سفير كشورمان درلاهه: استقرارسلاح‌هاي هسته‌يي آمريكا درخاك اروپا صلح بين‌المللي را تهديد مي‌كند

سفير كشورمان درلاهه و نماينده دائم نزد سازمان منع سلاح‌هاي شيميايي، با تشريح اهداف برنامه هسته‌يي كشورمان گفت: برنامه هسته‌يي ايران كاملا صلح‌آميز است و تاكنون نيز بارها برعدم انحراف مواد و فعاليت‌هاي هسته‌يي در ايران توسط آژانس، صحه گذاشته شده است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيدكاظم غريب‌آبادي طي سخناني در چهارمين كنفرانس بين‌المللي معماهاي هسته‌يي؛ حال و آينده كه در كاخ صلح لاهه و با حضور وزراي خارجه هلند، قزاقستان و معاون امور پادمان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و سفراي مقيم هلند و جمع كثيري از محققان و انديشمندان حوزه خلع سلاح و كنترل تسليحات برگزار شد، گفت: جمهوري اسلامي ايران اقدامات متعددي را در عرصه سياسي از طريق مذاكرات و در عرصه فني از طريق آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به منظور اعتمادسازي انجام داده است، در حالي كه طرف‌هاي مقابل هيچ اقدامي را براي جلب اعتماد ملت ايران انجام نداده‌اند.

وي ادامه داد: درنتيجه اقدامات گسترده ايران، هيچ شواهدي دال براينكه در ايران برنامه ساخت سلاح هسته‌يي وجود دارد مشاهده نشده است؛ برخي سرويس‌هاي اطلاعاتي بيش از دو دهه است كه از بمب خيالي اتمي ايران صحبت مي‌كنند اما تاكنون هيچ خبري از آن نيست زيرا سلاح هسته‌يي اصولا در دكترين دفاعي و امنيتي ايران هيچ جايگاهي ندارد.

وي افزود: ايران خود قرباني يكي از سه نوع سلاح‌هاي كشتار جمعي يعني سلاح شيميايي است كه توسط كشورهاي مدعي خلع سلاح و مبارزه با اشاعه اين قبيل سلاح‌ها به رژيم صدام هديه شده بود.

غريب‌آبادي تاكيد كرد: مخالفت ما با سلاح‌هاي كشتار جمعي علاوه بر اينكه ريشه در اعتقادات مذهبي ما دارد، ناشي از ملاحظات اخلاقي و همچنين تجربه تلخي است كه در اثر آن جان بيش از 13 هزار انسان بي گناه در ايران گرفته شد و بيش از 100 هزار نفر را مجروح كرده است.

وي همچنين با اشاره به اينكه جمهوري اسلامي ايران عضو تمامي معاهدات بين‌المللي خلع سلاح و كنترل تسليحات است و به تمامي تعهدات خود پايبند بوده و خواهد بود، افزود:ملت ايران در قبال اجراي تعهدات خود تحت معاهده عدم اشاعه، در حال اعمال حقوق خود است و طبق اين معاهده و همچنين اساسنامه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيز هيچ محدوديتي براي اعمال اين حقوق در هر سطحي وجود ندارد و تنها ممنوعيت، عدم انحراف به سمت مقاصد ممنوعه كه همان توليد سلاح هسته‌يي است مي‌باشد.

سفير كشورمان در هلند گفت: ايران همواره منادي خلع سلاح‌هاي كشتار جمعي بوده است و تمامي تلاش خود را در سازمان‌هاي بين‌المللي براي تحقق اين مساله مهم انجام مي‌دهد، از سوي ديگر با وجود اينكه بيش از 12 هزار كلاهك هسته‌يي در جهان وجود دارد كه برخي دارندگان آنها كشورهاي غيرهسته‌يي را به استفاده از اين سلاح‌ها تهديد كرده‌اند، مايه تاسف است كه هيچ اقدامي جدي و عملي براي خلع سلاح هسته‌يي انجام نمي‌شود.

نماينده دائم كشورمان نزد سازمان منع سلاح‌هاي شيميايي گفت: مايه تعجب است در حالي كه در منطقه حساس خاورميانه با اينكه رژيم صهيونيستي عضو هيچ يك از معاهدات بين‌المللي خلع سلاح و كنترل تسليحات نيست و داراي زرادخانه‌ سلاح‌هاي كشتار جمعي از جمله هسته‌يي است از هرگونه تعرض مصون است. آيا كشورهايي كه مدعي خلع سلاح و مبارزه با اشاعه سلاح‌هاي هسته‌يي هستند بايد چشمان خود را بر اين تهديد آشكار ببندند؟ اين سياست تناقض و دوگانه رژيم خلع سلاح و عدم اشاعه را با چالش‌هاي جدي مواجه كرده است.

غريب‌آبادي،همچنين با اشاره به استقرار سلاح‌هاي هسته‌يي در برخي كشورها گفت: آيا استقرار سلاح‌هاي هسته‌يي آمريكا در قلمروي برخي كشورهاي اروپايي ناقض تعهدات آنها طبق ماده 2 معاهده منع اشاعه نيست كه ادغان مي‌كند؟ "كشورهاي غير هسته‌يي عضو معاهده متعهد مي‌شوند كه مستقيم يا غيرمستقيم سلاح‌هاي هسته‌يي يا ديگر ادوات انفجاري هسته‌يي را از انتقال دهندگان دريافت نكنند و به كنترل اين سلاح‌ها و ادوات انفجاري هسته‌يي نيز نپردازند".

وي تاكيد كرد: اين اقدام علاوه بر اينكه ايمني و امنيت كشورهاي ميزبان را به مخاطره مي‌اندازد، صلح و امنيت بين‌المللي را نيز تهديد خواهد كرد.

سفير كشورمان در هلند در پايان به كشورهاي غربي توصيه كرد كه به جاي ايجاد تهديدات ساختگي بر تهديدات واقعي كه صلح و امنيت بين‌المللي را تهديد مي‌كنند نظير سلاح‌هاي هسته‌يي رژيم صهيونيستي و استقرار سلاح‌هاي هسته‌يي در قلمروي خود تمركز كنند.

انتهاي پيام

  • پنجشنبه/ ۱۰ شهریور ۱۳۹۰ / ۱۷:۲۲
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 9006-05989
  • خبرنگار :