نايب رييس اتاق ايران در گفت‌وگو با ايسنا: افزايش يك‌شبه و كاهش شديد ارز خطاست

نايب رييس اتاق ايران با بيان توضيحاتي درباره نرخ ارز و ارائه پيشنهادي در اين مورد اقدامات اخير بانك مركزي در مورد نرخ دلار را خطا عنوان و تصريح كرد كه اين اتفاقات قطعا تورم وارداتي را مي‌تواند بر تورم داخلي و تورم هدفمندسازي يارانه‌ها مضاعف كند.

پدرام سلطاني در گفت‌وگو با خبرنگار بازرگاني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره نرخ ارز عنوان كرد:‌ ما به جاي اين‌كه درباره نرخ ارز بخواهيم مشاجره داشته باشيم كه نرخ ارز بالا يا پايين برود بايد نظامي كه نرخ ارز در قالب آن تعيين مي‌شود را به توليد و اقتصاد ملي و نوسانات و وضعيت آن حساس كنيم.

وي ادامه داد: اين حساسيت هم زماني ايجاد مي‌شود كه ما از عوايد ناشي از فروش ثروت ملي خود يعني فروش نفت و گاز، فقط آن بخش از درآمدهاي ارزي را كه ارزش افزوده كار هستند وارد چرخه ارزي كنيم.

سلطاني اضافه كرد: مثلا اگر هر بشكه نفت را 100 دلار مي‌فروشيم حدود هفت تا هشت دلار از اين ميزان هزينه‌هاي استخراج و انتقال است و يكي دو دلار هم ارزش‌افزوده يا سود عمليات را شامل مي‌شود كه نهايتا بايد بيش از بشكه‌اي 10 دلار وارد چرخه ارزي كشور شود و بقيه آن بايد به اندوخته‌هاي ذخاير ارزي و ثروت‌هاي كشور و سرمايه گذاري منتقل شود.

وي يادآور شد: اين اقدام اگر انجام شود آن وقت تراز تجاري ما شامل 30 ميليارد صادرات غيرنفتي و 10 ميليارد دلار ناشي از ارزش افزوده مورد اشاره و 80 ميليارد دلار واردات و قاچاق، 40 ميليارد دلار خواهد شد كه اگر اين كسري تراز تجاري خودش را نشان دهد آن وقت نرخ ارز به سمتي حركت مي‌كند كه بتواند بيشترين ميزان صادرات و كمترين ميزان واردات را داشته باشد كه اين كسري را بپوشاند.

اين فعال بخش خصوصي تصريح كرد: البته در اين چنين فضايي نرخ ارز افزايش پيدا خواهد كرد. اما واقعيت اين است كه آن‌هايي كه مدعي هستند نرخ ارز بايد كاهش يابد، بايد بگويم ما اين را به سازوكار بازار مي‌سپاريم كه اگر در يك چنين فضاي عادلانه‌اي نرخ ارز كاهش پيدا كرد، ما هم آن را مي‌پذيريم.

سلطاني متذكر شد: البته اين موضوع به سرعت محقق نمي‌شود و دولت بايد در پايه و اساس نظام ارزي كشور و همين‌طور انضباط بودجه‌اي تغييرات جدي اعمال كند تا به اينجا برسيم. يعني فقط كافي است كه ما در اين مسير بيفتيم و فقط شروع كنيم كه به اين سمت برويم مطمئنا آن حساسيت نرخ ارز روز به روز نسبت به درآمدهاي نفتي ما كمتر مي‌شود و نسبت به واقعيت هاي توليد و صنعت بيشتر خواهد شد.

* اقدام بانك مركزي خطا بود

وي در مورد نوسان نرخ ارز در روزهاي اخير گفت: من فكر مي‌كنم هر دو طرف اقدام بانك مركزي خطا بود. يعني اينكه يك شبه اين نرخ را تغيير و افزايش داد و يا با يك شيب تند آن را كم كرده خطا بوده است.

نايب رييس اتاق ايران تصريح كرد: تغييراتي كه در تصميم‌گيري‌هاي اقتصادي اتفاق مي‌افتد، بايد همواره يك روند آهسته و پيوسته را دنبال كند. چون تغييراتي كه به صورت شوك وارد بدنه اقتصادي مي‌شود امكان تنظيم بازيگران اقتصاد را از آن‌ها مي‌گيرد؛ يعني هم مصرف‌كننده و هم توليدكننده اين امكان را ندارند كه بلافاصله خودشان را تطبيق بدهند. بنابراين لطمه اين‌گونه سياست‌ها بيشتر از منافع آن‌هاست.

وي خاطرنشان كرد: حتي اگر اين كار درست هم بود نبايد اين گونه اتفاق مي‌افتاد. در اين مورد مثال ديگر هدفمندسازي يارانه‌هاست كه هرچند همه بر روي آن متفق‌القول بودند اما اين‌كه يك شبه بياييم و افزايش قيمت حاصل شود را خيلي‌ها موافق نبودند و آثار تورمي آن دارد ظاهر مي‌شود.

* نوسانات اخير نرخ ارز تورم وارداتي خواهد داشت

سلطاني در مورد آثار اقدام بانك مركزي در مورد نرخ ارز متذكر شد: اين قطعا تورم وارداتي را مي‌تواند بر تورم داخلي و تورم هدفمندسازي يارانه‌ها مضاعف كند.

وي ادامه داد: فكر مي‌كنم در داخل بدنه بانك مركزي و تصميم‌گيران ارزي كشور اتفاق نظر وجود ندارد كه يك شبه نرخ ارز را بالا و بعد كاهش مي‌دهند.

به گفته سلطاني، حتي آن‌هايي كه از اين افزايش نرخ ارز سود مي‌برند از اين افزايش يك شبه هيچ سودي نخواهند برد و حتي آن‌هايي كه به كاهش نرخ ارز اعتقاد دارند از اين كاهش‌هاي سريع هيچ نتيجه‌اي نخواهند گرفت.

وي در مورد نرخ دلار گفت: اصلا تعيين نرخ با اين سبك امكان‌پذير نيست بلكه بانك مركزي با توجه به واقعيت‌هاي عرضه و تقاضا بايد نرخ ارز را تعريف كند.

* دو نرخي بودن دلار ناشي از تحريم‌هاست

عضو هيات رييسه اتاق ايران با اشاره به دو نرخي بودن دلار يادآور شد: دو نرخي بودن ناشي از سياست‌هاي ارزي نيست، بلكه به واسطه تحريم‌هايي هست كه به ما تحميل مي‌شود و اين تحريم‌ها باعث اين اتفاق شده‌اند.

وي در پايان خاطرنشان كرد: هنر بانك مركزي بايد اين باشد كه اولا در مسير عرضه و تقاضا حركت و به نوعي بازار را مديريت كند كه اين شكاف خيلي فاصله نيفتد و سپس طوري عرضه را انجام دهد كه آن تقاضاي هيجان از بازار ارز جمع شود. چرا كه بسياري از خريداران ارز به دنبال خريد ارز براي فعاليت اقتصادي نيستند و دنبال سرمايه‌گاري هستند.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۵ تیر ۱۳۹۰ / ۰۸:۲۹
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 9004-00154
  • خبرنگار :