نخستين جشنواره بين‌المللي هنر در رسانه/ عضو شوراي سياست‌گذاري: كشور نيازمند رشته‌ علوم ارتباطات هنري است

عكاسي يك علم و هنر است و كشورمان به رشته‌اي باعنوان علوم ارتباطات هنري نياز دارد و اميدواريم كه جشنواره بين‌المللي هنر در رسانه بتواند رواج‌دهنده نقش هنر در رسانه باشد.

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر اميدعلي مسعودي در نشست خبري نخستين جشنواره بين‌المللي هنر در رسانه با اشاره به اين كه نقش هنر در تاثيرگذاري رسانه‌هاي حال حاضر قابل اغماض نيست، اظهار كرد: سال‌هاست كه جشنواره‌هاي متعددي را برگزار مي‌كنيم و در راستاي آن شاهد فراز و نشيب‌هاي زيادي بوده‌ايم كه همواره روالي مشخص براي بررسي و انتخاب آثار طي مي‌شده و حوزه‌هاي مشخصي را نيز در برمي‌گرفته است.

او افزود: خوشبختانه در دوره معاونت مطبوعاتي جديد شاهد اقدامات اساسي براي ارتقاي جشنواره‌ي مطبوعات هستيم تا به واسطه آن بتوانيم شاهد جذابيت‌هاي ويژه‌اي در عرصه‌ي رسانه كشور باشيم.

عضو شوراي سياست‌گذاري جشنواره بين المللي هنر در رسانه وجود برخي جذابيت‌هاي كاذب را در برگزاري برخي دوره‌هاي نمايشگاهي مخصوصا زماني كه نمايشگاه مطبوعات در دل نمايشگاه كتاب برگزار مي‌شد، غير قابل فراموش عنوان كرد و گفت: متاسفانه در دوره‌اي شاهد بوديم كه براي جذابيت برگزاري جشنواره رسانه‌يي از تيپ‌هاي مختلفي از افراد فعال در حوزه‌هاي فرهنگي و اجتماعي استفاده مي‌شد ولي وجود برخي از عوامل محيطي از قبيل ادغام نمايشگاه مطبوعات در نمايشگاه كتاب، دل اين عزيزان نيز چندان رضايت خاطري از اين موضوع نداشت و براين اساس فعاليت‌هاي بسياري براي واگذاري فعاليت‌هاي بيشتر بر دوش خود اصحاب رسانه صورت گرفت و نمايشگاه مطبوعات نيز از كتاب جدا شد.

مسعودي عكاسي را يك علم و هنر دانست و در ادامه گفت: متاسفانه ما در كشور رشته‌ي علوم ارتباطات هنري نداريم. هر چند كه فرهنگستان هنر در سال‌هاي اخير درصدد برگزاري و اجراي برخي از رشته‌هاي از قبيل علوم ارتباطات هنري بوده است اما متاسفانه هيچ گاه شاهد تحقق آن نبوديم و بايد گفت متاسفانه رشته‌اي كه در اروپا بسيار مهم تلقي مي‌شود در كشور ما چندان بهايي ندارد.

وي درباره دغدغه‌هاي مورد نياز در راستاي برگزاري چنين جشنواره‌اي ابراز كرد: دغدغه اساسي ما بايد بر روي كيفيت برتر باشد تا كميت؛ چراكه در جشنواره‌هاي اروپايي نيز شاهديم در راستاي انتخاب آثار برگزيده كميت آثار چندان مدنظر نيست و نهايتا افراد معدودي برگزيده شناخته مي‌شوند.

اين كارشناس روزنامه‌نگاري با اشاره به جايزه در نظر گرفته شده براي نخستين جشنواره بين المللي هنر در رسانه گفت: اين جايزه تنها مي‌تواند افزايش انگيزه‌اي را به دنبال داشته باشد؛ چراكه بسياري از كشورها از قبيل كشورهاي منطقه نيز فعاليت‌هاي چشمگيري در حوزه‌ي هنري داشته‌اند و ما نيز اميدواريم با برگزاري چنين جشنواره‌هايي بتوانيم مسيري را در راستاي اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله طي كنيم و در افق 1404 در جايگاه اصلي خود قرار بگيريم.

در ادامه نشست، داوود ياراحمدي - دبير علمي جشنواره‌ي هنر در رسانه - نيز با اشاره به اين كه اين اولين جشنواره در سطح كشور است، خاطرنشان كرد: در حوزه تخصصي رسانه اين اولين اقدامات و گام‌هايي است كه در حال برداشته شدن است اما بايد دانست در جشنواره‌هاي گذشته و روال سابق نگاه كمرنگي در اين عرصه حكمفرما بوده و تنها به بررسي برخي آثار محدود بسنده مي‌شد و در نهايت جوايزي به تعداد كمي از فعالان حوزه هنر در رسانه تعلق مي‌گرفت.

وي گفت:‌ برگزاري اين جشنواره و اهداي جوايز به آثار برگزيده علاوه بر اين كه مي‌تواند رقابتي در بين فعالان هنري رسانه داشته باشد زمينه‌اي را نيز براي ارزيابي آن‌ها فراهم آورد تا بتوانند موانع پيش روي خود را برطرف ساخته و خود را براي رقابت‌هاي آتي آماده كنند.

ياراحمدي در پايان خاطرنشان كرد: در برخي از جشنواره‌هاي بين‌المللي سال‌هاي گذشته شاهد بوديم كه برروي موضوعاتي از قبيل بدبختي زنان مسلمان تمركز شده در حالي كه در واقعيت اين طور نبود اما متاسفانه شاهد بوديم كه برخي در پي برگزاري جشنواره‌هاي تخصصي به دنبال اهداف پليد خود از قبيل تروريست نشان دادن مسلمانان بودند و براي هدف خود هر كاري را انجام دادند. حال اميدواريم كه با جشنواره‌اي در سطح بين‌المللي با عنوان هنر در رسانه بتوانيم رقابتي عظيم را در بين عكاسان و هنرمندان رسانه‌يي در سطح جهان داشته باشيم و به واسطه آن پيام صلح و عدالت را نيز گسترش دهيم.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۱۴ شهریور ۱۳۹۰ / ۱۹:۰۸
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9006-08863
  • خبرنگار :