/نخستين جشنواره بين‌المللي هنر در رسانه/ ساسان والي‌زاده، دبير جشنواره: جايگاه هنر در مديريت پيام بايد بازشناسي شود

مدد هنر در فعاليت‌هاي رسانه‌يي مي‌تواند نفوذ پيام و ميزان اثرگذاري آن را ارتقاء دهد.

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نشست خبري نخستين جشنواره هنر در رسانه و جايزه جهاني صلح و عدالت با حضور ساسان والي‌زاده - دبير جشنواره -، داوود ياراحمدي - دبير علمي - و دكتر اميدعلي مسعودي - عضو شوراي سياست‌گذاري جشنواره - عصر امروز در سراي روزنامه‌نگاران ايران با حضور جمعي از نمايندگان رسانه‌هاي گروهي برگزار شد.

دبير نخستين جشنواره هنر در رسانه با اشاره به اين كه اين جشنواره با جايزه جهاني صلح و عدالت در نقطه‌يي به هم پيوند مي‌خورند اظهار كرد: از آثار برتر جشنواره بين‌المللي هنر در رسانه كه با مضمون صلح و عدالت باشند نيز براي دريافت جايزه جهاني صلح و عدالت نامزد مي‌شوند.

وي درباره‌ي چرايي برگزاري اين جشنواره عنوان كرد: ما در علم ارتباطات و مهندسي پيام زماني كه به رسانه مي‌پردازيم وظيفه آن را انتقال پيام از منبع اصلي به مخاطب مي‌دانيم و البته بايد به دليل اهميت پيام به مقوله "مديريت پيام" توجه جدي شود.

او ادامه داد: عامل مخربي نيز در راستاي انتقال پيام موجود است كه در علم ارتباطات از آن با عنوان پارازيت ياد مي‌كنند كه باعث مي‌شود پيام به صورت ناقص و كم اثر به مخاطب برسد اما در نقطه مقابل به مدد هنر در فعاليت‌هاي رسانه‌يي مي‌توان نفوذ پيام و ميزان اثرگذاري آن را بالاتر برد.

وي درباره بخش‌هاي جشنواره‌ي هنر در رسانه ابراز كرد: ‌بخش‌هاي اصلي اين جشنواره را صفحه‌آرايي يا گرافيك مطبوعاتي، عكاسي خبري و كارتون و كاريكاتور تشكيل مي‌دهند و اين موضوعات هر چند كه در گذشته نيز در جشنواره‌هايي مورد توجه قرار گرفته است، ولي بايد دانست اكثر توجه جشنواره‌ها حول موضوع خبر بوده و اين نخستين بار است كه اين حوزه هويت مستقلي پيدا خواهد كرد و به موضوع ارتباط رسانه و هنر مي‌پردازد.

دبير جشنواره هنر در رسانه با اشاره به اين كه رسانه به دنبال اثرگذاري و ايجاد باور است تصريح كرد: ما در قرآن كريم نيز عبارتي تحت عنوان قول محكم (قول سَديد) را داريم و اين محكم بودن مي‌تواند به معناي آن باشد كه زيبايي در پيام نهفته و در قالبي اثر گذار گفته شود.

والي‌زاده جشنواره صلح و عدالت را در راستاي گفتمان جمهوري اسلامي و پيام ملت دانست و خاطرنشان كرد: اين جشنواره كه توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار مي‌شود، هدف اصلي آن تبليغ صلح و عدالت بوده است. هرچند اين شعار به عنوان ادبيات مشتركي بين تمامي كشورها رايج است اما شاهد آن هستيم كه در اكثر جوامع حقوق انسان‌ها محترم شمرده نمي‌شود و بسياري از آن‌ها كه از عدالت دم مي‌زنند، عدالت را فراموش مي‌كنند.

به گفته او هنر در خدمت رسانه است و اين روند مخاطب محوري را شكل مي‌دهد و پيام را روشن‌تر مي‌سازد. هر چند كه در راستاي ايجاد هنر نوعي رمزگذاري در آثار هنري ديده مي‌شود اما به همان نسبت بايد رمزگشايي پيام هنر نيز توسط مخاطب ساده باشد تا بتواند به راحتي به پيام آن پي ببرد.

دبير جشنواره بين‌المللي هنر در رسانه افزود:‌ سينما توانسته از ظرفيت‌هاي هنري حوزه‌هاي ديگر همچون موسيقي و نقاشي بهره‌ي وافري ببرد اما اين رسانه است كه شايد هنوز از ظرفيت‌هاي هنري بهره كافي نبرده است؛ هر چند كه حوزه‌هايي همچون كارتون و عكس به عنوان خبرهايي به حساب مي‌آيند كه به ترجمه نياز ندارند و اثرگذاري آن‌ها فوري است.

وي درباره نحوه‌ي ارسال آثار و جزييات آن خاطرنشان كرد: سايت جشنواره تا ابتداي هفته آينده رونمايي و جزييات ارسال و داوري آثار متعاقبا توسط اين سايت اعلام خواهد شد. هم‌چنين در راستاي جايزه صلح و عدالت حدودا براي 120 رسانه خارجي فراخوان ارسال شده است.

به گفته دبير جشنواره آخرين مهلت ارسال نسخه ديجيتالي آثار هنرمندان در سه حوزه‌ي صفحه‌آرايي، عكاسي خبري و كارتون و كاريكاتور تا 15 مهرماه و آخرين مهلت دريافت اصل آثار توسط اين جشنواره تا 30 مهر ماه خواهد بود و پس از آن داوري و اعلام نتايج در 10 آبان‌ماه انجام خواهد شد.

والي‌زاده با اشاره به برجسته بودن برگزاري چنين جشنواره‌هايي در سطح بين‌المللي خاطرنشان كرد: برخي اوقات شاهديم كه آثار هنرمندان در عرصه رسانه جنبه تزييني به خود مي‌گيرد كه برگزاري اين جشنواره در جهت تغيير اين ديدگاه است و از شاخصه‌هاي ويژه آن مي‌توان به ارسال آثاري توسط هنرمندان اشاره كرد كه به هر دليل نتوانسته است در رسانه‌يي منتشر شود. هرچند كه نبايد فراموش كرد اين آثار بايد در راستاي حوزه‌ي مربوط به جشنواره‌ي صلح و عدالت باشد.

او در پاسخ به سوال برخي از خبرنگاران درباره‌ي وضعيت بررسي آثار و اعضاي هيات داوران خاطرنشان كرد: جزييات اعضاي هيات داوران متعاقبا توسط سايت اين جشنواره اعلام خواهد شد اما به طور قطع در ليست اعضا شاهد حضور چند داور شناخته‌شده و تراز اول جهاني خواهيم بود.

وي درباره نماد اين جشنواره هم ابراز كرد: علاوه بر جوايز ارزنده نقدي، تنديس ويژه در حال طراحي است تا بتواند پيام جشنواره را به مخاطبان برساند.

والي‌زاده در پايان در پاسخ به پرسشي مبني بر اين‌كه در برگزاري اين نمايشگاه با نهادي بين‌المللي نيز مشاركت شده است؟ خاطرنشان كرد: هدف ما برگزاري و مشاركت با نهاد بين‌المللي خاصي نبوده است و به سمت آن نرفته‌ايم. ولي از مشاركت سازمان‌هاي بين‌المللي در راستاي اهداف برگزاري اين جشنواره استقبال خواهيم كرد.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۱۴ شهریور ۱۳۹۰ / ۱۸:۵۶
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9006-08860
  • خبرنگار :