*هنر در رسانه‌هاي جهان* مدير مسوول فرهنگ آشتي تاكيد كرد: اهميت نقش رابط رسانه ميان هنر و مخاطب جاي روزنامه فراگير هنري در كشور خالي است

گاهي حوزه‌ي هنر به عنوان حوزه‌اي سخت و پرمشقت تلقي مي‌شود، اما با برخي راهكارها و توجهات خاص مي‌توان از ظرفيت‌هاي آن بهره برد و توان رقابت بين‌المللي ايجاد كرد كه نقش رسانه‌ها در اين ميان بايد طوري باشد كه مقصود هنرمند را به درستي انتقال دهند.

محمدمهدي امامي ناصري - مدير مسوول روزنامه فرهنگ آشتي - در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب، رسانه‌ها را متشكل از حوزه‌هاي مختلفي دانست و درباره‌ي نقش هنر در رسانه‌ها اظهار كرد: هنر تفاوت اساسي با باقي حوزه‌ها دارد، چراكه تمركز ساير حوزه‌ها بر محتواست، در حالي‌كه تمركز هنر بر ظاهر، شكل و نحوه‌ي انتقال پيام است.

او ادامه داد: در هنر نيز شاخه‌هاي متعددي وجود دارد كه به عنوان مثال در شاخه كاريكاتور، شكل اولي‌تر از محتواست و به عنواني محتوا مستتر در شكل است.

اين كارشناس رسانه‌يي، بحث هنر در سانه‌ها را مرتبط با موضوعات اقتصادي عنوان و تصريح كرد: به دليل اين‌كه سخن‌گويي هنر به شيوه‌ي شكلي و نمايشي است، پس شكل رسانه‌ها نيز بايد در اين راستا، قابل قبول باشد كه در اينجا به مشكلات اقتصادي رسانه‌ها برمي‌خوريم.

امامي گفت: موضوع ديگري كه در ارتباط با هنر مطرح مي‌شود، فهم و درك متفاوت اشخاص از هنر است و شاهديم كه در بسياري موارد ناهمگوني بين خالق‌ آثار و بينندگان آن‌ها وجود دارد و برداشت پيام به گونه‌اي كه مدنظر خالق اثر بوده، انجام نمي‌گيرد.

مدير مسوول روزنامه فرهنگ آشتي رسانه‌ها را در شكل و محتوا لازم و ملزوم يكديگر دانست وافزود: نقش رسانه به عنوان رابط بين هنر و مخاطب بسيار حائز اهميت است چرا كه مي‌تواند از هنر در جهت اميال و اهدافي خاص بهره ببرد و به عنوان مثال شاهديم كاريكاتور‌ي كه در ديد خالق آن مفهومي غير از موضوعات سياسي دارد، به يكباره با درج در بخش سياسي رسانه‌ها، رنگ و بويي سياسي به خود مي‌گيرد.

وي خاطر نشان كرد: در ارائه‌ي آثار هنري بايد صداقت مدنظر قرار بگيرد تا سوء‌استفاده از آثار هنري صورت نگيرد، زيرا هنر شكل موثر‌تري از محتوا دارد.

امامي ابراز كرد: كشور‌هاي در حال توسعه و توسعه‌نيافته به دليل شفاف‌ نبودن حوزه‌ي رسانه‌يي‌شان، اطلاع‌رساني مستتر و پنهان را سرلوحه‌ي عملكرد خود قرار مي‌دهند و در اين ميان هنر مجبور است به ايما و اشاره روي آورد كه اين روند مي‌تواند هنر در رسانه‌ها را دچار چالش كند.

وي ادامه داد: بعضا نگاه تهديدآميز به رسانه‌ها فضا را براي بروز خلاقيت‌ها محدود و وضعيت را بحراني‌ مي‌كند و شاهد خواهيم بود كه از هنر و آثار هنرمندان نيز برداشت‌هاي متفاوتي انجام مي‌شود.

مدير مسوول فرهنگ آشتي مشكلات اقتصادي را در قرار‌گيري هنر در حاشيه موثر دانست و درباره‌ي پرداخت هنر به موضوعات متعدد چالش برانگيز جامعه گفت: آثار هنري در بازديد‌ها و زواياي ديد متعدد مي‌توانند حامل پيامي جداگانه و جديد باشند، همان‌طور كه از يك غزل حافظ مي‌توان برداشت‌هاي متفاوتي داشت.

اين كارشناس ارتباطات، استقرار مركزي براي صيانت از آثار هنري را موثر دانست و اذعان كرد: به اين ترتيب آثار هنري ثبت مي‌شوند و علاوه بر مشخص‌ بودن خالق آن و حفظ حقوق وي، نيت او هم مشخص مي‌شود و رسانه‌ها هم مي‌توانند بدون در نظرگرفتن تاريخ مصرف يك اثر هنري در هر زمان از آن استفاده كنند.

مدير مسوول فرهنگ آشتي درباره‌ي راهكارش براي ارتقاء جايگاه هنر در رسانه اظهار كرد: بايد به آثار هنري نگاه متفاوت‌تري داشت و ايجاد نشريات تخصصي در اين حوزه و مخصوصا يك روزنامه فراگير هنري مي‌تواند چالش‌ها را تا حد قابل توجهي از ميان بردارد و البته كشور ما در فضاي مجازي هم چندان قوي عمل نكرده است، علي‌رغم اين‌كه ذات ايران و ايران‌باستان با هنر گره خورده است.

او برگزاري جشنواره هنر در رسانه را در ارتقاي جايگاه هنر موثر دانست و عنوان كرد: جشنواره اقدامي موثر است، به شرطي كه متولي برگزاري آن تنها ديد رسانه‌اي نداشته باشد در حالي‌كه بحث هنر سواي از اينهاست و بايد متولي آن هنرمندان هم باشند تا شأن هنرمند حفظ شود و شاهد آن نباشيم كه به هنرمندان نگاه ابزاري شود.

امامي در پايان گفت: در كشور‌هاي توسعه‌يافته شاهديم كه سياست در اختيار هنر و ساير حوزه‌هاست، در حالي‌كه در ساير كشور‌ها چنين ديدي حاكم نيست و تنها عامل پايداري و توسعه‌يافتگي نيروي انساني است تا زمانيكه مديريت هر بخشي در دست فعالان همان بخش قرار نگيرد، اوضاع بهبود نخواهد يافت.

به گزارش ايسنا، نخستين جشنواره هنر در رسانه‌هاي جهان از سوي معاونت امور مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار مي‌شود.

مهلت دريافت اصل آثار30 مهرماه 1390 اعلام شده و آدرس دبيرخانه جشنواره بين‌المللي هنر در رسانه هم ‌تهران، تقاطع خيابان شهيد بهشتي و ولي عصر (عج)، خيابان شهيد اكبري (مستوفي)، نبش كوچه 21/1 پلاك 24، موسسه مطبوعات نشر آوران، طبقه سوم‌ است.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۲۱ شهریور ۱۳۹۰ / ۰۸:۴۲
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9006-11993
  • خبرنگار :