دهمين دوسالانه ملي سفال و سراميك با خبر «راهاندازي خانه سفال در فرهنگسراي رازي» آغاز به كار كرد.
به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، شامگاه 22 مهر ماه ، دهمين دوسالانه سفال و سراميك با حضور جمعي از هنرمندان و علاقهمندان در موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) گشايش يافت.
محمود شالويي - مدير كل مركز هنرهاي تجسمي - در مراسم افتتاح اين دوسالانه گفت: اولين كسي كه هنر سفال را به ما آموخت خداوند متعال بود كه آدمي نيز محصول آميخته شدن گل و آب و به تعبيري آب و خاك و دميدن روح الهي است، لذا هنر سفالگري از اين جهت عرصه قدسي، معنوي و ملكوتي است كه ريشه در باورهاي عميق ديني ما دارد.
او خاطر نشان كرد: تاريخ هشت هزار سالهاي كه به آيين زرتشت ختم ميشود مرجع موثقي براي تاريخ پيدايش سفالگري نيست،زيرا آخرين نظريات محققان بر اين نكته صحه ميگذارد كه بايد تاريخ را پيشتر از اين زمان يافت و آثار سفالي چه در حفاريها و چه در اماكن دور افتاده و مرتبط با عرصههاي باستان شناسي نشان ميدهد كه ريشههاي ما از همان ابتدا با سفال مانوس بوده است.
مدير كل مركز هنرهاي تجسمي با تاكيد بر نگاه عادلانه اين مجموعه به تمام زير شاخههاي تجسمي يادآور شد: قطعا ما با نگاهي عادلانه و منصفانه به همه حوزهها مينگريم و سفالگري به دليل محتواي عميقي كه دارد قطعا بيشتر از هنرهاي وارداتي مورد توجه ماست و در هر نمايشگاهي چه به عنوان مهمان و يا به صورت ميزبان ما از دستاوردهاي سفالگران و هنرمندان اين عرصه بهره ميگيريم.
او سپس به يكي از بزرگترين رويدادهاي هنري كه سال آينده در اروپا شكل خواهد گرفت،اشاره كرد و افزود: در اين رويداد هنري قطعا از آثار سفالگران نيز بهره خواهيم گرفت هرچند كه بهترين موقعيت براي معرفي اين هنر همين دوسالانه ملي سفال و سراميك است.
شالويي با قدرداني از زحمات دبير دوسالانه نهم بيان كرد: دو سالانه نهم نقطه عطفي در اين عرصه بود كه بايد براي هدايت اين جريان از سوي هنرمندي همچون منيژه آرمين قدرداني كرد، زيرا آثار به لحاظ كمي و كيفي توجه همگان را به خود جلب كرده بود و تمامي كارها به صورت صد در صدي صاحب تكنيك بودند كه اين اتفاق ماحصل دو سال كوشش جدي هنرمندان اين عرصه بود.
شالويي با تاكيد بر حركت و شتاب هنرمندان سفالگر طي دو سال گذشته عنوان كرد: بحث تمركز زدايي از دوسالانهها چندي پيش مطرح شد و برخي از دوسالانهها نيز در خارج از تهران برگزار شد، اما برخي از متوليان و اعضاي شوراي سياستگذاري پيشنهاد دادند كه همزمان با برگزاري دوسالانه در خارج از تهران، پايتخت نيز ميزبان بخشي از دوسالانه باشد و ما هم احساس كرديم كه اين پيشنهاد و برگزاري همزمان دوسالانه هيچ منعي ندارد و آن را پذيرفتيم.
او همچنين درباره شكلگيري خانه سفال، توضيح داد: با وجود اينكه بنده دو سال پيش اين وعده را دادم اما آن را عملي نكردم و اين آرزو توسط رياست فرهنگسراي رازي محقق شد و قطعا اگر تعللي در عملي كردن اين موضوع بود به دليل مذيقه ما در مركز هنرهاي تجسمي صورت گرفت، اما در حال حاضر براي تجهيز خانه سفال تمام كمك خود را به كار ميبنديم.
شالويي خطاب به اعضاي انجمن سفالگران تاكيد كرد: بهتر است به راهاندازي خانه سفال در تهران اكتفا نكنيد زيرا مناطق متعددي در يزد، اصفهان، همدان، زاهدان، رشت و ... وجود دارد كه حاضرند چنين فعاليتهاي جدي را پيگيري كنند پس اين قابليت وجود دارد و اميدواريم هرچه زودتر راهاندازي اين خانه در تمام كشور همه گير شود و فعاليتش به همه جا برسد. قطعا ادارات كل فرهنگ و ارشاد استانها نيز در جهت توسعه اين هنر كمك خواهند كرد.
او با اشاره به توجه وزارت ارشاد به اين هنر گفت: اين توجه در حدي است كه براي دوسالانه ونيز كه به نوعي به آثار مدرن اختصاص دارد كارهاي هنرمندان سفالگر را فرستاديم در حالي كه برخي به ما خرده گرفتند اما احساسمان بر اين بود كه اين هنر متعلق به اين سرزمين و آب و خاك است و ما برايش احترام قائل هستيم.
شالويي هنر سفالگري را عرصهاي عاشقانه دانست و افزود: دم خور شدن هنرمند با خاك، يك هنر عاشقانه است تا از اين خاك به افلاك برسيم و اميدوارم در اين مسير هنرمندان سفالگر به اين نمايشگاه بسنده نكنند. بلكه بعد از اين دوسالانه كارهايشان را در موزههاي رسمي و ساير مراكز نمايشگاهي ما در داخل و خارج از كشور نيز ارائه كنند.
مديركل مركز هنرهاي تجسمي همچنين به مصوبه اخير مجلس شوراي اسلامي در رابطهي اختصاص بودجه سال 90 مراكز دولتي به خريد آثار هنري اشاره كرد و افزود: بر اساس اين مصوبه كه رقم خوبي را در بر ميگيرد تمام دستگاههاي دولتي مكلف هستند تا يك دهم درصد از محل تملك دارايي و بودجه عمراني خود را صرف خريد آثار هنري كنند و اين نكته را در گزارشهاي خود ارائه دهند كه خوشبختانه اين اتفاق با اولين دوسالانه هنري ما در سال 90 مقارن شده است و اميدوارم براي سال آينده نيز اين رقم گنجانده شود.
شالويي در پايان سخنانش از تمامي دستگاههاي دولتي دعوت كرد تا در دوسالانه دهم سفال و سراميك به خريد آثار هنري با ويژگيهاي ممتاز و چشمنواز توجه نشان دهند.
***
بهزاد اژدري - دبير دهمين دوسالانه سفال و سراميك - نيز در بخش ديگري از اين مراسم با ياد كردن از هنرمند درگذشته « عربعلي شروه» ، عنوان كرد: از دو سال پيش تا كنون ذهن اصحاب هنرمند درگير چگونگي برگزاري دوسالانه دهم بود. درس گرفتن از نقاط قوت و رفع نقاط ضعف دوسالانههاي گذشته نيز بر اساس همين نگرش و انگيزه شكل گرفت به طوري كه اولين قدم در اين راه تامين ايدهآلهاي اصحاب فن به صورت آسيبشناسي انتقال سفال و سراميك از تهران به شهرستان در جلسات شوراي سياستگذاري بود.
او با اشاره به دوسالانه نهم كه در راستاي بحث تمركززدايي در استان سمنان برگزار شده بود، گفت: به زعم هنرمندان و كارشناسان هنوز به بستر لازم براي تمركز زدايي د ست نيافتهايم و چنان چه پيش از قوت گرفتن بدنه آسيب پذير سفال و سراميك بخواهيم آن را به ميدان چالش آسيب بكشانيم بيم آن وجود دارد كه نتوانيم بي آفت و آسيب نهال نوپاي سفال و سراميك ايران را بالنده كنيم.
اژدري با اظهار خرسندي از حسن توجه مدير كل مركز هنرهاي تجسمي براي توجه به پيشنهاد شوراي سياستگذاري گفت: برگزاري همزمان دوسالانه دهم در تهران و سمنان نتيجه اين بينش بود و اميدواريم بتوانيم به همه استانهاي كشور نيز با همين نگرش و انگيزه بنگريم و دوسالانه را جهت بهره بردن ساير هموطنان به صورت دورهاي در طول سال در كشور گردش دهيم و يا به عنوان نمايشگاههاي سالانه و فصلي با موضوعات مختلف اين رويداد را در ساير نقاط كشور برپا كنيم.
دبير دوسالانه دهم با ذكر چند نكته نسبت به تغيير اساسي اين دوسالانه در قياس با دورههاي پيشين آن، گفت: مدتي است مراحل مختلف اطلاع رساني، پذيرش آثار، طرح پرسش و پاسخگويي به هنرمندان از طريق اينترنت و سايت دبيرخانه صورت پذيرفته و قطعا اين تغييرات ميتواند به سرعت بخشيدن به مراحل مختلف دسترسي هنرمندان در دورترين نقاط كشور به اين اطلاعات و پذيرش آن كمك كند هرچند كه به دليل عدم آشنايي از اين روند، قطعات با مشكلاتي نيز روبهرو خواهيم بود اما اين راهي است كه ناگزير بايد آن را طي كنيم و اين رويه باعث شد تا هر هنرمند ايراني بتواند خارج از مرزهاي جغرافيايي نيز در دوسالانه ثبت نام كرده و آثار خود را به نمايش بگذارد.
اژدري همچنان با تاكيد بر رشد 250 درصدي آثار ثبت شده در قياس با دورههاي قبلي خاطر نشان كرد: اين نكته بيانگر اهتمام هنرمندان به هنر خويش و عشق آنها به آرمانهايشان است. رشد كمي هنرمندان و استقبالشان از دوسالانه دهم كاملا مشهود است و در كنار آن ايدههاي نو، به كارگيري مواد و فنون جديد و تنوع بيشتر به هويت فرهنگي از ديگر نقاط قابل توجه در اين دوره است.
او تصريح كرد: به نظر ميرسد نقش همايشها و كارگاههاي آموزشي كه طي دو سال اخير صورت گرفته در اين روند موثر بوده است. البته ضعف در نحوه ارائه اثر از مرحله نخست به صورت ارسال تصاوير نامناسب و بدون كيفيت از آثار تا مراحل نهايي در قالب ارائه نامناسب خود اثر از چشم برگزار كنندگان دور نمانده و اميدواريم در دوسالانههاي بعدي با موارد كمتري از اين دست برخورد كنيم.
اين هنرمند سفالگر نگاه تخصصي شوراي سياستگذاري به انتخاب آثار اين دوسالانه را از ديگر وجوه تمايز آن دانست و افزود: اضافه شدن سه گرايش ديگر با عناوين نقش بر روي سطوح، آثار برتر سفال در حوزه صنايع دستي و ميراث فرهنگي و همچنين سراميك ديزاين از دستاوردهاي همين نگاه است.
او همچنين به حضور دو ميهمان بينالمللي از كشورهاي اتريش و تركيه در اين دوسالانه اشاره كرد و افزود: اميدواريم اين تصميم آغاز پيوستن هنرمندان بيشتري از سراسر جهان همراه با توشههاي فرهنگي و هنري خود به جريانهاي داخلي باشند.
دبير دهمين دوسالانه سفال و سراميك با مرور خبربرگزاري اكسپويي همزمان با دوسالانه دهم گفت: شوراي سياستگذاري معتقد است اين جريان در رونق اقتصادي هنر سفال و سراميك تاثير دارد و اميدواريم مجموعه داران، سازمانها و نهادهاي دولتي و خصوصي و حتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با استقبال از اين جريان به رونق بخشي اقتصاد هنر و نقش بسزاي آن در رشد كمي و كيفي توجه نشان دهند.
اژدري حضور هنرمندان عرصههاي ديگر همچون خوشنويسان، مجسمه سازان، نگارگران و نقاشان را در اين رويداد هنري از ديگر دستاوردهاي دوسالانه دهم دانست و افزود: قطعا اين هنرمندان تجربيات خود را در اختيار ما قرار ميدهند و بايد حضورشان را به جمع سفالگران به فال نيك گرفت و از سوي ديگر نتيجه ميگيريم هنر سفال و سراميك قادر است با قابليتهاي ذاتي خود فرصتهاي ويژهاي را براي كسب تجارب مختلف و جديد به هنرمندان ارائه دهد.
او در بخش ديگري از سخنان خود به راهاندازي خانه سفال اشاره كرد و افزود: دو سال پيش در دوسالانه نهم آقاي شالويي قول راهاندازي خانه سفال را مطرح كرد و امروز به همت رييس فرهنگسراي رازي، تمام امكانات اين مجموعه همچون فضاي آموزشي، گالريهاي متعدد، اتاقهايي براي كارگاههاي آموزشي و سالنهايي براي برگزاري سمپوزيوم و همايش در اختيار ما قرار گرفته است و از همين جا براي تجهيز اين مجموعه از مدير مركز هنرهاي تجسمي و ساير مسئولان مرتبط درخواست كمك دارم.
دبير دهمين دوسالانه سفال و سراميك تصريح كرد: بي شك انجمن سفال به عنوان نقطهي تلاقي وتجمع همه هنرمندان سفالگر از اهميت و شان ويژهاي برخوردار است و هنرمندان سفالگر ثابت كردند كه عليرغم مشكلات فراوان عاشقانه و با ايمان در اين راه قدم نهادهاند. پس جا دارد مسئولان و تصميم گيرندگان برنامههاي كلان و ملي توجهي بيشتر به وضعيت فعلي انجمن ملي سفال و سراميك داشته باشند.
او در پايان سخنان خود با تاكيد بر ماندگاري هنر سفال در گذر زمان، خطاب به هنرمندان گفت: بيش از90 درصد از آثار موزههاي كشور با آثار سفالي پر شده است و اين نكته نشان ميدهد كه سفال بسياري از اهداف زندگي مادي و معنوي ما را در گذر تاريخ پاسخ داده و ماندگار بوده است، لذا دوستاني كه از ارائه كارهاي سفالي براي فضاهاي شهري هراس دارند نبايد بترسند، زيرا سفال و سراميك بايد در اين كشور جايگاه خاصي پيدا كنند كه در شان هشت هزار سال قدمت آن باشد و در راستاي آن رويكرد به سفال در بخشهاي مادي و معنوي زندگي شروع شود.
انتهاي پيام