*هنر در رسانه‌هاي جهان* مهدخت بروجردي: مخاطب بايد از رويارويي با پيام لذت ببرد هنري مورد پسند است كه نتيجه‌اش براي مردم باشد

يك مدرس ارتباطات درباره نقش رسانه‌هاي جديد در بسترسازي فرهنگ و هنر در رسانه معتقد است كه رسانه‌هاي جديد همانند اينترنت، از زاويه ديد من كه نگاه سنتي‌تر به اين موضوع دارم، نه تنها هنري در ارائه ندارند بلكه ما را به شدت سطحي مي‌كنند.

مهدخت بروجردي - مدرس ارتباطات - در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره نقش هنر در تاثيرگذاري بيان اخبار در رسانه اظهار كرد: در واقع الگوي اوليه در ارتباطات ارسال پيام است؛ سه عنصر اصلي كه بايد در اين باره در نظر گرفته شود، ابتدا محتواي پيام، بعد كدهايي كه از طريق آن‌ها اخبار را ارائه مي‌دهيم و در آخر نيز نحوه ارائه پيام است كه حتي نحوه ارائه هم در مواردي از آنچه كه به وسيله‌اش پيام را مي‌گوييم، مهم‌تر است.

اين مدرس ارتباطات با بيان اينكه هنر در بحث رسانه‌ها و ارتباطات به نحوه و چگونگي ارائه آن برمي‌گردد، تصريح كرد: هر چقدر نحوه ارائه مطالب هنرمندانه‌تر باشد، تاثيرگذاري بيش‌تر است و اگر خواهان تاثير بر مخاطب هستيم، بايد نگاه هنرمندانه‌تري به قضايا داشته باشيم.

او با اشاره به نحوه ارائه هنرمندانه اخبار افزود: براي ارائه هنرمندانه نمي‌توان تعريف جامع و كاملي بيان كرد و قاعده خاصي ندارد زيرا بيان مسائل در سطوح مختلف و در رسانه‌هاي مختلف متفاوت است كه در اين جا مخاطب‌شناسي ورود پيدا مي‌كند.

بروجردي اظهار كرد: در اينجا براي رسانه‌هايي هم‌چون سينما، راديو و تلويزيون مي‌توان قاعده‌اي ترتيب داد و اين بدين معناست كه مخاطب از رويارويي با پيامي كه برايش تهيه كرديم، لذت ببرد.

او تاكيد كرد:‌ برخي مواقع مخاطب با آگاهي مي‌فهد كه دارد لذت مي‌برد و در بسياري مواقع كاملا ناآگاهانه است و ارضاي روح به او دست مي‌دهد كه خود از آن آگاه نيست.

اين مدرس ارتباطات با اشاره به ساخت فيلم‌ها و پرداختن به مسائل اجتماعي با رويكرد هنري گفت: گاهي بيننده از مشاهده فيلم‌ها و سريال‌هاي تاثيرگذار به صورت ناخودآگاه لذت مي‌برد زيرا مخاطب خود را جاي بازيگران فيلم‌ها مي‌گذارد و لذت زماني اتفاق مي‌افتد كه به مسائل و مشكلاتي كه مخاطب در زندگي روزمره با آن روبه‌روست، پرداخته شده است.

او تصريح كرد: ديده مي‌شود كه رسانه مسائل و مشكلات امروز ما را بيان مي‌كند و تشخيص دادن اين كه امروز مردم به چه چيز بيش‌تر نياز دارند و چگونه مي‌خواهند رسانه را آيينه‌ي خودشان بدانند، يك هنر است.

عضو هيات علمي دانشكده علامه طباطبايي اظهار كرد: گاهي از اين‌كه مشكلي داريم و مي‌بينيم رسانه به آن موضوع با هنرمندي پرداخته، لذت مي‌بريم و نياز داريم كه مسائل را براي ما باز و به نوعي واكاوي كند.

وي در ادامه اشاره كرد كه واكاوي مسائل در گزارش‌ها و خبرگزاري‌ها نوعي ارائه هنرمندانه است و اينكه مردم مسائل خود را در رسانه ببينند، تاثيرگذاري بيش‌تري در حل مشكلات آن‌ها خواهد داشت.

او تاكيد كرد: هنرمند كسي است كه درد مردم را بشناسد و بتواند اين درد را در رسانه منعكس كند و با ارائه مصاحبه‌ و گزارش‌، راه‌حلي هم ارائه كند.

بروجردي تصريح كرد: هنر صرفا يك تابلوي نقاشي زيبا يا يك اثر هنري صرف نيست؛ آن فقط هنر براي هنر است اما من هنري را مي‌پسندم كه نتيجه‌اش به نفع مردم باشد.

او در ادامه خاطر نشان كرد: هنگامي كه سريال طنزي، تلخ‌ترين مسائل جامعه را بيان مي‌كند و پشت آن به مسائل خود مي‌رسد، لذت‌بخش‌تر و تاثيرگذارتر خواهد بود.

بروجردي درباره تاثيرگذاري هنرمند بر رسانه نيز تاكيد كرد: هنرمند كسي است كه حداقل يك سطح عمقي‌تر از مخاطب عادي به مسائل بنگرد؛ در عمق واكاوي كند و با عينك يافتن راه‌حل براي مسائل به آن‌ها بپردازد، نه اينكه در مقابل مشكلات تسليم شود.

وي با اشاره به فعاليت‌هاي رسانه در چند ماه اخير يادآور شد: رسانه‌هاي ما درواقع هنرنمايي كردند و مهم‌ترين مورد نيز پيگيري‌هاي رسانه در مسائل بهداشت و درمان بوده كه با پرداختن هنرمندانه به اين مسائل توانستند موفق عمل كنند و اين يعني هنر رسانه؛ يعني بايد مسائل نوعي بيان شوند كه هر كسي از منظر خود به آن نگاه كند.

او درباره نقش رسانه‌هاي جديد در بسترسازي فرهنگ و هنر در رسانه، با اعتقاد به اينكه اين رسانه‌ها مخاطب را سطحي نگر مي‌كنند افزود: اين به اين دليل نيست كه كاركرد رسانه‌هاي جديد را نمي‌دانم بلكه به اين خاطر است كه در فرهنگ ما، نوشتن يك هنر بوده است و ما بهترين نويسندگان تاريخي را داشتيم.

بروجردي تاكيد كرد: ادبيات و فرهنگ از طريق رسانه‌هاي جديد، همچون اينترنت و پيامك‌ها به شدت دچار لغزش شده‌اند؛ گاهي افرادي هستند كه با سوادند و با تحقيق به دنبال اخبار مي‌روند، اما متاسفانه پيام‌هايشان دچار ويراستاري و اشتباه‌هاي املايي و پراكنده است و اين خيلي ناراحت‌كننده است.

اين مدرس ارتباطات تاكيد كرد:‌ سرعت بالا نبايد كيفيت را از بين ببرد؛ سرعت زماني خوب است كه كيفيت ارتباط، هم بالا برود اما متاسفانه اين موضوع به شدت سطحي و بي‌كيفيت شده است.

او با ارايه راهكاري پيشنهادي در اين باره گفت: فرهنگستان ادب و هنر فارسي بايد فكري كنند براي اينكه استفاده از رسانه‌هاي جديد هوشمندتر و ضابطه‌دارتر شود.

بروجردي با اشاره به جشنواره‌هايي كه در اين حوزه برگزار مي‌شود، گفت: در حال حاضر به جشنواره‌هايي كه برگزار مي‌شود، ايمان كافي ندارم و الزاما افراد خاصي به عنوان نفرات برتر برگزيده مي‌شوند و اين الزام را مي‌آورد كه اين افراد برترين‌اند و همان‌ها الگو مي‌شوند و اين سطح جشنواره را پايين مي‌آورد و به كاهش كيفيت كمك مي‌كند؛ اين نگاه نيز نوعي سطحي‌نگري را در سطح رسانه رواج مي‌دهد. اما اين پرداختن به رسانه‌ها در جشنواره‌ها نيز خود نوعي هنر است.

به گزارش ايسنا نخستين جشنواره هنر در رسانه‌هاي جهان از سوي معاونت امور مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار مي‌شود.

مهلت دريافت اصل آثار30 مهرماه 1390 اعلام شده و آدرس دبيرخانه جشنواره بين‌المللي هنر در رسانه هم ‌تهران، تقاطع خيابان شهيد بهشتي و ولي عصر (عج)، خيابان شهيد اكبري (مستوفي)، نبش كوچه 21/1 پلاك 24، موسسه مطبوعات نشر آوران، طبقه سوم‌ است.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۲۶ شهریور ۱۳۹۰ / ۰۹:۴۹
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9006-14603
  • خبرنگار :