/كلام روز/ دعـا؛ نقـطه اتـکاء بـشـريـت به خـداونـد اسـت

دعا و از خدا خواستن نه تنها در اسلام بلکه در تمام اديان الهي مورد توجه قرار گرفته است. انبياء و پيشوايان الهي پيشگامان کاروانيان دعا و نيايش بودند و قرآن کريم مومنان را به راز و نياز با معبود خود فرا مي‌خواند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، خداوند رحمان استجابت آن را به لطف و عنايت خويش تضمين کرده و در آيه 60 سوره غافر مي‌فرمايد: «و هنگامي که بندگان من از من مي‌پرسند و تو مخاطب اين سئوال هستي، بگو يقينا به شما نزديک هستم و دعاي اهل دعا را اجابت مي‌کنم».

بي شک اگر کسي توفيق راز و نياز را پيدا کرده و شرايط دعا به ويژه اخلاص در آن باشد درهاي بسته را گشوده و اين به منزله‌ي استجابت خواسته اوست.

حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد جواد مروجي، مدرس تاريخ اسلام حوزه علميه در گفت‌وگو با خبرنگار دين و معارف اسلامي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با اظهار تاسف از اينکه برخي به دعا بيش از قرآن اهميت مي‌دهند، تاکيد کرد: همين امر عاملي شده تا به شيعيان تهمت زده و آنها را متهم کنند که براي نيايش اهميت بيشتري قائل هستند.

وي خاطرنشان کرد: به فرموده معصومين(ع) بعد از تلاوت قرآن بالاتر و باارزش‌تر از دعا وجود ندارد، قرآن خود ما را به خواندن دعا وامي‌دارد. همچنين در آيات بسياري از ثمرات راز و نياز و باز شدن درهاي استجابت الهي سخن گفته شده و در کتاب آسمانيمان هم به رسول خدا گفته شده: «مرا بخوانند تا اجابت کنم آنها را».

مروجي تصريح کرد: آيات قرآني که دعا را تضمين کرده، به ادعيه قرآني معروف هستند. مثل (ربنا آتنا في الدنيا  الحسنه و في الاخره الحسنه)، «خدايا در دنيا و آخرت به ما خوبي عطا کرده و ما را از آتش جهنم دور بدار».

اين مدرس حوزه با اشاره به اينکه در ارتباط با نيايش آيات بسياري در قرآن مجيد وجود دارد، عنوان کرد: اين آيات در کنار ادعيه قرآني که بر زبان انبياء جاري شده، به ما اين مشروعيت را داده است که اينطور با پروردگارمان صحبت کنيم.

وي دعا را خواندن پروردگار دانست و تاکيد کرد: دعا، خواندن پروردگار است و من مسلما نقصي را در خود ديده و از خدا مي‌خواهم آن را در زندگيم جبران کرده و به خود که نقطه اتکاي بشريت است، متصل کند.

اين مدرس تاريخ اسلام هم‌چنين در رابطه با لزوم اخلاص در دعا اظهار کرد: اگر فردي قلبش قصاوت داشته باشد دعاي او اجابت نخواهد شد و اين در حالي است که اگر بنده‌اي با معصومين(ع) ارتباط خوبي داشته باشد، خواسته‌اش اجابت مي‌شود.

مروجي با اظهار اينکه مناجات شعبانيه و ساير ادعيه براي بهتر زندگي کردن ما هستند، افزود: ما بايد در کنار خواندن ادعيه به شرايط پذيرفته شدن آنهم توجه کنيم، که از آن جمله مي‌توان به صله رحم اشاره کرد. بنابراين فردي که بر خلاف دستور قرآن قطع صله رحم کند، دعايش پذيرفته نخواهد بود.

وي خاطرنشان کرد: موارد عدم استجابت دعا بسيار است، پس مي‌توان نتيجه گرفت که هرکس بخواهد حاجتش برآورده شود بايد بسياري از واجبات را رعايت کند، براي مثال پيش از دعا بايد شکم خالي از حرام باشد و خواسته فقط بايد در راه رضاي او باشد.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۱۲ مرداد ۱۳۹۰ / ۰۸:۰۲
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 9005-05033
  • خبرنگار : 71405