*هنر در رسانه‌هاي جهان* مدير مسوول روزنامه‌ي جام‌جم: هنر در رسانه‌هاي ما حاشيه‌نشين نيست

هنر بايد در خدمت رسانه‌ها قرار بگيرد تا به واسطه آن رسانه‌ها بتوانند محتوايشان را با بسته‌بندي زيبا در اختيار مخاطب قرار دهند.

بيژن مقدم - مدير مسوول روزنامه جام جم - در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب و با اشاره به اين كه هنر در رسانه‌هاي مختلف به انواع مختلفي تقسيم مي‌شود، اظهار كرد: رسانه‌هاي مكتوب به نوعي از هنر بهره مي‌برند كه پايين‌ترين رده آن است چراكه هنرهاي مختلفي در رسانه‌هاي ديداري و شنيداري از قبيل انيميشن به كار گرفته مي‌شود كه وجوه مختلفي از واقعيات را به تصوير مي‌كشاند.

او با اشاره به اين كه سينما به‌عنوان هنر هفتم در حال حاضر از تمامي جلوه‌هاي هنري بهره‌مند است خاطر نشان كرد: ‌در سينما با جلوه‌هاي ويژه از قبيل انيميشن روبه‌رو هستيم كه به نوعي خيال‌پردازي ذهني به شمار مي‌رود در حالي كه در رسانه‌هاي مكتوب و روزنامه‌نگاري شايد تنها شيوه بهره‌مندي از هنر معوطف به عكس، كاريكاتور و يا گرافيك روزنامه باشد.

مقدم درباره ارتباط هنر با جذب مخاطبان و ميزان تاثيرگذاري رسانه در جامعه ابراز كرد: تمام هنرهايي كه در رسانه استفاده مي‌شود، در خدمت هدفي مشخص است كه از آن‌ها در جهت تنوع و زيبايي بخشيدن به پيام استفاده مي‌شود؛ به عنوان مثال در بسياري از موارد شاهديم كه يك صفحه متن در قالب يك كاريكاتور مطرح مي‌شود و اين خود نشاني از گويايي هنر در رسانه‌هاست.

او درباره نقش رسانه در انتقال پيام هنر به مخاطبان نيز گفت‌: كاري كه رسانه آن را انجام مي‌دهد، اين است كه از جريان هنر در جهت مهم‌ترين رخدادهاي روز استفاده مي‌كند و آن را با برد رسانه‌يي خود به مخاطبان عرضه مي‌كند.

اين كارشناس روزنامه‌نگاري افزود: در حوادث مربوط به سومالي شاهد بوديم كه هنرمندان عكاس ما توانستند صحنه‌هاي زيبا هرچند دردآوري را به تصوير بكشانند تا كليه جوامع نسبت به اوضاع مردم قطعي زده اين كشور آگاه شوند.

مدير مسوول روزنامه جام جم درباره ظرفيت‌هاي بلااستفاده هنر در رسانه‌ها خاطرنشان كرد: مسلم است كه ظرفيت‌هايي از هنر بلااستفاده مانده است چرا كه موضوعاتي از قبيل طنز در ميزان تاثيرگذاري رسانه‌ها بسيار تاثيرگذارند اما متاسفانه قلم طنرپردازانه حرفه‌يي در اين حوزه وجود ندارد و حتي سازمان‌دهي مشخصي نيز در پس اين قضايا وجود ندارد تا از توانمندي افراد برتر در اين حوزه استفاده شود.

وي با رد حاشيه‌نشيني هنر در رسانه‌ها عنوان كرد: قبول ندارم كه هنر در حوزه‌ رسانه‌هاي ما حاشيه‌نشين است و رسانه‌ها نيز از باب گفت‌وگو با هنرمندان و تجليل از آثار آن‌ها، فعاليت‌هاي ارزنده‌اي انجام داده‌اند و بعيد است گلايه‌مندي هنرمندان نيز از عدم توجه به فعاليت‌هاي آن‌ها باشد و معمولا گلايه‌هاي آن مربوط به معضلات سازماني است.

او درباره تاثير سياست در روند فعاليت‌هاي هنر در رسانه اظهار كرد: سياست در حقيقت يك جنس زمخت و سخت دارد و هيچ ريتم ثابتي را نمي‌توان براي آن تعريف كرد هرچند اين دليلي نيست كه هنرمند و يا هر قشري از جامعه وارد سياست نشود بلكه مهم اين است كه وارد سياست‌بازي نگردد.

مقدم افزود: انتخاب‌كنندگان كار سياسي به ابزارها و پيامدهاي آن تن داده‌اند اما آن‌ها كه به دنبال كار هنري هستند، نبايد به بازي‌هاي سياسي وارد شوند چراكه حتما به كار هنري ‌آن‌ها آسيب وارد خواهد شد.

او درباره توجه رسانه‌ها به سواد بصري اظهار كرد: در اين حوزه با دو مشكل مهم روبه‌رو هستيم كه اولي فقدان آموزش و

ديگري نبود ارزيابي‌هاي دقيق از نياز مخاطبان در اين حوزه است و متاسفانه نبود آموزش به روز در پاره‌اي از اوقات موجب مي‌شود كه بعد از گذشت 10 سال همچنان شاهد انتشار يك روزنامه با گرافيك يكسان باشيم.

مدر مسوول روزنامه جام جم در پايان گفت: ‌رسانه‌هاي ديگري نيز وجود دارند كه در فضاي مجازي فعاليت مي‌كنند و ظرفيت‌هاي استفاده از بسترهاي هنري بالاتري دارند و قادر به استفاده از قابليت‌هاي صوت و تصوير هستند و همين مبحث موجب گستردگي فضاي هنر در رسانه‌ها به سبك مجازي شده است.

به گزارش ايسنا، نخستين جشنواره هنر در رسانه‌هاي جهان از سوي معاونت امور مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار مي‌شود.

مهلت دريافت اصل آثار30 مهرماه 1390 اعلام شده و آدرس دبيرخانه جشنواره بين‌المللي هنر در رسانه هم ‌تهران، تقاطع خيابان شهيد بهشتي و ولي عصر (عج)، خيابان شهيد اكبري (مستوفي)، نبش كوچه 21/1 پلاك 24، موسسه مطبوعات نشر آوران، طبقه سوم‌ است.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۲۷ شهریور ۱۳۹۰ / ۰۹:۲۵
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9006-14933
  • خبرنگار :