يك روزنامه چاپ ارمنستان: مسکو مي‌تواند سامانه اس-300 ارمني را به ايران بفروشد

يك روزنامه چاپ ارمنستان نوشت: مسکو مي‌تواند سامانه اس ـ300 ارمني را به ايران بفروشد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) روزنامه آزگ درباره توليد و مدنيزه‌سازي سامانه‌هاي دفاع ضد هوايي اس ـ300 روسي مقاله‌اي منتشر کرده است که در آن امکانات و چشم‌اندازهاي فروش اين سامانه‌ها به ايران بررسي شده است.

اين روزنامه نوشته است: تهران به طور رسمي اعلام کرده بود که به دليل توقف معامله فروش سامانه‌ها از سوي روسيه به دادگاه بين‌المللي سازمان ملل متحد مراجعه خواهد کرد.

در اين رابطه نشريه آمريکايي استراتفور نيز نوشت: بر اساس اعلام مقامات روسيه توليد اين سامانه‌ها اصلا متوقف و اين سامانه‌ها را به اس ـ 400 جديد تبديل خواهد کرد. ضمن اين كه در زمينه طراحي جديدترين سامانه‌هاي اس ـ 500 اقدامات جدي در جريان است و تاريخ احتمالي توليد آن پايان سال 2012 خواهد بود.

در اين مقاله آمده است: روسيه در کشورهاي همسايه هم پيمان (بلاروس، ارمنستان و قزاقستان) نيز قصد دارد سامانه اس ـ300 را به اس ـ 400 تبديل کند. روسيه معمولا از اين کشورها براي فروش سلاح حساس از لحاظ سياسي استفاده مي‌کند.

اين نشريه نوشت: توقف فروش سامانه‌هاي اس ـ300 را نمي‌توان نهايي دانست. اگر چه توليد اين سامانه‌ها متوقف مي‌شود، اما راهکارها براي فروش مهمات جنگي به ايران پيدا خواهند شد و اين امر به نوبه خود به مذاکرات جمهوري اسلامي با غرب بستگي دارد. روسيه از فروش سامانه‌ها به ايران به عنوان اهرم عليه آمريکا استفاده مي‌کند.

در ادامه اين مقاله آمده است: بعيد نيست که معامله توسط سومين کشور انجام شود و سفرهاي مقامات رسمي ايران به اين کشورها مي‌توانند مؤيد اين امر باشند.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۴ شهریور ۱۳۹۰ / ۱۷:۳۲
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 9006-02635
  • خبرنگار :