رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري: جريان‌هاي راديكال سدي در برابر گفت‌وگوي اديان هستند سفراي كشورهاي ديگر را به سمت گفت‌وگوي بين ملت‌ها هدايت كنيم

مراسم گشايش نمايشگاه «موزه و گردشگري، پيونددهنده فرهنگ‌ها»، صبح امروز (يك‌شنبه، 10 مهرماه) با حضور رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و تعدادي از سفرا و كاردارهاي كشورهاي ديگر در آمفي‌تئاتر موزه‌ي ملي ايران برپا شد. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در اين مراسم اظهار كرد: امروز جهان در آستانه‌ي يك تحول و آينده‌اي نوين قرار گرفته است. اگرچه خاطرات تاريك و صفحات كدري از روزهاي قرن بيستم در ذهن بشريت به‌جا مانده است. روح‌الله احمدزاده كرماني ادامه داد: در قرن بيستم كه اوج شكوفايي تمدن و تكنولوژي بود، متأسفانه اوج كشتار انسان نيز رخ داد. اميدواريم قرن بيست‌ويكم سرآغاز صلح جهاني و سرفصل گفت‌وگوهاي بشري براي تحقق عدالت، آزادي و صلح جهاني باشد. وي بيان كرد: علائم خوبي را در سطح ملت‌هاي دنيا مشاهده مي‌كنيم. رشد عقلانيت در نظام‌هاي اجتماعي و كشورهاي جهان، افزايش انگيزه براي گفت‌وگوي اديان و فرهنگ‌ها، ملت‌ها و مطالبه‌هاي جهاني، معنويت و اخلاق، امروز ما را در آستانه‌ي يك نظم جديد بين‌المللي قرار مي‌دهد. او گفت: نبايد غافل شد كه هنوز برخي دولت‌ها، سياستمداران و منفعت‌طلبان در عرصه‌ي بين‌المللي تلاش مي‌كنند، مناسبات برآمده از اخلاق و معنويت را به سمت منافع اقتصادي تعديل كنند؛ اما به نظر من، يك جريان انساني و اجتماعي در همه‌ي دنيا برپا شده است. اين بيداري ملت‌هاي عالم سبب شده است كه مطالبات واقعي و استعدادهاي لازم شكوفا شود و بيشتر مورد توجه دولتمردان باشد. معاون رييس‌جمهور اظهار كرد: در اين سپهر گفتمان جهاني، قاعدتا شاهد خواهيم بود، ديپلماسي سياسي و اقتصادي به نفع ديپلماسي‌هاي فرهنگي كم‌رنگ‌تر مي‌شود و ديپلماسي فرهنگي و علومي و ارتباطات چند فرهنگي، سايه‌ي خود را بر سر ارتباطات بين‌المللي مي‌اندازد. آن يك آرزوي دست‌نيافتني است. برخي از استراتژيست‌هاي دنيا، بويژه آمريكا هنوز دنبال ارائه‌ي نظريه‌هايي هستند كه در آن‌ها، متأسفانه فرجام تاريخ مانند قرن بيستم رقم مي‌خورد. احمدزاده بيان كرد: آن‌هايي كه اين‌گونه فكر مي‌كنند و نقش ريختارهاي فرهنگي را در گفتمان‌سازي بين‌المللي حداقل مي‌كنند، امروز ديگر مقبوليت جهاني ندارند. شرق و غرب در طول تاريخ همواره در مسير گفت‌وگوها، يكديگر را تكميل كرده‌اند. او گفت: جهان به سمت عقلانيت، اخلاق و معنويت در حال حركت است. هر كسي با هر ميزان تأثيرگذاري در اين درياي بين فرهنگ‌ها مي‌تواند نقش ايفا و سهم خود را بازخريد كند. امروز ظرفيت‌هاي فرهنگي ما در حال جوشش است، امروز در نقاط مختلف عالم همه مولانا، فردوسي، ايلياد و اوديسه‌ي هومر، گوته‌ي آلماني و دانته را مي‌شناسند. از ملاصدرا تا هگل، كانت، هابرماس و بسياري از فلاسفه كه بر كنش مكالمه‌يي و ديالوگ تأكيد دارند، صداي صلح بلند است. امروز بشريت مطالبه‌ي صلح و عدالت را دارد. وي ادامه داد: در اين نظام ارتباطات بين‌المللي بايد بسترهايي را فراهم كرد كه ملت‌ها امكان ديالوگ داشته باشند. اگر قرار است ملت‌هاي دنيا از همه، چيزي بگيرند يا قرض دهند، تنها راهش گفت‌وگوي عاري از سلطه است. در فضاهاي جديد امروز شايد دچار اشكالاتي هستيم كه مسير را سد مي‌كند، مثلا زبان و سلطه‌ي زباني امروز، امري است كه در حال رخ دادن است. او افزود: افرادي مانند نوآم چامسكي اعتقاد دارند، هرچند هزار زبان در دنيا در حال رشد است، ولي امروز به‌خاطر سلطه‌ي چند زبان نسبت به ديگر زبان‌ها در فضاي سايبر، شاهد مغفول ماندن برخي زبان‌هاي ديگر هستيم. اين درست نيست كه 80 درصد زبان‌ها به سمت زبان انگليسي گرايش پيدا كند. استانداردسازي براساس اين نوع سلطه مقبول نيست. امروز بايد زبان چيني، آلماني، ايتاليايي و فارسي گسترش يابد. وي اظهار كرد: انسان‌ها بايد در زبان خود زيست فرهنگي را ادامه دهند. امروز در فضاي امپرياليسم سايبري، شاهد به انزوا رفتن زبان‌هاي عالم هستيم. اين خلاف مناسبات ديپلماسي است. اگر قرار است شعارهاي زيبايي مانند گفت‌وگوي تمدن‌ها مطرح شود، لازم است به حوزه‌ي زبان در اين زمينه توجه كافي شود. رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: بايد تلاش كنيم سفراي كشورهاي ديگر را كه در ايران حضور دارند، به سمت تقويت ارتباط و گفت‌وگوي بين ملت‌ها هدايت كنيم، همايش‌هاي مشترك فرهنگي را برگزار و ارتباطات ميان فرهنگي را بين همه‌ي‌ ملت‌هاي عالم برقرار كنيم. آن‌ها به يك اندازه نسبت به هم تأثيرپذيرند. احمدزاده افزود: امروز در ايران همه‌ي اديان و همه‌ي فرق در زيستي مسالمت‌آميز در كنار يكديگر زندگي مي‌كنند. امروز در ايران مسيحيان، يهوديان، زرتشتيان و مسلمانان ياد گرفته‌اند، در چهارچوب گفتمان انساني با يكديگر اشتراكات را مبناي تعامل قرار دهند. امروز بايد تلاش كنيم، ملت‌ها و چارچوب گفت‌وگوها و صلح پايدار جهاني مانع از بروز جريان‌هاي راديكال در حوزه‌هاي ديني شود. اين جريان‌ها آسيبي مخرب و سدي در برابر گفت‌وگوي ميان اديان و ملت‌ها مي‌توانند باشند. وي گفت: اميدواريم روزگاراني را شاهد باشيم كه رفتار خشونت‌آميز و پرهيز از خشونت حتا در كشورهايي كه به‌لحاظ اقتصادي در سطح بالايي نيستند و مورد استعمار قرار مي‌گيرند، مطرح شود و همه در همه جاي دنيا مورد احترام باشند. اين كار بايد بر پايه‌ي احترام متقابل همه‌ي ملت‌ها با يكديگر صورت گيرد. در ادامه‌ي اين مراسم، سرپرست موزه‌ي ملي ايران در سخناني بيان كرد: اين موزه در آغاز راهي است كه به‌زودي همه شاهد بروز اتفاق‌هايي مهم و زيربنايي در آن خواهيم بود. داريوش اكبرزاده ايران را مهم‌ترين سرفصل دانشنامه‌ي شرق‌شناسي و خاستگاه مردان و زنان بزرگ و كاروان‌سالار انديشه‌هاي بلند و انسان‌ساز دانست و ادامه داد: ايران همواره گنجينه‌اي بي‌مانند از ميراث فرهنگي مردم دوره‌هاي گوناگون تاريخي است. اين سرزمين با توجه به جايگاه خاص جغرافيايي و نقش‌آفريني در عرصه‌ي فرهنگ در طول تاريخ، گذرگاهي استوار براي تبادل انديشه، فرهنگ، هنر و معماري است. از اين رو، ايران را شناسنامه‌ي فرهنگي بخش بزرگي از جهان مي‌توان معرفي كرد. وي گفت: يكي از ويژگي‌هاي بي‌مانند ايرانيان، پاسداشت، احترام و پيوند هوشمندانه يا تلفيق هنر بومي با بيگانه است. اين امر مهم ناشي از جايگاه والاي اهل فن در حافظه‌ي ايرانيان است. او اظهار كرد: داريوش بزرگ در سنگ‌نوشته‌ي مهم فرمانش در شوش، اوج هنر ايرانيان در به‌كارگيري و احترام به ميراث فرهنگي مردمي مانند آشور، اسپارتي و مصري به نمايش گذاشته است. تخت جمشيد، استان‌هاي خوزستان، همدان، مركزي، آذربايجان غربي و آذربايجان شرقي هريك گنجينه‌اي سترگ در شناخت هنر و معماري ديگر فرهنگ‌ها هستند. با وجود اين، در ايران در روزگاران اسلامي، تحولي سترگ در خلق ميراث ارزشمند شرقي رخ داد و نقش‌مايه‌هاي قرآني مانند آيات مقدس قرآن، نام‌هاي مقدس بزرگان ديني، كاشي‌كاري، گچ‌بري و مقرنس‌كاري اندك‌اندك به‌صورت بخشي از هنر ايراني ـ اسلامي زينت‌بخش ميراث مادي و نماد يكپارچگي همه‌ي مسلمانان شد. اكبرزاده ادامه داد: درهم‌آميختگي ذوق ايراني با نمادهاي معنوي دين اسلام در حوزه‌ي گسترده‌ي جغرافياي اسلامي، عاملي شد كه زبان فارسي و هنر ايراني بيشتر پا در ركاب جهاني شدن بگذارد و در اين جهاني شدن از وام‌گيري از ميراث ديگر مردم نيز دور نماند. هنر ايران اسلامي در خراسان از تأثير هنر شرق دور مانند چين بركنار نبود. دانشمندان ايراني مانند رشيدالدين فضل‌الله در دوره‌ي ايلخاني «دانشنامه چين‌شناسي» را به شرق دور هديه كردند. منابع ارزشمند علمي، ايراني و اسلامي مانند سفرنامه‌ها خود سرفصلي مناسب در شرق‌شناسي و بحث‌هاي گردشگري‌اند. وي با بيان اين‌كه دوره‌ي صفوي بي‌گمان سرفصلي شكوهمند در تاريخ هنر و معماري شرق و جهان است، افزود: ايران در دوره‌ي صفوي و قاجار ميراث‌دار مواريثي ارزشمند از اروپا شد و ايرانيان در بهره‌برداري و حفظ آن، تلفيقش با فرهنگ و هنر بومي تلاشي تاريخي را به ثبت رساندند. در اين دوران نيز دستاوردهاي بزرگ علمي جهان اسلام را بايد در حكم جذاب‌ترين جاذبه‌ها براي اروپايي‌ها تفسير كرد. او اضافه كرد: تاريخ، به نام ايران، سربلند است و به دانشوران بزرگ ايراني مي‌نازد كه آثار فكري و نوشته‌هاي آن‌ها، بزرگ‌ترين سرمايه‌ي مشترك بخشي بزرگ از جهان و هديه‌ي ايرانيان به رشد فرهنگ و فرهنگ‌پروري است. به گزارش ايسنا، در مراسم گشايش نمايشگاه «موزه و گردشگري، پيونددهنده‌ي فرهنگ‌ها» سفيران و كاردارهايي از كشورهاي سوييس، چك، قبرس، ايتاليا، بلژيك، كوبا، اتريش، ونزوئلا، مالزي، تونس، ويتنام و نماينده‌ي يونسكو در ايران حضور داشتند. در پايان اين مراسم، نمايشگاه توسط احمدزاده افتتاح شد. در اين نمايشگاه 159 اثر از آثار منتخب موزه‌ي ملي ايران كه در مخازن اين موزه نگهداري مي‌شوند، به‌نمايش درآمده‌اند. انتهاي پيام
  • یکشنبه/ ۱۰ مهر ۱۳۹۰ / ۱۴:۲۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 9007-06543
  • خبرنگار : 71191