رييس انجمن مددكاران اجتماعي ايران: سن بلوغ در نوجوانان ايراني كاهش يافته است هدايت نادرست بلوغ تهديدي براي خانواده‌هاست

رييس انجمن مددكاران اجتماعي ايران گفت: اگر دوران بلوغ به درستي مديريت نشود تهديدهايي جدي را براي كودكان و نوجوانان و خانواده‌هايشان به دنبال دارد.

حسن موسوي چلك در گفت‌وگو با خبرنگار «آسيب‌هاي اجتماعي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به كاهش سن بلوغ در نوجوانان ايراني اظهار كرد: سن بلوغ به دليل تغييراتي كه در حوزه بهداشت، تغذيه و اطلاعات رخ داده كاهش يافته است. در كنار اين موضوع ميانگين سن ازدواج در ايران هم افزايش يافته و كوچكترين تاثير اين موضوع طولاني شدن حد فاصل بين بلوغ جنسي و ارضاي طبيعي غريزه جنسي از طريق ازدواج است.

وي افزود: دوران بلوغ اگر به درستي مديريت نشود تهديدهايي را براي كودكان، نوجوانان و خانواده‌هايشان به دنبال دارد. مديريت يعني پدر و مادر اطلاعات درست در اين ‌زمينه را در اختيار كودكان و نوجوانان قرار دهند تا به خودشناسي كودكان و نوجوانان و تعامل درست آنان با ديگران كمك مي‌كنند.

به گفته رييس انجمن مددكاران دوران بلوغ در زمان حاضر با گذشته بسيار متفاوت است و والدين نبايد كودكي و نوجواني فرزندانشان را با كودكي و نوجواني خود برابر بدانند. اين دوران مراقبت‌ها، حمايت‌ها و هدايت‌هاي خاص خودش را مي‌طلبد.

موسوي همچنين با بيان اينكه تاخير در مراقبت‌ها و دادن اطلاعات به كودكان و نوجوانان تنش‌زا است، به ايسنا گفت: از يك سو نداشتن اطلاعات براي كودكان و نوجوانان نگران كننده است زيرا در هنگام مواجه با علائم بلوغ اطلاعاتي راجع به آن ندارند و از سوي ديگر گرفتن اطلاعات از ديگران سبب مخفي‌كاري شده و زمينه سوء استفاده را براي ديگران فراهم مي‌كند.

به گفته وي دوران بلوغ اگر درست مديريت نشود مي‌تواند به بي‌قيدي منجر شود.

رييس انجمن مددكاران ادامه داد: پدر و مادرها براي هدايت فرزندانشان بايد اطلاعات خود را به روز كنند و در مقابل با فرزندانشان منطقي‌تر و صميمي‌تر باشند. مدرسه رسانه‌ها و ساير محيط‌هاي اجتماعي هم با دادن اطلاعات درست كمك مي‌كنند.

موسوي با بيان اينكه دوران بلوغ نيز يك مرحله از رشد است، اظهار كرد: اگر اين دوران به خوبي سپري شود، آينده بهتري براي فرد رقم مي‌خورد. نبايد اين دوران را آنقدر آسان تلقي كرد كه سبب بروز آسيب اجتماعي در جامعه شود و نه آنقدر سخت گرفت كه استرس و نگراني به دنبال داشته باشد.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۱ تیر ۱۳۹۰ / ۱۲:۰۳
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 9004-00300
  • خبرنگار :