از خميازه لاك پشت‌ها تا تانك سواري شهردار روي خودروي متخلف! برندگان جوايز «نوبل مضحك» 2011 معرفي شدند

در آخرين سربالايي براي دانشمندان ديوانه جهان، جايزه «ايگ نوبل» امسال به پژوهشهايي در مورد توليد مثل سوسك‌ها، خميازه كشيدن لاك‌پشتها، افسردگي افرادي كه نياز به ادرار دارند و ديگر بررسي‌هاي احمقانه اعطا شد.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، بيست و يكمين مراسم اعطاي جوايز ساليانه ايگ‌نوبل (IgNobel 2011) كه هر ساله در آستانه اعطاي جوايز نوبل به عجيب ترين و مضحك ترين تحقيقات علمي اعطا مي شود با حضور 1200 تماشاچي در دانشگاه هاروارد برگزار شد.

جايزه ايگنوبل تقليدي تمسخرآميز از جايزه نوبل است که همه ساله در اوايل اکتبر (تقريباً در زمان اعلام نتايج جايزه نوبل) به تحقيقاتي اهدا مي‌شود که در نگاه اول باعث خنداندن مردم مي شوند اما انديشه عميق و تلاش در خور توجهي كه در وراي آنهاست، پس از خنده هر مخاطبي را به فکر مي‌اندازد.

اين جايزه توسط مجله طنز علمي سالنامه تحقيقات غيرمحتمل سازمان‌دهي مي‌شود.

در اين مراسم دانشمندان مي‌توانند كارهاي خود را اجتماعي تر كرده و به توضيح بيشتر در مورد آنها كه به طور ناخواسته خنده‌دار شده‌اند، بپردازند.

جايزه ايگ‌نوبل به شكل يك تخته با پايه‌هاي كوچك است كه يك تصوير از جدول تناوبي بر روي آن قرار گرفته است.

جايزه بخش زيست‌شناسي امسال كه اغلب منبع خوبي براي خنده در اين مراسم به شمار مي‌رود به داريل گوين از كانادا، استراليا و آمريكا و همچنين ديويد رنتز از استراليا براي مقاله جالب توجه آنها در مورد سوسك هاي چوبخوار قرمز اعطا شد.

جوايز بسياري نيز به شرايط رفتارهاي انساني تحت شرايط تنش اهدا شد.

براي مثال جايزه پزشكي به يك تيم اتريشي، بلژيكي و استراليايي براي پژوهش «مهار سرريز» اهدا شد. اين پژوهش، مشكل تكرر ادرار افراد كهنسال را به چالش كشيده بود.

اين تيم در پژوهش خود به بررسي چرايي تصميمات بهتر برخي افراد در مورد مسائل و تصميمهاي بد آنها در مورد مسائل ديگر در زماني كه نياز به ادرار دارند، پرداخته بودند.

تحقيقات در حوزه روانشناسي و فيزيولوژي از جمله مسائل بزرگ ولي کم دردسرتر هستند.

جايزه روانشناسي به يك استاد دانشگاه اسلو اعطا شد كه به بررسي آه كشيدن افراد در زندگي روزانه پرداخته بود.

جايزه بخش فيزيولوژي نيز به پژوهشي در مورد خميازه كشيدن لاك‌پشتهاي پا قرمز اهدا شد.

تيم انگليسي،‌اتريشي، لهستاني و استراليايي در پژوهش خود براي علاقمندان نشان دادند كه هيچ گواهي بر خميازه كشيدن مسري در اين موجودات وجود ندارد!

جوايز طاقت‌فرساتر اين رقابتها در بخش فيزيك و امنيت عمومي بود كه جايزه بخش اول به يك تيم فرانسوي اتريشي براي تعيين اين مساله اهدا شد كه چرا پرتاب‌كنندگان ديسك دچار سرگيجه شده اما پرتاب‌كننده چكش از اين امر مستثني هستند.

جان سندرز از دانشگاه تورنتو نيز با خوش شانسي توانست جايزه بخش امنيت عمومي را براي بررسي كارايي يك راننده در يك بزرگراه اصلي در زماني كه لبه كلاهش، ديد وي را مختل كرده، دريافت كند.

از جوايز جالب اين رقابت، ‌جايزه شيمي بود كه به يك تيم ژاپني براي تعيين تراكم ايده‌آل واسابي(ترب ژاپني) براي بيدار كردن افرادي كه در زمان آتش‌سوزي در خواب به سر مي‌برند، اهدا شد.

جايزه بخش رياضي نيز به طور مشترك به شش محقق دانشگاهي اهدا شد كه طي سالها موكدا به پيش‌بيني پايان جهان پرداخته و هنوز به دنبال مدلهاي افتخاري براي خود هستند. اين مراسم از آنها براي آموزش به جهان براي مراقبت در زمان انجام فرضيات رياضي تقدير كرد.

اگرچه اين داستان خنده‌دار هنوز ادامه دارد چرا كه يكي از افراد اين تيم هنوز بر اين باور است كه جهان در روز 21 اكتبر سال جاري به پايان خواهد رسيد.

جايزه صلح به شهردار ويلنيوس در ليتواني اعطا شد كه به قدري از يك غصب كننده جاي پارك خودرو خسته شده بود كه به راحتي با يك نفربر زره‌پوش بر روي خودروي مجلل وي رفته بود.

براي آن دسته از افرادي كه از ميزان دست‌يافته‌هاي اين دانشمندان متعجبند، جايزه ادبيات اين مراسم دانشگاه هاروارد مي‌تواند يك نشانه باشد.

جان پري از دانشگاه استنفورد توانست افتخار گرفتن اين جايزه را براي « نظريه تعويق ساختاريافته» خود بدست بياورد كه به معني شيوه‌اي است كه هميشه بر روي چيزهاي پراهميت كار كرده و مي‌توان از آن براي جلوگيري از انجام كارهاي مهمتر استفاده كرد.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۸ مهر ۱۳۹۰ / ۱۴:۱۷
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 9007-04937
  • خبرنگار :