با وجود فعاليت گسترده عراقي‌ها؛ قرارداد توسعه ميدان نفتي "آذر" هنوز امضا نشده است

قرارداد توسعه يك ميدان نفتي مشترك با كشور عراق به دليل به تفاهم نرسيدن كارفرما آن با پيمانكاران بعد از گذشت پنج سال هنوز به نتيجه نرسيده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، بر اساس اعلام شركت ملي نفت ايران، قرارداد توسعه ميدان نفتي آذر در قالب بيع متقابل و با مشاركت كنسرسيومي ايراني متشكل از شركت‌هاي غيردولتي و بانك‌هاي ايراني قرار بود مردادماه امسال امضا شود، اما بعد از گذشت حدود دو ماه به دليل اختلافات مالي، قرارداد اين پروژه تاكنون امضا نشده است.

اگر چه پيش از اين ناجي سعد‌وني - مدير عامل شركت مهندسي و توسعه نفت (متن)، از اختلافات كوچك مالي ميان شركت متن به عنوان كارفرما وشركت مهندسي و ساختمان صنايع نفت(OIEC) و سپهر انرژي به عنوان پيمانكار خبر داد بود، اما وي تاكيد كرده بود كه تا دهه اول شهريور ماه قرداد امضا مي‌شود.

روسها نيامدند

سال گذشته نيز اعلام شد كه توسعه ميدان نفتي آذر توسط شركت گاز پروم روسيه انجام مي‌شود، اما به دلايل نامشخص روس‌ها از حضور در ايران براي توسه اين ميدان خودداري كردند.

در اين شرايط باز هم احمد قلعه باني - مدير عامل شركت ملي نفت ايران، با وجود اين كه اعلام شده بود توسعه ميدان آذر توسط يك كنسرسيوم ايراني انجام خواهد شد، شهريور ماه امسال اعلام كرد كه اولويت توسعه ميدان آذر با شركت روسي است و در صورتي ‌كه اين كشور حاضر به توسعه اين ميدان نباشد، از شركت‌هاي داخلي براي توسعه استفاده خواهيم كرد.

وعده‌هاي ايراني‌ها

اين تاخير در توسعه ميدان مشتر آذر در حاليست كه حدود دو سال پيش نيز در تاريخ ارديبهشت سال1388 از سوي مديرعامل شركت اويك اعلام شده بود كه موافقت‌نامه اوليه توسعه ميدان نفتي آذر بين شركت مهندسي و توسعه نفت و اويك امضا خواهد شد.

انصراف نروژي‌ها

در سال 1386 نيز مذاكرات قرارداد توسعه ميدان آذر بين شركت‌ هيدروزاگرس نروژ و شركت متن انجام شد كه به دليل پاره‌اي اختلافات بين طرفين به نتيجه نرسيد.

در حالي كه كشورعراق فعاليت‌هاي گسترده‌اي را براي برداشت از ميدان نفتي مشترك آذر با نفت قابل استحصال حدود 400 ميليون بشکه آغاز كرده، توسعه اين ميدان در ايران با پنج سال تاخير مواجه شده است.

ميدان نفتي آذر يكي از ميادين مشترك نفتي ايران با كشور عراق است كه بر اساس برنامه‌ريزي‌ها، توليد روزانه 65 هزار بشكه نفت‌خام سبک با درجه اي.پي.آي 32 در مدت 25 سال از اين ميدان هدفگذاري شده است.

البته توليد زودهنگام 30هزار بشكه نفت از اين ميدان طي مدت 36 ماه از جمله مفاد قرارداد توسعه اين ميدان خواهد بود.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۱۱ مهر ۱۳۹۰ / ۱۳:۳۶
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 9007-07507
  • خبرنگار :