موضع وزارت ارشاد درباره‌ي ادغام سازمان ميراث فرهنگي

موضع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره ادغام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و وزارت ارشاد اعلام شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بهمن دري - معاون امور فرهنگي ارشاد - که در جمع مديران امور فرهنگي فرزندان شاهد در حاشيه مراسم "مردان آسماني" هم‌زمان با ميلاد مولود کعبه حضرت امام علي (ع)، سخن مي‌گفت، در خصوص نگاه معاونت امور فرهنگي به موضوع و نحوه ادغام سازمان ميراث فرهنگي در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: نگاه ما نيز برگرفته از نگاه دولت و وزير ارشاد است. ما به دليل گستره حوزه فعاليت وزارت ارشاد در اين طرح پيش‌گام نيستيم؛ اما آن‌چه قانون‌گذار تصويب کند، ما از آن کاملا تبعيت و پيروي مي‌کنيم.

او با طرح پيشنهادي به اعضاي کميسيون فرهنگي مجلس، گفت: نمايندگان محترم امضاکننده طرح ادغام به پيشينه انتزاع و جدايي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و يا سياحت‌گري توجه كنند و در شرايط و فضايي کاملا فرهنگي و با نگرشي مبتني بر مهندسي فرهنگي، موضوع را کارشناسي و ارزيابي كنند.

دري خاطرنشان کرد: البته موافقت مجلس با يک فوريت طرح نشان از بررسي کارشناسي بدون شتاب اين موضوع دارد.

معاون امور فرهنگي ارشاد با اشاره به اين‌که حتا اگر قرار است ادغامي صورت گيرد، الزامي به تغيير نام وجود ندارد، گفت: در تصويب فوريت طرح سهوا صفت اسلامي وزارت ارشاد حذف شده است که در بررسي نهايي بايد به اين موضوع توجه جدي شود.

او با اشاره به دو واژه "فرهنگ" و "ارشاد" گفت: اين دو نماد مقبوليت و مشروعيت است و صفت اسلامي نمايان‌گر مقبوليت و مشروعيت بر مبناي نظام اعتقادي و کيان ديني است؛ بنابراين در هر ادغام يا الحاق مجموعه و يا سازماني به وزارت ارشاد نبايد به صفت ذاتي آن خدشه وارد کرد.

دري بهترين پيشنهاد براي عنوان وزارت ارشاد را همين وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دانست و ادامه داد: اين‌که عده‌اي پيشنهاد مي‌دهند نام وزارتخانه به وزارت فرهنگ و هنر اسلامي تغيير يابد، به نظر مسموع و پسنديده نيست؛ چون در محاورات صفت اسلامي حذف و با عنوان وزارت فرهنگ و هنر ياد مي‌شود که در اين صورت، نام وزراتخانه رژيم پهلوي را تداعي مي‌کند.

انتصاب معاون فرهنگي به قائم‌مقامي شعر و ادب؟

دري همچنين در پاسخ به سؤال يکي از حاضران درباره "تکليف و وضعيت قائم‌مقام وزير در حوزه شعر و ادب در اين وزارتخانه و احتمال انتصاب معاون فرهنگي به اين سمت"، گفت: تغييراتي در برخي مسؤوليت‌ها و بخش‌ها در وزارتخانه صورت گرفته است؛ اما درباره اين موضوع بايد پاسخ دقيق را از وزير محترم شنيد.

نماينده‌ي تام‌الاختيار وزارت ارشاد در شوراي عالي انقلاب فرهنگي

دري در بخش ديگري از صحبت‌هايش با تأکيد بر منويات مقام معظم رهبري درباره وظايف و جايگاه شوراي عالي انقلاب فرهنگي به عنوان قرارگاه فرهنگي کل کشور، گفت: به همين منظور، اين شورا براي صيانت از فرهنگ ديني و اسلامي در سال‌هاي اخير اقدام به تشکيل کارگروه‌هاي راهبردي كرده است که معاونت امور فرهنگي به اعتبار حضور وزير ارشاد به عنوان عضو حقوقي اين شورا، در برخي کارگروه‌ها عضو است.

او از عضويت معاونت امور فرهنگي در کارگروه مديريت کلان فرهنگي کارگروه فرهنگ و تمدن اسلامي کارگروه مهندسي فرهنگي و کميسيون مشورتي شوراي عالي انقلاب فرهنگي به عنوان نماينده تام‌الاختيار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خبر داد و گفت: اميدوارم بتوانم در دوره جديد فعاليت شوراي عالي انقلاب فرهنگي، حسب تدبير وزير محترم، حضوري فعالانه در اين کارگروه‌ها داشته باشم.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۲۸ خرداد ۱۳۹۰ / ۱۰:۱۷
  • دسته‌بندی: علمی2
  • کد خبر: 9003-17023
  • خبرنگار :