برخي هتلداران ايلامي از شرايط ناراضياند
رييس جامعهي هتلداران استان ايلام گفت: بيتوجهي مسؤولان و حمايت نكردن از هتلداران استان، عامل اصلي ورشکستگي ما شده است. به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، جهاني در جلسهي همانديشي ساماندهي وضعيت هتلداري در ايلام که با حضور هتلداران اين استان برگزار شد، اظهار کرد: با وجود به فعاليت مرز بينالمللي مهران و تردد بيش از دوهزار مسافر در روز، هيچ بهرهاي از اين مرز که بهعنوان دروازهي عتبات عاليات در کشور شناخته شده است، به ما نميرسد. او با بيان اينکه برخي هتلهاي دولتي که تمام مسافران ادارهها را بهصورت قراردادي جذب کردهاند تا حد بسيار زيادي در رکود کاري ما مؤثر بودهاند، ادامه داد: متأسفانه حمايتهاي يکجانبهي مسؤولان ميراث فرهنگي استان از آن هتلها، سبب تعطيلي نسبي ديگر هتلها شده است، چرا بايد اينگونه باشد؟ جهاني با اشاره به اينکه در راستاي اجراي قانون هدفمندي يارانهها که از سوي مسؤولان وعدههاي زيادي دربارهي آن به ما داده شد که موجب کاهش هزينههاي ما ميشود، ولي هيچ کاهش هزينهاي را شاهد نبودهايم، اظهار کرد: با اجراي اين طرح، از سوي مسؤولان ميراث فرهنگي وعدهي دريافت بستههاي حمايتي به ما داده شد، ولي نهتنها هيچ بستهاي را نگرفتيم، بلکه به بهانهي دريافت اين بسته متحمل هزينههايي شديم. رييس جامعهي هتلداران استان ايلام صنف هتلداران را يک صنف خدماتي دانست و افزود: برخلاف تصور مسؤولان که ميپندارند، هتلداري يکي از شغلهاي انتفاعي است و درآمد زيادي دارد، بهگونهاي ديگر به ما نگاه ميکنند، چراکه ظاهر زيباي هتلهاي ما که با هدف جذب مسافر است، سبب ايجاد تصور غلطي در ذهن آنها شده است. لطافتي ـ مدير يك هتل و رستوران ـ نيز با اظهار نارضايتي از وضع موجود در هتلداري استان ايلام، گفت: صنعت گردشگري يکي از صنايع مهم و درآمدزا در هر کشور است و ميتواند زمينهساز توسعه و ترقي در هر منطقه باشد؛ اما چرا ايلام که بهترين جاذبههاي گردشگري در کشور را دارد، بايد بيبهره باشد؟ او بيان کرد: من از کملطفي برخي ادارهها در زمينههاي مختلف، از جمله از شهرداري در بحث جمعآوري زبالههاي توليدي و پرداخت 200هزار تومان در ماه براي انجام اين امر که از وظايف شهرداري است، گلايه دارم. هتل من با 20 اتاق و 40 نفر گنجايش، حتا در شلوغترين روزهاي سال مانند نوروز نيز فقط 16 درصد اشغال ميشود و دليل آن نيز فعاليت مدارس و خانههاي معلم در اين ايام است. ريزهبندي ـ مدير يك هتل در ايلام ـ گفت: سال گذشته بهدليل نبود همخواني درآمدها با هزينههاي من، اعلام تعطيلي کردم. پس از مراجعهي مسؤولان ميراث فرهنگي استان به هتلم، آنها گفتند كه «سرمايهگذاري نميکردي». وي با بيان اينكه هماهنگ نبودن ادارهها مرتبط با هتلداري از جمله ميراث فرهنگي، اماکن عمومي و بعضا تعزيرات دربارهي برخي نرخگذاريها، براي ما واقعا مشکلساز شده است، اظهار کرد: نگاه اماکن به هتلداري در ايلام منصفانه نيست، چراکه برخي مسافران که نيمههاي شب به ما مراجعه ميکنند، با داشتن کارت ملي، براي اقامت در هتل بايد به ادارهي اماکن بروند و نامهي اقامت بياورند. در حالي که يک مسافر غريبه نميتواند اين كار را انجام دهد. محسني ـ مدير يك هتل و رستوران سه ستاره ـ نيز که از سرمايهگذاران ايلامي خارج از کشور است، بيان كرد: در يکي از کشورهاي حوزهي خليج فارس رستوران داشتم، وقتي وضعيت ايلام را با آنجا مقايسه ميکنم و اينکه چرا به ايلام برگشتم، با خود فکر ميکنم و ميگويم «چرا برگشتم؟» او خدمات ارائهشده در هتل و رستوران خود را در مقايسه با ديگر هتلهاي استان داراي وضعيت بسيار بالاتري دانست و ادامه داد: با وجود اين تفاوتها و ارائهي خدمات، هيچ تفاوتي بين هتلها وجود ندارد. اين در حالي است که رکود موجود، جامعهي هتلداري استان را با چالش مواجه کرده است. وي با طرح اين پرسش از مسؤولان ميراث فرهنگي استان ايلام که چرا ادارهها فقط به يك هتل خاص مهمان ميدهند، افزود: بهوجود آمدن تبعيض از سوي مسؤولان در اين صنف، بدون شک ما را به مشکلات روحي و رواني دچار ميکند. داوري ـ مدير يك هتل و رستوران ديگر در استان ايلام ـ نيز در اين جلسه با تأييد سخنان ديگر اعضاي اين صنف، گفت: ما از چند سال پيش در اين حوزه فعاليت هستيم و بهخوبي مشکلات خود را ميدانيم؛ ولي هيچ مسؤولي حاضر به رفع اين مشکلات نيست، بهعنوان مثال، پيشنهاد استفاده از تسهيلات را به ميدهند، اما تا درآمدي نباشد، چگونه اقساط وام را ميتوان پرداخت. او تصريح كرد: چرا مسؤولان به ما توجه ندارند؟ چرا از سوي هيچ مسؤولي حمايت نميشويم؟ به نظر من، بهترين راهکاري که ما را از اين شرايط نجات دهد، تعطيلي است. انتهاي پيام