*پيشرفت 28درصدي فاز 13 پارس جنوبي* اين فاز تا سال 1392 به بهره‌برداري خواهد رسيد؟

فازهاي 13، 22 و 24 پارس جنوبي پيشرو ساير فازهاي در حال ساخت اين ميدان است. در واقع پيشرفت اين سه فاز معياري براي سنجش پيشرفت ساير فازها محسوب مي شود.

جملات بالا گفته مجري فاز 13 ميدان گازي پارس جنوبي است که معتقد است با وجود اين که عمليات اجرايي ساخت فاز 13، سه ماه ديرتر از ساير فازهاي جديد در پارس جنوبي آغاز شده، اما پيشرفت اين پروژه از برنامه زمان‌بندي جلوتر است.

عليرضا ارزنده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، درصد پيشرفت فيزيکي فاز 13 ميدان گازي پارس جنوبي را 28درصد اعلام و تاکيد کرد: اين پروژه طبق زمان بندي 35 ماه در قرارداد تحويل داده خواهد شد.

به گفته وي، پيشرفت فيزيكي پروژه اين فاز در هر ماه متوسط بين 5 تا 6 درصد است.

مجري فاز 13 پارس جنوبي با اشاره به حفاري در عمق 40 متري لجن بستر دريا در سه فاز 13، 22 و 24 و تغيير مهندسي و کالاهاي مورد نياز آن گفت: علي‌رغم اين موضوع تلاش مي‌كنيم كه موانع طبيعي مانعي بر سر راه پروژه ايجاد نكند كه تا کنون نيز اين موضوع مانعي براي پيشرفت كار نبوده است.

وي در پاسخ به اين سوال که آيا تعيين زمان 35 ماهه براي ساخت فازهاي پارس جنوبي، "زماني آرماني" نيست؟ ضمن رد اين موضوع، توضيح داد: به طور مثال اگر شرکت نفتي توتال 60ماه براي توليدي کردن يکي از فازهاي پارس جنوبي زمان نياز دارد، از اين مدت 18 ماه آن مربوط به فعاليت‌هاي مهندسي است.

او با اشاره به اين که فازهاي جديد پارس جنوبي بر اساس طراحي و مهندسي فازهاي 9 و10 ساخته مي شوند، يادآور شد: با توجه به اين كه در ساير فازهاي جديد از مهندسي فازهاي 9 و 10 الگو برداري شده است، در اين شرايط 18 ماه از زمان به بهره‌برداري رسيدن هر فاز کاسته مي‌شود.

ارزنده افزود: با توجه به اين که خريد کالاهاي فاز 15 تا 18 پارس جنوبي نيز به صورت مشابه صورت گرفت، ديگر نيازي به صرف وقت براي تعيين نوع کالاي اين فازها نبود. اين گونه شش تا هفت ماه از زمان مورد نظر کاهش يافت و به 35 ماه رسيد.

مجري فاز 13 ميدان گازي پارس جنوبي با تاکيد بر اين که 35 ماهه مي‌توان فازهاي جديد اين ميدان گازي را توليدي کرد، يک دليل براي محقق نشدن اين پروژه‌ها در زمان تعيين شده عنوان کرد که آن هم "همت نكردن" در اين زمينه است.

وي با بيان اين كه بيش از30 درصد از كالا مورد نياز براي ساخت واحدهاي پالايشگاهي فاز 13 تامين شده است، گفت: خريد كامل تجهيزات لازم براي ساخت جکت هاي فاز 13 صورت گرفته و به زودي کار ساخت جکت‌ها آغاز مي شود.

ارزنده افزود: بتون ريزي بخش A و B و C واحد شيرين سازي 101 بخش خشکي فاز 13 پارس جنوبي پايان يافته و بتون ريزي بخش D نيز به زودي به پايان مي‌رسد.

او با بيان اين كه بيش از 230 کيلومتر از لوله هاي مورد نياز در بخش خشکي اين فاز وارد شده است و 373 کيلومتر ديگر نيز خريداري شده و بايد وارد شود، گفت: لوله هاي دريايي اين فاز هم تا پايان شهريور وارد کشور و بعد از آن لوله گذاري بخش دريا آغاز مي‌شود.

ارزنده با اشاره به اين كه در اين فاز 36 حلقه چاه حفر خواهد شد، توليد فاز 13 پارس جنوبي را معادل توليد دو فاز پارس جنوبي يعني توليد روزانه دو ميليارد فوت مکعب گاز عنوان كرد.

فراز و نشيب‌هاي فاز 13 پارس جنوبي

به گزارش ايسنا، در ابتدا طرح توسعه توسعه فاز 13 ميدان پارس جنوبي به دو شركت‌هاي انگليسي - هلندي شل و رپسول اسپانيا سپرده شد، اما اين دو شركت با عذرخواهي رسمي و به‌دليل آنچه مشكلات اقتصادي عنوان شده بود از حضور در اين پروژه كناره‌گيري كردند.

بعد از آن معاون وزير نفت از مذاكراتي براي واگذاري فازهاي 13 به قرارگاه خاتم‌الاوصيا(ص) خبر داد؛ اما در نهايت طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبي به شركت‌هاي پترو پايدار ايرانيان، مپنا و صدرا (شركت صنعتي دريايي ايران) سپرده شد.

اين فاز وظيفه توليد روزانه 50 ميليون متر مكعب گاز طبيعي را دارد كه براي مصرف داخل، تزريق يا صادرات مصرف خواهد شد.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۸ مرداد ۱۳۹۰ / ۱۳:۴۲
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 9005-05062
  • خبرنگار :