ديدگاه مديران استانهاي زنجان، سيستان و بلوچستان و خوزستان دربارهي ادغام
مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان زنجان معتقد است: ادغام سازمان ميراث فرهنگي در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در مقطع كنوني، كارشناسيشده نيست. يحيي نقيزاده محجوب در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در زنجان، دربارهي طرح مجلس براي ادغام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، اظهار كرد: براي اعتلا و حفظ جايگاه كنوني ميراث فرهنگي در كشور و همچنين اعتلاي ظرفيتهاي تاريخي ـ فرهنگي بايد با كارشناسي و مطالعات مناسب، اقدامات راهگشا را در اين زمينه انجام داد و به نظر ميرسد، اين طرح فاقد اين مطالعات باشد. او اهميت حوزهي كاري ميراث فرهنگي را بهدليل وجود انتظارهاي مردم، بسيار بااهميت دانست و ادامه داد: با توجه به سطح توقعهاي مردم از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بايد حساسيت خاصي نسبت به اين سازمان وجود داشته باشد و هرگونه طرح و لايحهي ادغام آن نيز بايد بهصورت اصولي پيگيري شود، در غير اين صورت، آسيب جدي به آن وارد ميشود. وي با اشاره به قانون برنامهي پنجم توسعه، يادآوري كرد: برنامههاي قانون برنامهي پنجم توسعه براساس ساختار كنوني سازمان طراحي شدهاند و ادغام آن در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مشكلات فراواني را بهدنبال خواهد داشت. از اين رو، به بازنگري و مطالعات سودمند و راهگشا نياز است. نقيزاده نبود سنخيت كاري و زيرساختي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را يكي از موارد بااهميت دانست و گفت: اساسا بهدليل فرابخشي بودن وظايف گردشگري، به تشكيلات منسجم و ساختاري قوي نياز است تا ديگر دستگاههاي اجرايي در راستاي توسعهي صنعت گردشگري هماهنگ عمل كنند. او به تجربهي بحث ادغام در ديگر كشورها اشاره و بيان كرد: ادغام در كشورهاي ديگر با در نظر قرار دادن تشابههاي زيرساختي و محتوايي اتفاق ميافتد. بنابراين براي حصول نتايج مثبت و سازنده در اين زمينه، به توجه ويژهاي نسبت به اين موضوع نيازمنديم و در صورت بيتوجهي، هر دو بخش دچار ضعف ميشوند. مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان زنجان با بيان اينكه اين سازمان روند روبه رشدي را در حوزههاي كاري خود در سالهاي اخير داشته است، ادامه داد: اميدوارم فارغ از جهتگيريهاي سياسي نسبت به اين موضوع، مطالعات علمي و كارشناسي صورت گيرد، چون نتيجهي تحقق نيافتن آن، تجزيه و تضعيف فرهنگ و تاريخ كشور را بهدنبال خواهد داشت. نقيزاده با تقدير از دلسوزي نمايندگان مجلس نسبت به اين مسألهي مهم، افزود: نمايندگان موافق و مخالف مجلس، دلسوزانه براي ارتقاي جايگاه نظام مقدس جمهوري اسلامي تلاش ميكنند. اميدوارم نسبت به ادغامهاي مربوط نيز حساسيت بيشتري را نشان دهند. به گزارش ايسنا، حسنعلي شهرکي ـ مديرکل ميراث فرهنگي و گردشگري سيستان و بلوچستان ـ نيز در اظهار نظري دربارهي موضوع ادغام اين سازمان، گفت: ادغام اين سازمان با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي هيچ پيامد مثبتي نخواهد داشت. او ادامه داد: براساس اصل 126 قانون اساسي، نهاد هيأت وزيران و سازمان برنامه و بودجه بايد زير نظر رييسجمهور باشند و از معاونان رييسجمهور نميشود، پرسش داشت. بنا بر اين دو دليل، برخي نمايندگان مجلس، ادغام را دنبال ميكنند. شهركي بيان كرد: بررسي ادغام اين وزارتخانهها حدود هشت سال طول کشيد. اين موضوع چندان خوشايند يک دولت نيست و آييننامههايي که در اينباره تنظيم شده است، اجراي آنها مدتي طول ميکشد. او تصريح كرد: فعاليتهاي ميراث فرهنگي و گردشگري بسيار وسيع است و در بيشتر کشورهاي دنيا، وزارتخانهاي جدا براي گردشگري وجود دارد. بايد در ايران نيز اين امر رخ دهد. مديرکل ميراث فرهنگي و گردشگري سيستان و بلوچستان گفت: وظايف ميراث فرهنگي و گردشگري هيچ نزديکياي با وظايف فرهنگ و ارشاد اسلامي ندارد. به همين دليل، اين ادغام سبب عقب افتادن بسياري از فعاليتها ميشود. وي افزود: ارزيابيها از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نشان داده است كه اين وزارتخانه، برنامههاي خود را بهدرستي نميتواند انجام دهد و ادغام در اين وزارتخانه، پيامدهايي مشابه ادغام صنايع دستي با وزارت صنايع و معادن را براي ميراث فرهنگي و گردشگري بهدنبال خواهد داشت. شهرکي معتقد است: ادغام صنايع دستي در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري سبب زنده شدن بسياري از صنايع دستي و آثار تاريخي استان شد. او تأكيد كرد: مشکلات ميراث فرهنگي با اين ادغام حل نميشود و بايد براي حفظ آثار برنامهريزي شود. بايد دانست که افزايش نيروي انساني يکي از مهمترين مشکلات اين اداره کل است. مديرکل ميراث فرهنگي و گردشگري سيستان و بلوچستان در ادامه گفت: در حوزههاي فرهنگي بايد هزينه شود، چون هر چقدر در اين بخش هزينه شود، اعتبارات هدر نرفته است. متاسفانه اعتبارات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اقدامات و فعاليتهاي اين سازمان، هيچ تناسبي ندارد و بايد به آن توجه ويژهاي شود. شهرکي در ادامه با اشاره موزهي بزرگ جنوب شرق کشور، افزود: موزهي بزرگ جنوب شرق کشور حتا با وجود مشکلات، با بازديد مردمي همراه است و نقدهاي سازندهاي نيز به آن ميشود. موزهي بزرگ جنوب شرق کشور سبب ايجاد رضايت عمومي در ميان مردم شده و براي مردم اين استان هويت ايجاد کرده است. به گزارش ايسنا، پرويز پورفرخي ـ مديرکل ميراث فرهنگي و گردشگري استان خوزستان ـ نيز دربارهي بحث ادغام، گفت: خوزستان بهعنوان گنجينهي غني تمدني و پايتخت مقاومت و ايثار و يادمانهاي معنوي دفاع مقدس نبايد فداي طرح غيرکارشناسي ادغام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي شود. او ادامه داد: وسعت، پيچيدگي و سطح بالاي فعاليتهاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري حکم ميکند که اين سازمان از لحاظ ساختار اداري با بالاترين جايگاه سياستگذاري اجرايي کشور، يعني هيأت دولت، ارتباط مستقيم داشته باشد. وي بيان كرد: راه رفته و آزمايششدهاي که براساس مصوبات مجلس شوراي اسلامي در سال 1382 با جداسازي بخش ايرانگردي و جهانگردي از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و ادغام آن با سازمان ميراث فرهنگي اتفاق افتاد و ارتقاي اين سازمان در طول فعاليت دولتهاي نهم و دهم سبب ايجاد چشماندازهاي نويني شده است، چرا بايد با روش غيرکارشناسي بهصورت طرح ادغام ميراث فرهنگي و گردشگري با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، دوباره مطرح شود و هزينهها و دوبارهکاريهايي را به کشور تحميل کند؟ آيا مصالح عالي کشور نبايد مقدم بر خواست مقطعي اين گروه يا آن گروه باشد؟ آيا دنبالکنندگان طرح ادغام به گزارش مرکز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي در غيرعملي و غيرعلمي بودن اين طرح مراجعه کردهاند؟ او با استناد به مخالفت کارشناسيشدهي مرکز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي در سال 1387 در 8 بند و جمعبندي با شمارهي انتشار مسلسل 2109254 به بررسي بخشهايي از اين گزارش پرداخت و به بندهاي 5 و 6 آن اشاره كرد و گفت: براساس اين بندها، طرح انتزاع سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از رياست جمهوري و الحاق آن به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، بهدليل حجم زياد وظايف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و عدم تجانس اين وظايف با وظايف سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، ادغام را امري غيرقابل عمل دانسته است که سبب نارسايي عملکردي ميشود و وزارت فرهنگ و ارشاد بهدليل اينکه جزو وزارتخانههاي قدرتمند و داراي رتبه در گزارشهاي ارزيابي عملکرد دولت نيست، در عمل نميتواند ظرف مناسبي براي سازماني به گستردگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري باشد. وي دربارهي به نقش نمايندگان استان خوزستان در اين موضوع، اظهار كرد: بيشتر نمايندگان خوزستان در مجلس شوراي اسلامي با تشخيص صحيح و درايت و اينکه طرح ادغام سازمان ميراث فرهنگي با وزارت ارشاد دردي بر دردهاي خوزستان خواهد افزود، طرح ادغام را امضا نكردهاند، فقط يکي از نمايندگان اين استان که اتفاقا محل حوزهي انتخابيهي او آثار ميراثي منحصربهفردي دارد، متن طرح را امضا كرده است. او معتقد است: مصالح جمعي حکم ميکند تا خارج از مناسبات ظاهري يا سياستزده و در چارچوب منافع ملي و نظام جمهوري اسلامي، با دقت نظر بيشتري نسبت به بررسي موضوع اقدام و با تأمين نظر کارشناسان، اقدام اصولي در رد طرح ادغام انجام شود. انتهاي پيام