درخواست وزير ارشاد براي حل مشكلات زائران ايراني در عراق وزير جهانگردي عراق: آمده‌ام تا تمام مشكلات زائران را حل كنم

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ديدار با وزير جهانگردي و آثار باستاني عراق خواستار پيگيري جدي مشكلات زائران ايراني در عراق شد.

به گزارش خبرنگار بخش حج و زيارت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، وزير جهانگردي و آثار باستاني عراق كه همراه هيأتي شامل مديركل مبادي مرزي، مديركل تورهاي گردشگري، بخش كنسولي وزارت امور خارجه، معاون مديركل موزه‌ها و معاون مشاور حقوقي وزارت جهانگردي و آثار باستاني اين كشور، 20 خردادماه به ايران سفر كرده، قرار است پس از گفت‌وگو با رييس سازمان حج و زيارت و وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، تفاهم‌نامه‌ي‌ زيارتي ايران و عراق را امضا كند.

در ديدار امروز كه ساعاتي پيش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد، سفير عراق در ايران و رييس سازمان حج و زيارت، وزراي فرهنگ و ارشاد اسلامي ايران و جهانگردي و آثار باستاني عراق را همراهي مي‌كردند.

علي ليالي ـ رييس سازمان حج و زيارت ـ در اين ديدار گفت: در كميته‌ي تخصصي بين اين سازمان و هيأت جهانگردي و آثار باستاني عراق، مباحث جدي‌تري درباره‌ي زائران ايراني مطرح مي‌شود. سه‌شنبه نيز تفاهم‌نامه‌اي بين مسؤولان دو كشور امضا مي‌شود كه شايد تكرار تفاهم‌نامه‌اي باشد كه در گذشته امضا شده است.

سيدمحمد حسيني ـ وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ـ نيز با طرح درخواست از مسؤولان وزارت جهانگردي و آثار باستاني عراق براي پيگيري موضوع برخورد با گروهي از زائران ايراني در فرودگاه نجف، اظهار كرد: ما برادران و دوستان عراقي را وقتي مي‌بينيم اصلا احساس جدايي نمي‌كنيم، انگار آن‌ها دوستان ايراني هستند، چون مشتركات فراوان تاريخي، ديني و مذهبي داريم كه سبب مي‌شود روزبه‌روز روابط بهتري را با آن‌ها شاهد باشيم.

وي ادامه داد: به خاطر وجود اماكن متبركه در عراق، همه‌ي مردم به نوعي دلبسته‌ي ديدار از عراق هستند. همان‌طور كه به مكه و مدينه علاقه دارند، به زيارت عتبات عاليات عراق نيز تمايل نشان مي‌دهند. براي همين، سازمان حج و زيارت در عين حال كه به زائران بيت‌الله الحرام خدمات خوبي مي‌دهند، درباره‌ي عراق نيز اين وظيفه را اجرا و تلاش مي‌كند در خدمت زائران ايراني باشد.

او در ادامه از همكاري‌هاي دولت عراق براي خدمات‌دهي به زائران ايراني تشكر كرد و گفت: انتظار داريم با توسعه‌ي روابط بين دو كشور، خدمات بهتري ارائه شود و فكر مي‌كنم اين رفت‌وآمد‌ها در برقراري روابط صميمي بين ايران و عراق بسيار نقش دارد.

حسيني با بيان اين‌كه آثار مذهبي، فرهنگي، سياسي و اقتصادي در زيارت مترتب است، اظهار كرد: به‌عنوان دو كشور همسايه، هرچه در پيوند ايران و عراق تلاش كنيم، مفيد است، در عين حالي كه بعضي‌ها علاقه ندارند ما روابط دوستانه داشته باشيم.

حسيني افزود: ما علاوه بر روابط زيارتي، براي همكاري در امور فرهنگي نيز علاقه داريم.

وي ادامه داد: سال آينده كه نجف پايتخت فرهنگي جهان اسلام مي‌شود، مي‌توانيم براي اجراي برنامه‌هاي مشترك و حضور، همكاري كنيم.

او يادآوري كرد: از وقتي حوزه‌ي علميه‌ي نجف تأسيس شده، يعني از يك‌هزار سال پيش تا كنون، عالمان و دانشمندان ايراني زيادي در نجف حضور فعال و چشمگير داشته‌اند. ما در سفرهاي استاني متوجه مي‌شويم كه چه تعداد از شخصيت‌هاي ايراني در رفت‌وآمد در عراق و نجف بوده و در آنجا مدفون شده‌اند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي درخواست‌هايي را براي بهبود روابط زيارتي دو كشور مطرح كرد و گفت: تعداد زائران ايراني به هر مقدار كه افزايش يابد، ما خوشحال مي‌شويم و مي‌توانيم جوابگوي تقاضاهاي زيادي باشيم. انتظار داريم روزانه پنج‌هزار نفر را به عراق اعزام كنيم و در موارد خاص مانند عيد غدير و محرم انتظار داريم با ايجاد امكانات، اين جمعيت به هفت‌هزار نفر در روز برسد.

وي بيان كرد: يكي از نارضايتي‌هاي مردم همين است كه ما در مواردي نمي‌توانيم پاسخگوي تقاضاي آن‌ها براي اين سفر باشيم. مردم به اين سفر علاقمندند؛ ولي به خاطر محدوديت نمي‌توانند اين سفر را انجام دهند.

حسيني همچنين درخواست كرد كه مدت اقامت در عراق به دو هفته تا 15 روز افزايش يابد تا علاقه‌مندان بيشتر در عتبات عاليات عراق حضور داشته باشند.

او همچنين گفت: اكنون اعتبار رواديد يك‌ماهه است. اميدواريم اين اعتبار به سه‌ماه افزايش يابد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه اظهار كرد: به‌تازگي با سازمان هواپيمايي صحبت كرديم و آن‌ها آمادگي دارند مسافران پروازي به عراق را افزايش دهند. با اين حال، مشكلات مرزي نيز كمتر مي‌شود، چون يكي از مشكلات در مرزهاي زميني، ندادن خدمات مناسب است. وقتي مردم در سفر خود سختي نداشته باشند، با روحيه بهتري مي‌توانند اين سفر را انجام دهند.

او با اشاره به سختي سفر براي افراد كهن‌سال، ادامه داد: يكي از مشكلات ما، زائران ناتوان و كهن‌سال هستند كه در مرزها با مشكلات بسياري مواجه مي‌شوند، بخصوص هنگام عوض كردن اتوبوس. اميدوارم به‌گونه‌اي توافق شود كه اتوبوس‌هاي ايراني بتوانند به عراق وارد شوند و متقابلا اتوبوس‌هاي عراقي براي ورود به ايران محدوديتي نداشته باشند.

حسيني در ادامه گفت: مي‌دانيد كه ايراني‌ها به هر جا سفر كنند، سوغاتي هم مي‌خرند و تعداد آن نيز معمولا كم نيست، مخصوصا در سفرهايي كه به عتبات عاليات و اماكن زيارتي دارند، چون آن را از مستحباتي مي‌دانند كه ترك آن جايز نيست. سوغاتي براي آن‌ها از مستحباتي است كه از واجبات بيشتر به آن اهميت مي‌دهند. براي همين انتظار داريم، با توجه به تجربه‌ي گذشته، خدمات بهتري در حمل و نقل به زائران داده شود تا با سختي زيادي مواجه نشوند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به وقفه‌هايي كه در پايانه‌ي مرزي هنگام غروب آفتاب پيش مي‌آيد، اشاره كرد و گفت: اگر به‌طور 24 ساعته خدمات گمرك، گذرنامه و مراكز بهداشتي برقرار باشد تا وقفه‌اي نداشته باشيم و اين نارضايتي ايجاد نشود، ما هم از اين طرف، آمادگي داريم رفت‌وآمد‌ها را در طول شبانه‌روز بدون وقفه انجام دهيم.

وي ادامه داد: در گذشته، مواردي بودند كه رييس سازمان حج و زيارت و همكاران او به اتفاق مسؤولان عراقي از نزديك از نحوه‌ي خدمات‌رساني به زائران ديدن مي‌كردند، اگر اين برنامه‌هاي بازديد هر از گاهي براي بررسي كمبود‌ها اجرا شود، به حل مشكلات نيز كمك خواهد شد.

حسيني با اشاره به اتفاقي كه چند روز پيش در فرودگاه نجف براي زائران ايراني پيش آمده بود، گفت: به‌تازگي در اين فرودگاه، اتفاقي براي زائران ايراني افتاد كه انتظار داريم با جديت به اين مسائل رسيدگي شود تا سبب نارضايتي بيشتر زائران ايراني نشود.

در ادامه، وزير جهانگردي و آثار باستاني عراق از حسيني درخواست كرد تا جزييات بيشتر اين اتفاق را توضيح دهد، اما وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اين كار را به بعد از جلسه موكول كرد.

حسيني گفت: ايران و تهران منزل شماست هر زمان كه بياييد، خوشحال مي‌شويم، آقاي سفير هم مجدانه در تحكيم روابط دو كشور مي‌كوشد.

به گزارش ايسنا، وزير جهانگردي و آثار باستاني عراق نيز با تبريك به خاطر پيشرفت در ايران، اظهار كرد: ملت ايران تمدن عميق و فرهنگ گسترده‌اي دارد كه تأثيرات خود را در تاريخ به جا گذاشته است. روابط بين دو ملت همسايه ايران و عراق ديرينه و كهن است و به دوره‌ي بابلي‌ها و آشوري‌ها مي‌رسد. ما تاريخ موحد و مشتركات زيادي داريم.

لواء سميسم بيان كرد: وجود مراكز مقدس در عراق يكي از عوامل مهم در تحكيم روابط دو كشور است.

او با تأييد اين‌كه بسياري از شخصيت‌هاي ايراني در عراق تأثيرگذار بوده‌اند، مانند شيخ طوسي و شيخ كليني، گفت: نقش آن‌ها صرفا به ايران و عراق محدود نمي‌شود، بلكه در تاريخ كل بشريت مهم بوده‌اند. بنابراين دشمنان دو ملت، نخستين هدف‌شان حوزه‌هاي علمي هستند و اقدامات خرابكارانه‌يي مانند تبعيد امام (ره) به عراق و به شهادت رساندن «ثاني» و همچنين «محمدباقر صدر» را انجام داده‌اند.

وزير جهانگردي و آثار باستاني عراق همچنين بيان كرد: اميدوارم براي حل مشكلات زائران با همكاري سازمان حج و زيارت بتوانيم اقدام كنيم.

او به درخواست‌هايي كه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي مطرح كرد، اشاره و اظهار كرد: آنچه درباره‌ي افزايش تعداد زائران اعزامي و مدت اقامت در عراق مطرح شده، تمايل ما هم است؛ ولي عراق كشوري با خدمات زيرساختي محدود است. ما روزانه پنج تا هفت‌هزار زائر را مي‌توانيم پذيرا باشيم و خدمات مناسب به آن‌ها بدهيم.

وي افزود: افزايش پروازهاي هوايي نيز هدف ماست، چون سفرهاي هوايي مشكلات را كمتر مي‌كند.

وزير جهانگردي و آثار باستاني عراق ادامه داد: تلاش مي‌كنيم با همكاري وزارت راه و ترابري و نخست‌وزير عراق، پروازها را بين دو كشور، بويژه به مقصد نجف افزايش دهيم. اكنون فرودگاه نجف پروازهاي شبانه ندارد، ولي تلاش مي‌كنيم اين امكان برقرار شود.

او فرودگاه نجف را بسيار حياتي دانست و افزود: اين فرودگاه امن‌ترين پايانه‌ي هوايي براي ورود زائران ايراني است.

سميسم درباره‌ي سفر افراد مسن و ناتوان به عراق نيز گفت: ما از اين موضوع غافل بوديم و حتما با همكاري سازمان حج و زيارت به آن مي‌پردازيم.

به گفته‌ي او، موضوع انتقال جنازه‌هاي زائران ايراني نيز مسأله‌اي است كه بايد در اين ديدارها به آن پرداخته شود.

وزير جهانگردي و آثار باستاني عراق ادامه داد: موضوع مزاحمت‌ها و برخورد‌هاي نامناسب را كه توسط برخي شركت‌هاي امنيتي و هنگام ورود زائران ايراني اتفاق مي‌افتد، حتما بررسي مي‌كنيم و مطمئن باشيد اين مشكلات حتما از بين مي‌رود.

او تأكيد كرد كه در ايران حضور يافته‌ام تا تمام مشكلات زائران را حل كنم.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در ادامه‌ي اين سخنان گفت: اين موضوع را كه امكانات اقامتي عراق جوابگوي ظرفيتي بيش از اين نيست، درك مي‌كنيم؛ ولي اين آمادگي وجود دارد كه برخي سرمايه‌گذاران ايراني را براي ساخت هتل و امكانات مورد نياز زائران در عراق با حمايت شما هدايت كنيم.

حسيني ادامه داد: اميدواريم در گفت‌وگو‌ها براي ايجاد مسير سفر زائران از عراق به سوريه نيز توافق‌هايي صورت گيرد. البته اين مسير قبلا بوده است، اما ما مي‌خواهيم جدي‌تر به آن پرداخته شود.

وي افزود: در عراق تعدادي دفتر داريم كه به زائران ايراني خدمات مي‌دهند؛ ولي تعداد نيروهاي آن‌ها كافي نيست و بايد افزايش يابد. علاقه‌منديم در كاظمين نيز دفتري براي خدمات‌رساني به زائران ايجاد شود. اميدوارم اين رفت‌وآمد‌ها در سطوح مختلف تكرار شود تا هرگاه احساس كرديم مشكلي وجود دارد، با همكاري رفع شود.

او در ادامه از وزير فرهنگ عراق دعوت كرد تا سفري به ايران داشته باشد و درباره‌ي برنامه‌هايي كه براي پايتخت فرهنگي جهان اسلام، يعني نجف دارند، گفت‌وگو كنند.

وي بيان كرد: ما تجربه خوبي درباره‌ي اصفهان و پايتخت فرهنگي جهان اسلام داشته‌ايم. همچنين مشاركت‌هايي با ديگر كشورها داشته‌ايم كه مي‌توانيم به برپايي باشكوه برنامه‌ها در نجف كمك كنيم.

حسيني گفت: علاقه‌منديم عراق در تمام زمينه‌ها رشد داشته باشد، بويژه نجف و اماكن متبرك به همه‌ي مسلمانان جهان معرفي شود تا قدمت چند ساله‌ي آن‌ها را بشناسند.

وزير جهانگردي و آثار باستاني عراق نيز گفت: مطمئنم وزير فرهنگ كشورم اين دعوت را مي‌پذيرد.

او ادامه داد: درباره‌ي مسير زيارتي عراق به سوريه بايد گفت كه اين مسير در اختيار تروريست‌هاست، البته درصدد هستيم امكانات حفاظتي اين مسير را فراهم كنيم و پس از آن حتما به شما اطلاع مي‌دهيم و مسير را براي زائران ايراني آماده مي‌كنيم.

وي اظهار كرد: اميدوارم بازديد‌هاي ميداني نيز با همكاري سازمان حج و زيارت ايران انجام شود. كميته‌هايي هم كه تشكيل مي‌شوند، در تماس مستقيم با وزير جهانگردي و آثار باستاني خواهند بود و به هيچ كسي اجازه نمي‌دهيم با زائران ايراني بد رفتار كند.

در پايان اين ديدار، هدايايي از سوي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به وزير جهانگردي و آثار باستاني عراق اهدا شد.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۲۲ خرداد ۱۳۹۰ / ۱۶:۳۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 9003-13935
  • خبرنگار : 71021