عزيزي در نشست جشنوارهي تئاتر آييني سنتي: براي راهاندازي موزه تئاتر موانع بسياري وجود دارد
دبير پانزدهمين جشنوارهي تئاتر آئيني سنتي اظهار اميدواري كرد:در دوره بعدي اين جشنواره، گونههاي مختلف نمايشهاي سنتي ويژه هر منطقه در سراسر كشور اجرا شود. به گزارش خبرنگار بخش تئاتر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمود عزيزي صبح امروز ـ 21 تير ماه ـ در نشست خبري جشنوارهي تئاتر آييني سنتي با بيان اين مطلب ادامه داد: اين جشنواره متعلق به همه ارگانها و نهادهاي ملي و فرهنگي است و بر همه ماست كه دلمان براي خودمان بسوزد و به فرهنگ و هنر كشورمان توجه داشته باشيم. وي از تشكيل موزه تئاتر خبر داد و افزود: اساس فكر راهاندازي موزه تئاتر متعلق به ديروز و امروز نيست، از ديرباز اين نياز احساس ميشده است. تمام كساني كه بعد از انقلاب مشروطه بر صندلي تجرد تكيه زدند، جاي فرهنگ ايراني را خالي كردند و حالا اين نياز به شدت احساس ميشود. عزيزي با اشاره به تفاوت موزه تئاتر با سينما ادامه داد: موزه سينما با گردآوري چندين عكس و پوستر و جايزه راهاندازي شد، اما بايد در موزه تئاتر تمام اشكال نمايشهاي آئيني سنتي به صورت زنده حفظ شود.به همين دليل طرح تشكيل پژوهشكده تئاتر آئيني سنتي ارائه كردهايم، چرا كه اين اشياء بايد زنده بماند و زاد و ولد كنند. از سوي ديگر اين موزه قطعا در آينده گسترش پيدا خواهد كرد. اين كارگردان تئاتر درباره ضمانت تشكيل موزه تئاتر كه بحث آن از سالها پيش مطرح شده است توضيح داد: خدا كند آدم شرمنده تاريخ نشود. آنچه اعلام ميكنيم آرزوي ما است كه اجراي آن به دست ما نيست، بلكه ديگران بايد اين آرزو را محقق كنند. موزه تئاتر به همه تعلق دارد اما مجريان و تصميمگيرانش ما نيستيم. اگر مسئولان دوست دارند شرمنده تاريخ نباشند، ميتوانند از فردا شروع به كار كنند، ما پيش از اين فرصتهاي تاريخي بسياري را از دست دادهايم. عزيزي كه به عنوان اعضاء كارگروه موزه تئاتر ايران منصوب شده است،تصريح كرد: مكانهاي متعددي در تهران قديم وجود دارد كه از آنها بازديد كردهايم، هر يك از آنها ميتوانند به موزه تئاتر تبديل شوند، البته يكي از مشكلات ما كه از قاجاريه به ارث رسيده است اداره بازي است. براي راهاندازي موزه هم موانع بسياري وجود دارد كه كار را طولاني ميكند، با اين حال آرزو دارم مسئولان فرهنگي پاسخگوي تاريخ باشند. در تكميل اين پاسخ محمد حسين ناصر بخت از اعضاي شوراي سياستگذاري جشنوارهي تئاتر آييني سنتي افزود: ما براي تشكيل موزه نيازمند مكان و توجه ويژهاي هستيم، مصوبه تشكيل آن در دولت وجود دارد كه بايد انجام شود، حتي شايد شعبههايي از اين موزه در شهرهاي ديگر راه اندازي شود. وي از راه اندازي نمايشگاه لباس، اسناد و عروسكهاي نمايشي در تالار وحدت خبر داد و گفت: نمايشهاي قديمي سنتي به صورت زنده پخش ميشود، علاوه بر اين يك تعزيه بسيار قديمي در بخش ويژه جشنواره اجرا خواهد شد.ضمن اينكه سعدي افشار به مناسبت اولين روزي كه نقش سياه را بازي كرده، روز نيمه شعبان در نمايش «نامادري» به ايفاي نقش ميپردازد. ناصربخت با اشاره به اجراي طرح پيمايش به عنوان يكي از بخشهاي اين دوره از جشنواره ادامه داد: در اين طرح كه با هدايت اردشير صالح پور انجام ميشود، حدود پنجاه نفر از هنرمندان خبرنگاران و تماشاگران از تالارهايي كه در گذشته به تئاتر اختصاص داشتهاند بازديد ميكنند. ضمن اينكه با شهرداري منطقه 11 تعاملاتي داشتهايم كه در ايام جشنواره مركز بازآفريني نمايشهاي آئيني سنتي را خواهيم داشت. او همچنين از تشكيل كانون «تعزيه» در يكي از خانههاي قديمي «سرچشمه» خبر داد و گفت: از اين پس كانون «تعزيه» در اين محل مستقر ميشود. در بخش ديگري از اين نشست محمود عزيزي با اشاره به اهميت جشنواره تئاتر آئيني سنتي گفت: اين جشنواره هم مانند جشنواره تئاتر رضوي و دفاع مقدس عنوانش با محتوايش يكي است. وي جشنواره آئيني سنتي را مهمترين جشنوارهاي توصيف كرد كه ميراث ملي ما را شامل ميشود و گفت: اين جشنواره بسياري از امكانات و مشاغل عديدهاي را كه در دل نمايشهاي سنتي ما وجود داشته مورد توجه قرار ميدهد. دبير جشنواره تئاتر آييني سنتي با تاكيد بر ضرورت نگاه پژوهشي به اين جشنواره متذكر شد: ما امروز ريشه سياه را ميدانيم و نگاهمان به تعزيه تخت حوضي و گونههاي مختلف نمايش آئيني سنتي عميقتر شده كه اينها به دليل پژوهشهاي پنجاه سال اخير است، پيش از اين فقط چند كتاب درباره آئيني سنتي وجود داشت. عزيزي در پاسخ به پرسشي درباره بودجه اين دوره از جشنواره گفت: اين بودجه آنقدر نخواهد بود كه بتوان با آن چهار تا پل ساخت. در همين باره پيمان شريعتي دبير اجرايي اين دوره از جشنواره توضيح داد: دوره پيش 580 ميليون تومان بودجه داشتيم كه امسال به خاطر اضافه شدن برخي از بخشها، اين بودجه 25 درصد افزايش داشته است، البته به دليل تورم دو ساله اخير باز هم اين بودجه كم است. از سوي ديگر بودجه بخش توليد از اين 25 درصد تامين نميشود. وي درباره تاخير در پرداخت كمك هزينه گروههاي شركت كننده در جشنواره گفت: كانال پرداخت بودجه از انجمن هنرهاي نمايشي به موسسه توسعه هنرهاي معاصر تغيير پيدا كرد. همين مطلب باعث تاخير در پرداخت كمك هزينهها شد، البته هفته گذشته تمام گروهها پنجاه درصد كمك هزينه هايشان را دريافت كردند و هشتاد درصد گروهها سقف كمك هزينه را دريافت كرده و ميكنند. عزيزي در بخش ديگري از اين نشست درباره حضور مردم عادي در اين جشنواره گفت: امكانات ارتباط نمايشهاي آئيني سنتي با مردم جامعه بسيار اندك است، مسئولان بايد در اين زمينه برنامهريزي كنند. در اين راستا فقط ارشاد پاسخگو نيست، بلكه تمام بخشهاي جامعه بايد به فكر فرهنگ ملي كشور باشد. مشكل اساسي ما عدم تفاهم و درك متقابل از جايگاه هنر به ويژه هنرهاي نمايشي است، البته اگر به همت شهرداري منطقه 12 طرح راه اندازي خيابان هنر عملي شود، بخشي از اين مشكلات حل خواهد شد. وي هم درباره عدم اطلاع گروهها از سالنهاي نمايششان گفت: داوران به صورت ضمني پيشنهاد خود را براي سالنهاي اجرايي ارائه كرده بودند، اما چون قطعي نبود نمي توانستند زودتر اعلام كنند. به گزارش ايسنا، در اين نشست يزدان عشيري مدير روابط عمومي مركز هنرهاي نمايشي توضيحاتي درباره فروش بليت جشنواره ارائه كرد و گفت: امسال پيش فروش بليت نداريم، بلكه بليتها به صورت روز فروش از طريق گيشه تالارهاي ميزبان ارائه ميشود. ضمن اينكه به دليل گستردگي و فراگيري برنامههاي ميداني تماشاگران ميتوانند، اين برنامه ها را به صورت رايگان در محوطه باز تئاتر شهر و تالار وحدت ببينند. عشيري از تخفيف ويژه براي دانشجويان خبر داد و متذكر شد: تيزر جشنواره از تلويزيون پاركها و متروها پخش ميشود. به گفته او نمايشگاه لباس و عروسك روز 23 تير ماه با حضور معاون هنري و مدير اداره كل هنرهاي نمايشي در تالار وحدت گشايش پيدا ميكنند. به گزارش ايسنا، در اين نشست حميد رضا اردلان ـ دبير بخش سمينار ـ توضيحات كوتاهي در اين زمينه ارائه كرد. انتهاي پيام