عضو فراكسيون گردشگري مجلس: شرايط تفريح و گردش در داخل كشور فراهم شود سازمان ميراث فرهنگي از جايگاه معاونت رييس‌جمهور استفاده نكرده است

عضو فراكسيون گردشگري مجلس شوراي اسلامي گفت: اگر شرايط تفريح و گردش در داخل كشور فراهم باشد، بخش قابل توجهي از گردشگراني كه به كشورهاي ديگر سفر مي‌كنند، ترجيح مي‌دهند در ايران باشند.

احمدرضا دستغيب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، درباره‌ي افزايش تعداد گردشگران خروجي از كشور، بيان كرد:‌ جزو وظايف سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است كه در اين‌باره تدبيري بيانديشد. درباره‌ي اين جريان نبايد مقطعي و شعاري كار كرد، بلكه بايد با آسيب‌شناسي و يك نگاه دقيق و روشن، موضوع را بررسي و رصد كرد.

او با بيان اين‌كه ما نمايندگان مجلس نيز دغدغه‌هايي را درباره‌ي خروج بيش از حد گردشگران داريم، گفت:‌ اگر اين جريان به‌شكل مبادله‌يي و پاياپاي باشد، يعني همان تعداد كه گردشگر از كشور خارج مي‌شود، گردشگر وارد شود، نگران‌كننده نيست. با اين حال، مهم‌ترين مسأله‌ي خروج مسافر از كشور ضربه‌اي اقتصادي است كه به كشور وارد مي‌كند، زيرا همراه هر مسافر، از نقطه‌ي مبدأ تا زمان بازگشت، هزينه‌هاي بسيار زيادي صرف مي‌شود كه در كشورهاي مختلف اين هزينه‌ها متفاوت است و معمولا ارزش افزوده‌ي خوبي را براي كشورهاي اطراف ما دارد.

وي هم‌چنين اظهار كرد: بخش قابل توجهي از گردشگراني كه از كشور خارج مي‌شوند، گردشگران سالم هستند و اگر شرايط تفريح و گردش در داخل كشور براي اين افراد فراهم شود، ترجيح مي‌دهند، در همين موقعيت حضور داشته باشند، بويژه اين‌كه در بخش جاذبه‌هاي گردشگري، جايگاه بالايي داريم، ولي در بخش تفريح، مقداري ضعيف هستيم.

دستغيب ادامه داد: ‌نكته‌ي ديگر درباره‌ي افزايش خروج گردشگران به قيمت برخي خدمات مربوط است كه در كشور ارائه مي‌شود و معمولا كمي غيرواقعي يا بيش از حد است. اين مسأله به‌طور طبيعي در مقايسه با خدماتي كه برخي كشورهاي ديگر ارائه مي‌كنند، جاذبه‌ي زيادي را براي مردم ايجاد مي‌كند.

نماينده‌ي مردم شيراز در مجلس با بيان اين‌كه عوامل زيادي مانند نرخ‌گذاري، سرويس‌دهي‌ و تفريحات سالم‌، مفرح و شاد در خروج گردشگران از كشور مؤثرند، گفت:‌ اين عوامل بايد شناسايي شوند و تلاش شود تا حد زيادي شرايط در داخل كشور براي ورود گردشگر فراهم شود. چه بسا گردشگراني كه از كشور خارج مي‌شوند نيز از همان فرصت و لذت در داخل كشور بتوانند استفاده كنند.

او بيان كرد: ‌اگر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري متولي اين موضوع است، يكي از برنامه‌هاي خود را به آن اختصاص دهد. ما بايد جايگزين‌ها و فرصت‌هاي مناسب را در كشور فراهم كنيم، بويژه اين‌كه وقتي روزنامه‌اي را مي‌خريم، مي‌بينيم بيش از نصف صفحه به تبليغات سفرهاي خارجي اختصاص دارد كه با شكستن قيمت‌ها، تعداد مسافر و گردشگر را افزايش مي‌دهند. به اين ترتيب، سود هر واحد نفر كاهش مي‌يابد، ولي سود تعداد نفرات افزايش پيدا مي‌كند و در نهايت، سود قابل توجهي به‌دست مي‌آيد.

دستغيب درباره‌ي اين‌كه براي سامان‌دهي تورهاي گردشگري چه اقداماتي را در مجلس شوراي اسلامي مي‌توان انجام داد، گفت: انتظار ما اين است كه اگر خلأ قانوني در اين‌باره وجود دارد، آن را مرتفع كنيم. تا كنون هر آنچه را كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري پيشنهاد داده است، به سرعت در دستور كار قرار داده‌ايم. اين موضوع نيز از مواردي است كه بايد در قالب لايحه مطرح شود و براي آن تدبيري صورت گيرد.

وي تأكيد كرد:‌ به‌طور كلي، در بحث خروج گردشگران از كشور نياز است كه يك اراده‌ي جمعي شكل گيرد، زيرا بسيار مهم است و پاي سرمايه‌ي ملي در ميان است. اين‌كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به‌عنوان معاونت رييس‌جمهور در نظر گرفته شده، براي اين بوده است كه از چنين فرصتي استفاده شود؛ ولي فكر مي‌كنم سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تا كنون از جايگاه معاونت رييس‌جمهور به‌عنوان يك موضع ستادي و هماهنگ‌كننده براي حل بحران‌ها و مشكلاتي كه در اين حوزه وجود دارد، استفاده نكرده است.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۲۹ مرداد ۱۳۹۰ / ۱۱:۱۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 9005-17927
  • خبرنگار : 71219