*هنر در رسانه‌هاي جهان* سردبير روزنامه‌ي وطن امروز: حوزه‌ي هنري در رسانه‌ها ضعيف است

تمام اجزاي هنر حامل پيام است به گونه‌اي كه مي‌توان به راحتي يك مقاله و يا يادداشت را توسط هنر عنوان كرد.

رضا شكيبايي - سردبير روزنامه وطن امروز - در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب نقش هنر در رسانه‌ها را پررنگ و مستقيم دانست و درباره حوزه هنر در رسانه‌ها اظهار كرد: در حوزه تصوير، پرآسيب هستيم و بسياري از نهادها در دعوت خود براي مراسم و پوشش تصويري، مميزي‌هايي را لحاظ مي‌كنند و يا رسانه‌هايي را كه احساس همسو بودن مي‌كنند؛ دعوت ميك‌نند و اين خود عاملي براي ضعيف شدن حوزه هنري در رسانه‌هاست.

وي گفت: ضعف‌هايي نيز در حوزه آكادمي هنر داريم چراكه به راحتي مي‌توان گفت افرادي كه در حال حاضر توسط رسانه و يا صرفا هنر به جايي مي‌رسند، از استعداد ذاتي خودشان بهره گرفته‌اند.

او با بيان اين‌كه هنر يك رسانه است ابراز كرد: در نشريات ما غلبه متن بر تصوير بيش‌تر است كه دلايل متعددي مي‌تواند عامل به وجود آمدن اين موضوع باشد، از قبيل كيفيت چاپ پايين و به همين خاطر ترجيح رسانه مانور برروي تيتر و بخش‌هاي ديگر است.

شكيبايي درباره ضعف‌هاي حوزه هنر در مطبوعات اذعان كرد: در نشريات موجود، چند حوزه داراي ضعف‌هاي مشهودي هستند كه يكي از آن‌ها فونت‌هاي فارسي است كه خدشه‌اي جدي در رسانه‌هاي مكتوب به حساب مي‌آيند چراكه سيستم‌هاي الكترونيكي و رايانه‌يي اصلي فونت‌هاي معروف به فارسي آن‌ها، عربي است و مركزي هم در كشور موجود نيست كه بر روي اين فونت‌ها نظرات و يا آن‌ها را به فارسي تبديل كند.

وي افزود:‌ موضوع ديگر چاپ است زيرا نشريات در مواقع بسياري، موضوعي را براي رسانه خود در نظر مي‌گيرند و تدارك مي‌بينند اما سرانجام شاهدند كه چيز ديگري به دست مخاطب مي‌رسد و اين نشان‌دهنده‌ي آن است كه صنعت چاپ عقب‌افتاده‌اي داريم.

سردبير روزنامه وطن امروز ابراز كرد: نبايد در جشنواره بين‌المللي هنر در رسانه، هنر را صرفا شامل كاريكاتور و عكس بدانيم چراكه ممكن است با بررسي كار يك ناظر چاپ در چاپخانه دريابيم كه كار او واقعا هنر است اما تنها در ارتباط با درون خود رسانه‌هاست و به بيرون و مخاطب سرايت نمي‌كند.

او استفاده از هنر توسط رسانه‌ها را در حال حاضر عادي دانست و تصريح كرد: در حال حاضر رسانه‌ها در حال بهره‌برداري از هنر و بخش‌هايي از آن هستند ولي در كل به ايده‌آل‌هاي اين حوزه شايد نرسيده باشيم.

شكيبايي افزود: نمي‌توان گفت از ظرفيت‌هاي هنري استفاده نشده است ولي كم‌تر به آن توجه شده و از ظرفيت‌هاي آن چندان كه بايد استفاده نشده است.

او يادآور شد:‌ اگر تلقي از هنر يك نوع انتقال پيام لطيف و ميانبرگونه باشد، ضعف‌ها و معضلات را مي‌توان توسط آن به راحتي ارائه داد.

اين كارشناس مطبوعات، وضعيت هنر در رسانه‌هاي حال حاضر را متوسط رو به پايين عنوان كرد و گفت:‌ رسانه‌ها به عنوان واسطه در انتقال پيام هنر به مخاطب نقش بازي مي‌كنند و بنابر همين نمره متوسط رو به پايين، ميزان ارتباط و تاثيرگذاري بر مخاطبان آن‌ها نيز به همين اندازه است.

به گزارش ايسنا نخستين جشنواره هنر در رسانه‌هاي جهان از سوي معاونت امور مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار مي‌شود.

مهلت دريافت اصل آثار30 مهرماه 1390 اعلام شده و آدرس دبيرخانه جشنواره بين‌المللي هنر در رسانه هم ‌تهران، تقاطع خيابان شهيد بهشتي و ولي عصر (عج)، خيابان شهيد اكبري (مستوفي)، نبش كوچه 21/1 پلاك 24، موسسه مطبوعات نشر آوران، طبقه سوم‌ است.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۲۲ شهریور ۱۳۹۰ / ۱۱:۵۵
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9006-14065
  • خبرنگار :