اسلام‌پناه به ايسنا خبر داد: تدوين لايحه‌ حمايت از توليدكنندگان پارچه‌ چادر مشكي

مدير كل دفتر صنايع نساجي و پوشاك وزارت صنعت، معدن و تجارت از تدوين پيش‌نويس لايحه‌اي به منظور حمايت ويژه از توليد‌كنندگان پارچه چادر مشكي در كشور خبر داد.

قاسم اسلام‌پناه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، توضيح داد: اين لايحه هم‌اكنون مراحل تدوين خود را طي مي‌كند و قرار است ابتدا در هيئت دولت به تصويب رسيده و سپس به نمايندگان مجلس تقديم شود تا در صورت تصويب نهايي به قانون تبديل شود.

او با اشاره به نظر مثبت وزير صنعت، معدن و تجارت درباره حمايت ويژه از توليد‌كنندگان پارچه چادر مشكي و همچنين حساسيت وزارتخانه‌هاي ارشاد و كشور درباره موضوع چادر مشكي گفت: با توجه به ويژگيهاي خاص پارچه چادر مشكي و رنگ و وزن مخصوص آن ماشين‌آلات توليد اين محصول بايد از اروپا وارد شوند.

وي درباره‌ كارخانه‌ حجاب شهركرد گفت: قرار بود اين كارخانه حدود 20 ميليون يورو تسهيلات از صندوق توسعه‌ ملي دريافت كند. اعطاي تسهيلات به اين كارخانه در اولويت صندوق توسعه ملي قرار گرفته و به محض آغاز پرداخت تسهيلات از صندوق، اين كارخانه نيز اعتبارات خود را دريافت خواهد كرد.

او خاطرنشان كرد: در دولت و مجلس فضاسازيهاي لازم براي حمايت از توليد‌كنندگان پارچه چادر مشكي انجام شده و مزيت سرمايه‌گذاري در اين حوزه كاملا مشهود است.

وي در عين حال با بيان اين‌كه بايد ريسك سرمايه‌گذاري در زمينه توليد پارچه چادر مشكي در كشور كاهش يابد، اضافه كرد: متاسفانه در حال حاضر سالانه حجم زيادي پارچه چادر مشكي و چادر مشكي وارد كشور مي‌شود. با توجه به رونق ‌گرفتن سفر به عتبات عاليات طي سالهاي اخير چادر به عنوان سوغاتي در حجم انبوه به صورت چمداني، كوله‌باري و يا بار همراه مسافر وارد كشور مي‌شود كه اين بسيار خطرناك است و از موانع سرمايه‌گذاري در حوزه‌ توليد پارچه چادر مشكي محسوب مي‌شود، زيرا اين محصول با قيمت بسيار پايين وارد كشور مي‌شود.

او تاكيد كرد: متاسفانه در حال حاضر هيچ نظارتي روي واردات پارچه چادر مشكي وجود نداشته و اين محصول به صورت قاچاق و با حجم انبوه و بدون پرداخت عوارض و ماليات وارد كشور مي‌شود.

اسلام‌پناه با اشاره به اين‌كه ماشين‌آلات موردنياز كارخانه حجاب شهركرد بايد از سوئيس وارد شوند، اظهار كرد: در حال حاضر حدود پنج واحد توليد پارچه چادر مشكي در كشور وجود دارد كه البته سطح توليد آنها بسيار پايين بوده و جوابگوي نياز باز نيست.

اين مقام مسئول در پاسخ به اين سوال كه آيا برنامه‌اي براي افزايش تعرفه‌ واردات پارچه چادر مشكي به كشور وجود دارد يا خير؟ گفت: افزايش تعرفه مشروط به رونق توليد و تامين نياز بازار است.

به گفته وي در سال گذشته نياز به پارچه چادر مشكي در كشور حدود 88 ميليون متر مربع بود.

به گزارش ايسنا، در حال حاضر عمده نياز ايران به پارچه چادر مشكي از طريق واردات از كشورهاي شرق آسيا به ويژه كره‌جنوبي، ژاپن و اندونزي تامين مي‌شود.

براساس آمار گمرك ايران، واردات پارچه چادر مشكي در سال گذشته معادل 16 هزار تن به ارزش 81 ميليون دلار بود. بررسي‌هاي انجام شده نشان مي‌دهند كه واردات پارچه چادر مشكي سالانه دست‌كم نيم ميليارد دلار سود را عايد واردكنندگان اين كالا مي‌كند.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۱۱ شهریور ۱۳۹۰ / ۰۹:۴۲
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 9006-05307
  • خبرنگار :