مديركل شرکت روس ابارون: روسيه 167 ميليون دلار پيش‌پرداخت قرارداد "اس-300" را به ايران مسترد كرد

مديركل شرکت روس ابارون اکسپورت اظهار كرد كه به دليل امتناع روسيه از اجراي قرارداد تحويل "اس ـ 300" به ايران، روسيه مبلغ پيش پرداخت را به ايران مسترد كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ آناتولي ايسايکين ـ مديرکل شرکت روس ابارون اکسپورت ـ در مصاحبه اي با روزنامه روسي "کامرسانت" گفت که روسيه به دليل امتناع از اجراي قرارداد تحويل سامانه‌هاي ضد موشکي "اس ـ300" به ايران، پيش پرداخت آن به مبلغ 167 ميليون دلار را به جمهوري اسلامي ايران پس داد.

بنا بر گزارش خبرگزاري "نووستي"، قرارداد عرضه سيستم‌هاي "اس ـ300 " به ايران در اواخر سال 2007 ميلادي امضا شده بود و قرار بود به موجب آن، روسيه سامانه‌هاي ضد موشکي "اس ـ 300" را به مبلغ حدود 800 ميليون دلار به جمهوري اسلامي ايران تحويل دهد.

دميتري مدودف ـ رييس‌جمهور روسيه ـ در ماه سپتامبر سال 2010 فرماني در جهت اتخاذ تدابيري مربوط به اجراي قطعنامه 1929 شوراي امنيت عليه ايران كه در تاريخ 9 ژوئن 2010، تصويب شده بود را صادر کرد كه متضمن ممنوعيت تحويل اين سامانه‌هاي ضد موشکي، تجهيزات زرهي، هواپيما، هليكوپتر و ناوهاي جنگي به ايران بوده است.

با توجه به اين فرمان، ايران تهديد كرد كه در دادگاهي بين‌المللي براي حل اين مساله از روسيه شكايت خواهد كرد. اما سرگي چميزوف ـ رييس شركت "روس تکنولوگيا" ـ اظهار كرد که روسيه فقط پيش پرداخت را به ايران پس مي‌دهد، چون طبق قرارداد، هيچ‌گونه مبالغ جبراني ديگري به دليل امتناع از اجراي آن در نظر گرفته نشده بود.

ايسايکين در پاسخ به اين سوال كه روسيه در كل چه وجوهي را به ايران پس داد؟ تاکيد کرد که پيش پرداخت به مبلغ 167 ميليون دلار بود.

وي گفت: ما و از جمله "روس ابارون اکسپورت" در صورت به وجود آمدن شرايط غيرمنتظره و غيرقابل پيش‌بيني، بازگرداندن پيش پرداخت را تضمين مي‌کنيم. منظورم (شرايط اضطراري مانند صدور قطعنامه‌اي از سوي شوراي امنيت است). ما در اين شرايط ملزم به بازگرداندن پيش پرداخت هستيم و درباره ايران اين کار را انجام داده‌ايم.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۲ مهر ۱۳۹۰ / ۱۰:۵۶
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 9007-00245
  • خبرنگار :