معاون هنري وزارت ارشاد در اولين اظهارنظر رسمي پيرامون استعفاء دو تن از مديران تئاتري در هفتهي گذشته توضيحاتي را ارايه كرد.
به گزارش خبرنگار بخش تئاتر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حميد شاهآبادي دربارهي استعفاي حسين مسافر آستانه از رياست مركز هنرهاي نمايشي گفت: سه شنبه پيش تغييري در مديريت جشنواره سيام فجر داشتيم. آقاي حيدري كه جشنواره 29 را هم اداره كرده بود از دبيري جشنواره سيام انصراف داد.طبيعتا اين بحث مخالفان و موافقاني داشت.
وي يادآور شد: آقاي مسافر بيش از يكسال است، اداره مركز هنرهاي نمايشي را برعهده دارد ايشان در همراهي با آقاي حيدري و در حمايت از ايشان استعفاي خود را ارائه كرده است.
معاون هنري كه شامگاه گذشته ـ 12 شهريور ماه ـ بصورت زنده در برنامه«مجله تئاتر» سخن ميگفت،در پاسخ به اين پرسش كه آيا اين استعفا فقط به دليل حمايت از حيدري بوده است، متذكر شد:در استعفاي آقاي مسافر بحث توجه به جشنواره فجر هم مطرح شده است.
شاهآبادي با رد اين نكته كه مسافر پيش از اين در محافل خصوصي درباره استعفايش سخن گفته است، مطرح كرد: كلا آقاي مسافر اين مسووليت را با بزرگواري پذيرفت و تمايلي به آن نداشت. طبيعي است چنين مسووليتي بسيار دشوار است. از يك سو انتظارات مسوول مافوق مطرح است و از سوي ديگر انتظارات هنرمندان، بنابراين بايد شرايط اين دوستان را درك كرد.
وي افزود: به دليل تحولاتي كه در تئاتر شكل گرفته است، مديران انتظاراتي دارند. در حالت كلي اين انتصابات يك عقد دو جانبه است. هم مسوول بايد بپذيرد و هم كسي كه اين مسووليت را پذيرفته بايد احساس كند شرايط كار برايش فراهم است.
معاون هنري در پاسخ به پرسشي درباره شكل انتصابات جديد در وزارت ارشاد تصريح كرد: انتصابات در وزارت ارشاد با پيشنهاد معاون وزير اتفاق ميافتد اما مديران كل را مقام عالي وزارت منصوب ميكند و اين روندي است كه پيش از اين هم وجود داشته است. اما به هر حال اين خسته شدنها و آمدن و رفتنها عجيب نيست.
به اعتقاد وي، بايد فضاي انتصابات در سراسر كشور را مرور كنيم. در اين وضعيت چنين التزامي براي آقاي مسافر وجود ندارد كه در هر شرايطي اين مسووليت و سختي را بپذيرد.
شاهآبادي درباره بحث و اختلاف نظر با حسين مسافرآستانه درباره طرح پيشنهادي او هم توضيح داد: عرصه كار ما عرصه تضارب افكار است. هرچقدر هم كه تفاهم داشته باشيم به هر حال مدير روبات نيست و صاحب فكر و انديشه است. البته معمولا ميان مدير و مسوول توافق وجود دارد، كمتر پيش ميآيد مسوول از شخصي كه خودش او را منصوب كرده فاصله بگيرد.
وي ادامه داد: بحث بر سر شيوهها، روشها و زمان تصميم گيري است. ممكن است آقاي مسافر فكر كند در اين شرايط جشنواره تئاتر فجر آسيب ميبيند اما مدير ديگري اين گونه فكر نكند.
اين مدير هنري با اشاره به اينكه نبايد اين تفاوتها را درگيري ناميد، افزود: اختلاف سليقه پيش ميآيد. من در صدد تبيين دلايل استعفاي مسافر و حيدري نيستم، جامعه تئاتري بايد دغدغه برنامه داشته باشد تا اينكه خودش را درگير مسايل اينچنيني بكند.
به گزارش ايسنا، حميد شاهآبادي در بخش ديگري از اين گفت وگو درباره بدهيهاي جشنواره بيست و نهم تئاتر فجر عنوان كرد: جشنواره بيست و هشتم حدود يك ميليارد و نيم تومان هزينه اجرايي داشت كه در نوع خودش جشنواره پرهزينهاي بود. براي جشنواره بيست و نهم ابتدا يك ميليارد و 600 هزار تومان برآورد شد كه در نهايت اين هزينه به بيش از دو ميليارد تومان رسيد.
وي توضيح داد:انجمن هنرهاي نمايشي دو ميليارد اين مبلغ را تامين كرد اما بخشي از آن باقي ماند. كه به دليل تاخير در پرداخت بودجه وزارت ارشاد پرداخت اين تتمه، سه چهار ماهي توليد كشيد.
او با تاكيد بر اينكه سيستم بودجه نويسي در معاونت هنري كاملا حساب شده است، اضافه كرد: از اول آمدنمان نظام مالي تئاتر را كاملا بودجه نويسي كرديم. سال 89 به جاي 10 ميليارد تومان ، 5/11 ميليارد تومان در حوزه تئاتر هزينه شد كه بيش از 4 ميليارد تومان آن به جشنواره ها اختصاص پيدا كرد.
شاه آبادي از راه اندازي واحد برنامهريزي و نظارت در معاونت هنري خبر داد و يادآور شد: اين واحد با ورود من به معاونت هنري شكل گرفت. براي سال گذشته براي جشنواره تئاتر فجر يك ميليارد و 800 هزار تومان برآورد شد كه در نهايت هزينه جشنواره به دو ميليارد و اندي رسيد. چرا كه بخشي از اين هزينه مربوط به شهرستانها شد و من از اين مبلغ باقي مانده دفاع ميكنم كه در اين ماهها مانند پتك بر سر معاونت هنري فرود آمده است.
او با اشاره به مشكلات اقتصادي تئاتر اضافه كرد: فضاي تئاتر از كمبود منابع مالي رنج ميبرد اما نبايد 90 درصد كارهاي انجام شده را ناديده بگيريم و به خاطر 10 درصد باقي مانده مدام مساله سازي كنيم. اين 10 درصد به اقلام جزئي گروههاي ضعيف شهرستاني بر ميگردد كه باقي مانده است.
معاون هنري گفت: ما به اندازه بنيه ماليمان نظم در پرداختها را رعايت كردهايم. امسال با يك بودجه 14 ميليارد توماني وارد كار شدهايم كه اين بودجه براي تمام بخشها مشخص شده است.
وي اضافه كرد: حوزه برنامه ريزي و نظارت ما خودش اين بودجهها را كارشناسي كرده و نظارت هم ميكند . مدير كل به عنوان يك عضو و مسوول نظارت به عنوان عضوي ديگر بايد در اين زمينه توافق و صورت جلسه كنند.
شاه آبادي در پاسخ به پرسش ديگري درباره نبود سياستهاي كلان در جشنوارههاي تئاتري به ويژه جشنواره تئاتر فجر توضيح داد: حتما بايد به اين نكته برسيم كه سياست كلاني وجود داشته باشد اما پيش از آن بايد سياستهاي كلان تئاتر تثبيت شود.
وي با اشاره به برگزاري 29 دوره جشنواره تئاتر فجر، اين جشنواره را نيازمند يك بازنگري جدي دانست و تاكيد كرد: ما در حوزه بينالملل هم صاحب يك استراتژي مشخص نبودهايم و چشم انداز معيني نداريم. اگر دنبال تاثيرگذاري تئاتر هستيم بايد به اين سمت برويم كه چشم انداز و هدف ما مشخص شود.
معاون هنري متذكر شد: الان از عملكرد دوستانم در مركز هنرهاي نمايشي و انجمن هنرهاي نمايشي دفاع ميكنم.آنها ضمن انجام كار روزمره تلاش كردند نيم نگاهي به آن اهداف داشته باشند. ما سال 89 جشنوارههايي داشتهايم. به عنوان معاون هنري نميگويم اين جشنوارهها به درد تئاتر ما ميخورد يا نه. ما جشنوارهها را تعطيل نكردهايم اما در آنها بازنگري داريم و تفاوت ايجاد كردهايم.
وي در ادامه درباره نبود برنامههاي ثابت در تئاتر ايران متذكر شد: همه ميدانند كه تئاتر نيازمند برنامه ثابت است. يكي از رنجهاي تئاتر ما تغيير مديريتها بوده است. به هر حال تنظيم برنامههاي ثابت بايد از جايي آغاز شود كه ما اين كار را شروع كردهايم.تنظيم نقشه جامع آن بر عهده مجلس و ارشاد است. ما از روز اول بستهاي سياستي نوشتهايم.متولي اصلي اين كار حوزه برنامهريزي و نظارت ماست كه مسوولش حيدري خليلي است. ايشان پيشنويس اوليه را نوشته و به مركز هنرهاي نمايشي ارائه كرده تا بررسي شود.
شاه آبادي يادآور شد: اين كار در دستور كار مسافر هم بوده است همچنان كه پيش از اين رحمت اميني هم سند توسعه تئاتر را نوشته و تا جايي پيش برده است.
او در ادامه اين گفت وگو از برنامهريزي سالانه در حوزه تئاتر شهرستانها به عنوان يكي ديگر از برنامههاي مهم معاونت هنري نام برد و توضيح داد: براي اولين بار شعب انجمن هنرهاي نمايشي در استانها شكل گرفتند. انجمن نمايش كه پيش از اين فعاليت ميكرده، نقش واحد حسابداري داشته است. اما در دوره من انجمن هنرهاي نمايشي نقش اصلي خود را پيدا كرده است.
شاهآبادي به استقرار 557 گروه نمايشي در شهرستانها اشاره كرد و گفت: هر يك از اين گروهها بودجه سالانهاي را دريافت ميكنند.
معاون هنري در پاسخ به سخن منوچهر اكبرلو ـ كه اين گفت وگو را برعهده داشت ـ، مبني بر اينكه در بسياري از شهرستانها به گروههاي شهرستاني پولي پرداخت نشده است، متذكر شد: شرط بندي حرام است اما ما شرط بندي ميكنيم و اگر بر سر اين موضوع تخلفي انجام شده باشد، مدير انجمن هنرهاي نمايشي را بركنار ميكنيم. درست نيست ما اين همه كار بكنيم و بعد شما يكباره بگوييد چنين اتفاقي نيفتاده است.
وي دربخش ديگري از اين گفتوگو درباره سفر تعدادي از هنرمندان و مسئولان به جشنواره تئاتر «آوينيون» نيز توضيح داد: قرار بود در اين سفر 10 هنرمند پيشكسوت همراه ما باشند و طبيعتا دو مدير اجرايي، يعني بنده و آقاي مسافر هم حضور داشتيم. ضمن اينكه طبيعي است مسوول روابط عمومي ما كه مدير تئاتر خياباني هم هست در اين سفر حاضر باشد.
شاهآبادي درباره ملاك انتخاب افراد براي حضور در اين سفر خاطرنشان كرد: اداره كل و مشاور اجرايي ما با هم اين افراد را انتخاب كردند. طبيعي است كه اعتراضاتي صورت بگيرد. خود بنده براي انتخاب كار كه نرفته بودم به هر حال نفس موضوع قابل دفاع است.
معاون هنري خاطرنشان كرد: در فضايي كه سالانه سفرهاي متعدد بينالمللي صورت ميگيرد، اعزام 10 هنرمند براي سفري چند روزه به يكي از دو مهد بزرگ تئاتر دنيا نبايد اين همه هياهو داشته باشد. حضور مديران هم كه قابل دفاع است. خود من سه روز رفتم كه يك روزو نيم آن صرف رفت و برگشت شد. سفر ما كاملا شفاف بوده است. گروه از لحظه حركت مدام اطلاع رساني كرده است. حتي برنامه داشتيم خبرنگاري از شبكهاي ما را همراهي كند يعني اين حركت براي مدير روابط عمومي ما باعث افتخار بوده است.
وي افزود: اين تجربه بسيار خوبي است گاهي انجام اين سفرها نتيجه بسيار خوبي دارد كه چندين ميليون تومان ارزش دارد.
به گزارش ايسنا، بعد از پخش تصاوير و سخنان تعدادي از هنرمندان تئاتر درباره مشكلات اين هنر، معاون هنري خطاب به اكبرلو گفت: پنج درصد سوالاتي كه اينها مطرح كردند مساله اصلي تئاتر نيست.سوال من اين است كه اين سوالها چقدر اهميت دارد همه آن حاشيه است آيا شما توانستيد درد تئاتر كشور را در اين برنامه تحليل كنيد؟ آيا مسائل كلان تئاتر را مطرح كردهايد؟ اين مساله دامن زدن به حركتهاي ژورناليستي است. شما نبايد به اين حركتها دامن بزنيد، در اين راستا وظيفه فرهيختگان چيز ديگري است.
شاهآبادي با اشاره به برخي گلايههاي مطرح شده گفت:طرف دو تا كار اجرا كرده ميگويد حسن رفته سفر اين همه خرج كرده! يك بار در اين فضاهاي حاشيهاي گفته شد كه وضعيت پرداختها بهتر شده است؟! چرا شما يك برنامه تان را به طرح استقرار گروهها اختصاص ندادهايد؟! در تئاتر شهر دعوا بر سر چندين ميليون تومان است و نميدانند در شهرستانها چه ميگذرد.
معاون هنري در بخش پاياني اين گفت وگو درباره تغيير دير هنگام دبير جشنواره تئاتر فجر تصريح كرد: در جشنواره سيام تئاتر فجر براي اولين بار قرار شد رويكرد جشنواره تغيير كند و حركتي بنيادين صورت گيرد.قرار بود جشنواره سي ام نماد دستاوردهاي انقلاب باشد، بنابراين انتشار فراخوان را به تائيد اعضاي شوراي سياستگذاري موكول كرديم . فرايندي كه از ارديبهشت تا تير صورت گرفت كه با توجه به خروجي فراخوان اين تاخير قابل دفاع است.
وي خاطر نشان كرد: هدف ما اين است كه جشنواره سي ام را آغاز يك حركت نوين بدانيم كساني كه فرصت كار پيدا نكرده بودند فصل نويني براي انجام كار پيدا كنند.
حميد شاهآبادي در پاسخ به آخرين پرسش درباره استعفاي حسين مسافر و دخالتهايي كه گفته ميشود در كار اين مدير وجود داشته، توضيح داد: اگر شما به اسم اقاي مسافر حساس نيستيد من به اسم او حساس هستم به دليل علاقهاي كه به او دارم. حوزه كاركرد مديران مشخص است.هركسي ميتواند حوزه كارياش را تنگ يا باز بداند.
در حاشيه:
در اين برنامه تصاويري از هنرمنداني چون آتيلا پسياني ، اصغر همت ، آرش دادگر،رضا گوران ، حميدرضا نعيمي، مسعود دلخواه، عيوب آقاخواني و ... پخش شد.در اين تصاوير هنرمندان نظراتشان را درباره سفر آوينيون گفتند و خواستار تشريح دستاورد اين سفر براي تئاتر ايران شدند. آنها همچنين از نبود برنامه هاي ثابت در تئاتر و تغييرات پيوسته مديران و سياستهاي تئاتر ايران انتقاد كردند.
اين برنامه تا ساعت 1 بامداد ادامه پيدا كرد.
حميد شاه آبادي كه معتقد بود مسائل مطرح شده در اين برنامه حاشيهاي است گفت: من يك ساعت وقت گذاشتهام و به اين برنامه آمدهام. اگر 10 بار هم ديگر دعوتم كنيد مي آيم. اما تمام مسائلي كه مطرح كرديد حاشيهاي بود و هيچ كدام مسائل كلان تئاتر نبود.
انتهاي پيام