تلاش معاون گردشگري براي قانع كردن خبرنگاران 300 درصد رشد گردشگري نسبت به شش سال پيش بوده است

معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در نخستين نشست خبري خود كه در ساختمان معاونت گردشگري برگزار شد، به تشريح افق‌ها، ديدگاه‌ها و برنامه‌هايش در حوزه‌ي گردشگري پرداخت.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين نشست خبري كه برگزاري آن بيش از سه ساعت طول كشيد، حامد دهقانان كه با پرسش‌هاي متعددي درباره‌ي ابهام‌هاي موجود در بخش آمار گردشگري مواجه شده بود، با بيان اين‌كه نرخ رشد گردشگري در كشور مثبت است، بيان كرد: اگر مقداري تحرك داشته باشيم، دستيابي به 20ميليون گردشگر در پايان چشم‌انداز 20 ساله دور از دسترس نخواهد بود.

او در پاسخ به اين پرسش كه چرا در شرايطي كه بخش خصوصي در حوزه‌ي گردشگري اعلام ورشكستگي كرده است، سازمان ميراث فرهنگي آمار افزايش ورود گردشگر را تا سه برابر اعلام مي‌كند؟ گفت: بايد نخست مشخص كرد، ما درباره‌ي آمار توصيفي صحبت مي‌كنيم يا منظورمان آمار استنباطي است؛ آمار توصيفي بر فراواني و مقايسه‌هاي نقطه‌يي مبتني است كه بيشتر در اخبار رسانه‌ها ديده مي‌شود؛ اما آمار استنباطي به‌دنبال روند پژوهشي و آينده‌نگري وضعيت است كه در فضاي داخلي كشور، جاي كار بيشتري دارد.

مشاور عالي رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ادامه داد: سازمان جهاني جهانگردي آماري را از متوسط نرخ رشد جهاني گردشگري اعلام كرده كه 1 / 23 درصد بوده است. در طبقه‌بندي اين سازمان، ايران در منطقه‌ي جنوب آسيا قرار گرفته و نرخ رشد آن 2 / 6 درصد است. براساس آماري كه مبادي ذي‌ربط مانند پليس مهاجرت از تعداد گردشگران ورودي اعلام كرده‌اند، ما در آمار تحليلي سال 89، در مقايسه با سال پايه يعني 1383، 87 درصد رشد داشتيم.

وي در اين ميان تأكيد كرد: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مرجع توليد آمار نيست و از سازمان‌هاي ديگر اين آمار را مي‌گيرد. در واقع، ما مصرف‌كننده هستيم.

او ادامه داد: متوسط سالانه‌ي رشد گردشگر در كشور ما 13 درصد بوده است. همچنين سازمان جهاني جهانگردي متوسط رشد سالانه‌ي جهان را 4 / 3 درصد اعلام كرده است كه اگر متوسط ميانگين رشد سالانه‌ي كشور را در مقايسه با آمار سازمان جهاني جهانگردي به‌صورت رشد نقطه‌يي در نظر بگيريم، رشدي بيش از سه برابر را در ورود گردشگران نشان مي‌دهد.

در اين‌باره، خبرنگار ايسنا به اين نكته اشاره كرد كه آمارهاي اعلام‌شده از سوي سازمان جهاني جهانگردي به استناد آمارهايي است كه خود كشورها به اين سازمان داده‌اند كه دهقانان نيز اين موضوع را تأييد كرد.

او در ادامه گفت: دوستان بخش خصوصي كه درباره‌ي آمار صحبت مي‌كنند و نسبت به آن انتقاد دارند، به‌خاطر در نظر گرفتن تراز گردشگري است كه منفي اعلام شده، يعني تعداد خروجي گردشگران ما بيشتر از تعداد گردشگران ورودي بوده است؛ ولي ما مي‌خواهيم با آمار استنباطي تحليل دهيم و براساس اين روش، ارزيابي روند مثبت است، ولي تراز منفي اعلام شده است.

وي به وضعيت گردشگري تركيه كه مدام مورد مقايسه با گردشگري ايران قرار مي‌گيرد، اشاره و بيان كرد: در اين كشور، بيش از شش‌هزار آژانس گردشگري زير نظر يك اتحاديه فعاليت مي‌كنند و بيشترين كار آن‌ها روي جذب گردشگر خارجي متمركز است. در حالي كه ما فقط 50 آژانس گردشگري داريم كه در حوزه‌ي ورود گردشگر كار مي‌كنند. در ژاپن و چين نيز چنين شرايطي صادق است؛ آن‌ها با كم‌ترين تعداد آژانس، بيشترين حجم ورود را دارند.

معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تأكيد كرد: براي تغيير اين شرايط بايد بر توانمندسازي بخش خصوصي كه جزو اولويت‌هاي اين معاونت به‌شمار مي‌آيد، بيشتر متمركز شد.

وي درباره‌ي اين‌كه آيا در چند سالي كه از سند چشم‌انداز 20 ساله گذشته است، به آمارهاي تعيين‌شده در اين سند نزديك شده‌ايم؟ گفت: اگر با همين رشد پيش رويم، حتما جذب 20ميليون گردشگر در پايان اين برنامه محقق مي‌شود. براساس نرخ رشد، در سال 1384 كه مبدأ اجراي سند چشم‌انداز بوده است، ما بايد دوميليون و 132هزار گردشگر جذب مي‌كرديم كه در آن سال، يك‌ميليون و 162هزار نفر به كشور وارد شدند. در سال 1389 نيز قرار بر ورود چهارميليون و 100هزار نفر بود كه سه‌ميليون و 121هزار نفر به كشور وارد شدند.

او با اعتقاد به اين‌كه آمارهاي موجود نشان از نرخ رشد مثبت گردشگري دارند، ادامه داد: براي جبران كردن اين فاصله‌ي آماري بايد روي بخش‌هايي از بازار متمركز شويم كه با كم‌ترين هزينه، بيشترين آمار را دربردارند، مانند بازار چين كه حتا اگر 25 / 0 درصد از اين بازار را جذب كنيم، تأثير شگرفي در آمار گردشگران ورودي ما خواهد داشت.

به گفته‌ي دهقانان، اجراي استراتژي نفوذ در بازارهاي هدف، يكي از برنامه‌هاي مهم اين معاونت به‌شمار مي‌آيد.

وي در پاسخ به اين پرسش كه با توجه به آماري كه به‌تازگي سازمان جهاني جهانگردي از وضعيت ورود گردشگران در 10 كشور منطقه اعلام كرده و ايران جزو آن‌ها نبوده و عمان به‌عنوان آخرين كشور اين گروه بيش از يك‌ميليون گردشگر داشته است، چگونه ايران از ورود سه‌ميليون گردشگر خبر مي‌دهد؟ گفت: در چند سال اخير، آماري كه از ورود گردشگران داده شده، بيشتر به مرزهاي زميني مربوط مي‌شود كه شامل گردشگران زيارتي است. براساس آمار سال 1389، به تفكيك مرزهاي ورودي، دوميليون و 474هزار و 135 نفر از طريق مرزهاي زميني، 628هزار و 624 نفر از مرزهاي هوايي و 18هزار و 524 نفر از طريق دريا به ايران وارد شده‌اند.

او ادامه داد: ما براي شفاف‌سازي آمارها، قصد داريم شبكه‌ي اطلاعاتي تورگرداني را در مقاصد و مراكز اقامتي راه‌اندازي كنيم تا آمار اقماري تهيه شود. در آن صورت مي‌توان تحليل‌هاي اقتصادي درستي از گردشگري داد.

وي در ادامه‌ي اين نشست بر ضرورت فعاليت در حوزه‌ي گردشگري با علايق خاص تأكيد كرد و افزود: در بررسي‌هاي اخير، 50 كشور جهان بر گردشگري سلامت متمركز هستند. در چشم‌انداز 2020 ميلادي نيز سهم تراز جهاني از اين نوع گردشگري، حدود 40 درصد است. اين بررسي‌ها پيام مي‌دهد كه اگر مي‌خواهيم ورود گردشگر را افزايش دهيم، با توجه به چارچوب‌هاي خاص كشور بايد به سمت گردشگري خاص از جمله گردشگري سلامت برويم. ما اين تجربه را قبلا در استان فارس داشتيم و شاهد رشد قابل توجهي در گردشگري سلامت در سال 1389 بوديم.

او ادامه داد: براي گردشگري سلامت در كشور، آيين‌نامه‌اي در گذشته تهيه شده بود كه بخش تكميلي آن در حال تدوين است. در اين آيين‌نامه، ضوابط اجرايي براي هر بخش مشخص شده است و آن را براي هيأت وزيران فرستاده‌ايم.

مشاور عالي رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اظهار كرد: پس از برنامه‌ريزي در حوزه‌ي گردشگري سلامت، بر توسعه‌ي گردشگري مذهبي تمركز مي‌كنيم. تجربه و مطالعات سازمان جهاني جهانگردي نشان مي‌دهد، كشورهايي در حوزه‌ي گردشگري موفق بوده‌اند كه تمركز آن‌ها بر بازار منطقه بوده است. ما هم مي‌توانيم براي توسعه‌ي گردشگري مذهبي بر كشورهاي اكو، OIC ،D8 و كشورهاي اطراف متمركز شويم.

او كاهش قيمت و انجام سفر با پكيج و به‌صورت عمده‌فروشي را از شرايط لازم براي توسعه‌ي گردشگري دانست و ادامه داد: از ميان سه‌ميليون گردشگري كه در سال 1389 به كشور وارد شدند، شايد حدود 400هزار نفر با پكيج (تور) به كشور وارد شدند. اگر روند گردشگري در جهان بر عمده‌فروشي و سفر با پكيج متمركز است، ما هم بايد براي توسعه و موفقيت، روي اين حوزه با همكاري بخش خصوصي بيشتر فعاليت كنيم.

معاون گردشگري درباره‌ي دليل لغو شدن برخي پروازها از كشورهاي اروپايي و تعدد پروازها به مقاصدي مانندي تايلند، توضيح داد: بايد در اين‌باره با سازمان هواپيمايي صحبت كنيم تا موضوع حل شود.

وي همچنين بيان كرد: در پرداختن به گردشگري بايد به مدت اقامت و ميزان درآمدي كه به‌واسطه‌ي حضور هر گردشگر به‌دست مي‌آيد، توجه كنيم. سياست مطلوب حركت به سمتي است كه اقامت و درآمد بيشتر شود.

دهقانان در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اين‌كه دليل تفاوت آمار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كه رشد 300 درصدي را اعلام كرده، با گزارش عملكرد دولت كه 65 درصد رشد را براي ورود گردشگر اعلام كرده است، چيست؟ گفت: آمار استنباطي ما مقايسه‌ي سال 1389 نسبت به سال پايه (1383) بود. در حالي كه در گزارش عملكرد دولت، اين مقايسه بين سال 1389 و 1385 انجام شده است. در واقع، اگر ميانگين رشد سالانه‌ي كشور را بر متوسط رشد سالانه‌ي جهاني تقسيم كنيم، آمار رشد بيش از سه برابر به‌دست مي‌آيد. اگر اين عمليات را براي آمار سال 1389 نسبت به سال پايه (1383) و متوسط نرخ رشد جهاني اجرا كنيم، باز هم بيش از سه برابر رشد حاصل مي‌شود.

او درباره‌ي وضعيت گردشگري كه توسط يكي از خبرنگاران به بيمار شبيه دانسته شد، اظهار كرد: علائم حياتي اين بيمار مثبت است؛ ولي انتظار از آن زياد است كه آن را بحق مي‌دانيم؛ ولي به‌طور كل، وضعيت گردشگري مطلوب است، اما ظرفيت‌هاي بالاي كشور، انتظارهاي همه را بالا برده است.

مشاور عالي رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در پاسخ به اين پرسش كه با توجه به طرح‌هاي متعددي كه در دوره‌ي مديران قبلي داده شد و سرمايه‌هاي كلاني كه صرف آن‌ها شد، در دوره‌اي اين طرح‌ها متوقف شدند و بعد برخي مديران اعلام كردند، قصد دارند اين طرح‌ها را با اصلاح اجرا كنند، شما چه رويكردي نسبت به اين برنامه‌ها داريد، با توجه به اين‌كه در روزهاي نخست فعاليت خود اعلام كرديد، مي‌خواهيد راه مديران قبلي را برويد، گفت: يك مدير در حال توديع شدن بود كه مدير بعدي آمد. به او سه پاكت دادند و گفتند، اولي را در روز نخست، دومي را شش‌ماه بعد و سومي را در پايان سال بخوانيد. در پاكت اول نوشته بود تا جايي كه راه دارد، اقدامات مديران قبلي را زيرسؤال ببريد. پاكت دوم حاوي اين مطلب بود كه شما فعلا وعده بدهيد و در پاكت سوم نوشته شده بود، كار خاصي نمي‌خواهد انجام بدهيد.

وي ادامه داد: برخي پروژه‌هايي كه در دوره‌هاي قبل اجرا شدند، موفق و تأثيرگذار بودند، برخي پروژه‌ها نيز وقتي به فاز اجرايي وارد شدند، كاستي‌هايي داشتند كه در عمل، رفع نقص مي‌شوند.

دهقانان افزود: اقدامات خوبي در دولت‌هاي نهم و دهم در بخش گردشگري انجام شده كه فكر مي‌كنم، بيش از هر زمان ديگري مبتني بر رويكرد تخصصي و واقع‌بينانه نسبت به شرايط گردشگري كشور بوده است؛ اما برخي طرح‌ها با وجود آن‌كه خوب آغاز شدند و اثرگذاري آن‌ها احساس مي‌شود، ولي به تقويت و مهندسي جديد نياز دارند.

او بيان كرد: معتقدم اين اقدامات مانند يك پازل است كه گذشتگان، قطعات آن را كنار هم قرار داده‌اند. فكر مي‌كنم به‌لحاظ حرفه‌يي آن‌ها درست كنار هم قرار گرفته‌اند و ما بايد اين پازل را تكميل كنيم تا تصوير آن شفاف شود.

وي براي تأييد سخنانش به طرح سفركارت اشاره كرد و افزود: معتقدم اين طرح تجربه‌ي موفقي بود، بيش از يك‌هزار و 700 دستگاه در آن مشاركت كردند، سه‌ميليون و 350هزار كارت صادر شد، 614ميليارد ريال اعتبار براي آن شارژ شد و همه‌ي اين‌ها نشان‌دهنده‌ي وجود تقاضا بوده است.

به گفته‌ي او، اين طرح داوطلبانه و اختياري بود و هيچ سازمان يا وزارتخانه‌اي در فضاي اجبار و تكليف قرار نگرفت، حتا بسياري از سازمان‌ها طبق «آيين‌نامه‌ي اجرايي 25» به‌شكل اختياري از محل اعتبارات رفاهي اين كارت‌ها را شارژ كردند.

وي ادامه داد: كارها در اين طرح در حال انجام است. پيشنهادهايي براي تكميل آن مطرح شده است كه در جلسات متعدد به آن پرداخته‌ايم تا آيين‌نامه‌ي آن اصلاح شود و در دستور كار قرار گيرد. ما اين اصلاحات را به مراجع مربوط براي اعلام نظر و در نهايت، ابلاغ ارائه كرده‌ايم.

او تأكيد كرد: پروژه‌ي سفركارت موفق و اثرگذار بوده است و بايد به اجراي آن كمك كنيم.

دهقانان همچنين درباره‌ي حضور بخش گردشگري در تالارهاي بورس، اظهار كرد: حضور در اين تالارها بايد در يك فرآيندي انجام شود كه استارت اين كار در همين دولت زده شده است و طبق ابلاغيه‌ي اصل 44 قانون اساسي، تعدادي از شركت‌هاي فعال بايد به فرابورس وارد و در تالارهاي بورس نيز تعريف شوند. اين اتفاق براي تعدادي از شركت‌هايي كه قبلا دولتي بودند، رخ داده است.

معاون گردشگري همچنين درباره‌ي وضعيت نرخ‌گذاري در هتل‌هاي كشور، با تأكيد بر اين‌كه هتل يك كالاي ضروري است و بايد كشش قيمت داشته باشد، گفت: قيمت تمام‌شده در صنعت هتل‌داري كشور، منصفانه است. در دو سال گذشته، افزايش نرخ هتل‌ها به‌صورت رسمي ابلاغ نشد. چندماه پيش، يك مشاور تحقيقاتي را تعيين كرديم كه با توجه به نرخ تورم، شرايط بازار و هدفمندي يارانه‌ها، در صنعت هتلداري كشور بررسي داشته باشد.

به گفته‌ي او، اين گزارش در حال نهايي شدن است و پاييز امسال قيمت‌هاي جديد اعلام مي‌شود.

وي همچنين تأكيد كرد: ‌هرگونه افزايش نرخ در هتل‌ها غيرقانوني است و ما براي كنترل اين شرايط، دستگاه‌هاي نظارتي را مكلف كرده‌ايم تا نظارت را تشديد كنند و با متخلفان نيز طبق ضوابط برخورد مي‌شود.

او همچنين به آمار سفرهاي داخلي در نيمه‌ي نخست شهريورماه امسال در مقايسه با مدت زمان مشابه سال پيش اشاره كرد و گفت: در بخش سفرهاي داخلي، از ابتداي شهريور تا پانزدهم اين ماه، 210 درصد رشد داشتيم. در بخش اقامت نيز اين رشد 146 درصد بود.

دهقانان افزود: بيشترين ميزان گردشگر در اين دو هفته به آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي و اردبيل مربوط بود و استان‌هاي مازندران، خراسان رضوي و گيلان بيشترين اقامت را داشتند. بيشترين تعداد مسافران ورودي هم در استان‌هاي تهران، خراسان رضوي و آذربايجان شرقي اتفاق افتاد.

او درباره‌ي اقداماتي كه اين سازمان براي ساخت برند ملي در حوزه‌ي گردشگري انجام مي‌دهد نيز اظهار كرد: يكي از موضوع‌هايي كه به توجه بيشتر در گردشگري كشور نياز دارد، برند و مديريت آن است. وقتي از ادراك مشتري از خدمات صحبت مي‌كنيم، حتما بايد برند را توسعه دهيم.

وي يادآوري كرد: ارائه‌ي تصوير جذاب و مطلوب، شرط لازم در بازاريابي حرفه‌يي است و يكي از حوزه‌هايي كه با تأكيد بر مشاركت بخش خصوصي بايد پيش رود، همين بازاريابي است.

معاون گردشگري اظهار كرد:‌ بخش قابل توجهي از هزينه‌اي كه در صنعت گردشگري مي‌پردازيم، به‌خاطر نداشتن برند است. فكر مي‌كنم، كميته‌اي بايد براي اين موضوع تشكيل شود. ما بايد سالانه برندهاي معتبر را شناسايي و تقدير كنيم و به توسعه‌ي آن‌ها بپردازيم. البته همه‌ي اين كارها فرآيند زماني را مي‌طلبد.

به گزارش ايسنا، در پايان اين جلسه‌ي سه ساعته، بيشتر خبرنگاران اعلام كردند كه توضيح‌هاي معاون گردشگري درباره‌ي آمارهاي اعلام‌شده در اين حوزه، قانع‌كننده نيست.

همچنين پيش از آغاز اين نشست، يكي از كارمندان روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري برگه‌هايي را بين خبرنگاران توزيع كرد و از آن‌ها خواست، پرسش‌هاي خود را به‌شكل كتبي در اين برگه‌ها بنويسند؛ اما برخي خبرنگاران اين كار را انجام ندادند. يكي از خبرنگاران نيز در اعتراض به اين حركت كه برخلاف روند بيشتر نشست‌هاي خبري است، با بيان اين‌كه به‌دليل اين رفتار سؤالي نمي‌پرسد، گفت: وضعيت اين نشست نشان مي‌دهد، خبرنگاران آرشيوي از سؤال‌ها دارند كه به نظر مي‌رسد، به‌خاطر فترتي كه اتفاق افتاده است، فرصتي براي طرح آن‌ها تا كنون نداشته‌اند. مگر چه مشكلي در بخش گردشگري پيش آمده است كه در انظار عمومي ظاهر نمي‌شويد؟ اگر معتقديد اين سازمان فعال است، بايد در سطح عمومي جامعه حضور داشته باشيد.

دهقانان هم در پاسخ به اين اظهارات، قول داد كه هر ماه يك‌بار نشست خبري با خبرنگاران داشته باشد.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۲۲ شهریور ۱۳۹۰ / ۱۴:۴۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 9006-14657
  • خبرنگار : 71021