/مخالفت كميسيون فرهنگي مجلس با ادغام سازمان ميراث فرهنگي/ نماينده دامغان در مجلس: تبعات انتقال سازمان ميراث فرهنگي به اصفهان و شيراز باقي است

عضو كميسيون فرهنگي مجلس از مخالفت اين كميسيون با ادغام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خبر داد.

حجت‌الاسلام حسن ملك‌محمدي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيان كرد:‌ هفته‌ي گذشته، جلسه‌ي بررسي طرح ادغام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با حضور معاونان دو طرف و نمايندگان مركز پژوهش‌هاي مجلس به رياست حدادعادل ـ رييس كميسيون فرهنگي مجلس ـ برگزار شد. در اين جلسه، هر كدام از دستگاه‌ها نظرهاي خود را ارائه كردند و در نهايت، پس از پرسش و پاسخ‌هايي كه مطرح شد، اين ادغام به رأي گذاشته شد و اكثريت اعضاي كميسيون فرهنگي با آن مخالفت كردند.

او با تأكيد بر اين‌كه كميسيون فرهنگي مجلس با اين ادغام مخالف است، درباره‌ي دلايلي كه براي مخالفت با اين طرح ارائه شد، گفت:‌ نخستين دليل اين بود كه ادغام مشكلي را حل نمي‌كند، بلكه بر مشكل اضافه مي‌كند. هم‌چنين عدم سنخيت وظايف محوله به سازمان ميراث فرهنگي و وزارت ارشاد، يكي ديگر از دلايل مخالفت با طرح ادغام بود. علاوه بر اين، اساسا در كشورها به ميراث فرهنگي در حد وزارت بها داده شده، ولي با ادغام، چنين مجموعه‌اي را كه با هدف حمايت بيشتر در سطح دولت در حد سازمان تصويب شده است، به معاونت در وزارتخانه تنزل مي‌دهيم.

نماينده‌ي مردم دامغان در مجلس هم‌چنين اظهار كرد: علاوه بر اين موضوع، به اين نتيجه رسيديم كه اگر به سؤال درباره‌ي سياست‌هاي سازمان ميراث فرهنگي نياز باشد، مي‌توان از رييس‌جمهور سؤال كرد، از او درخواست كرد يا تذكر داد و نبايد به بهانه‌ي نظارت، نفس سازماني را كه خود تفرق پيدا كرده و از نفس افتاده است، كامل قطع و آن را در وزارت ارشاد ادغام كنيم. اين سازمان بايد با نشاط و تحرك راه و وظايف خود را دنبال كند.

او در اين‌باره توضيح داد: اكنون تمركز مديريت، يك سياست موفق است. در حالي كه با تفرق مديريت هزينه‌ها بالا مي‌رود و مشكلات زياد مي‌شود. تفرقي كه در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري صورت گرفت و بخشي از آن به اصفهان و بخشي به شيراز منتقل شد، براساس مصوبه‌ي هيأت دولت و تشويق خود سازمان صورت گرفت؛ اما تبعات و مشكلات خاص آن هم‌چنان باقي است. هرچند كارمندان سازمان ميراث فرهنگي با فداكاري شرايط را پذيرفتند، ولي به اين معنا نيست كه سياست دوركاري يا سياست تفرق در مديريت، يك سياست قابل قبول است.

وي گفت:‌ اگر مي‌خواهيم دولت را چابك كنيم و با كوچك‌سازي دولت قرار است تحرك آن را بيشتر كنيم، بايد با همين سياست به انتقال بخش‌هاي يك سازمان به استان‌هاي ديگر نگاه كنيم. با اين حال، اميدوارم با عدم رأي نمايندگان مجلس به ادغام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با وزارت ارشاد، شاهد تحرك بيشتر اين سازمان باشيم.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۱۳ تیر ۱۳۹۰ / ۱۱:۵۷
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 9004-07377
  • خبرنگار : 71219