معاون وزير بازرگاني در گفت‌وگو با ايسنا: افزايش نرخ دلار در توسعه صادرات موثر است

رييس سازمان توسعه تجارت ايران افزايش نرخ دلار را در توسعه صادرات موثر دانست و عنوان كرد كه بايد اثر اين كار را در يك دوره چند ماهه بررسي كرد. البته پيش از اين وي تصريح كرده بود: هرچند افزايش نرخ ارز مي‌تواند در كوتاه‌مدت باعث رونق صادرات كشور شود، اما ممكن است در واردات مواد واسطه‌اي نيز قيمت‌ها زياد‌تر شود .

حميد صافدل در گفت‌وگو با خبرنگار بازرگاني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در مورد تاثير افزايش نرخ دلار بر صادرات كشور اين‌ افزايش را در صادرات موثر دانست و گفت: جمع‌بندي كه ما در اين باره داريم نشان مي‌دهد در توسعه صادرات موثر است اما اثر آن را در يك دوره چند ماهه بايد بررسي كنيم و شايد خيلي زود باشد كه حتما امروز تاثير آن را بگوييم.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا با توجه به حجم عمده مواد اوليه از واردات كشورمان اين افزايش نرخ دلار موجب افزايش قيمت‌ها در كشور نمي‌شود؟ افزود: يك نگاه دو طرفه نسبت به افزايش نرخ ارز وجود دارد. نگاهي كه تاثير آن در صادرات است با نگاهي كه اثر آن را در واردات موثر مي‌داند، متفاوت است.

معاون وزير بازرگاني تصريح كرد: به هر حال اين تصميمي است كه توسط دولت گرفته شده و ما هم فكر مي‌كنيم تاثير آن بر صادرات مثبت است.

حمايت صافدل از افزايش نرخ دلار درحالي است كه پيش از اين وي اعتقاد خود درباره نرخ ارز اين گونه بيان كرد بود: هرگونه تصميم‌گيري درباره نرخ ارز مي‌تواند چالش‌هاي خود را داشته باشد. هم‌اكنون 85 درصد كالاهاي وارداتي ما سرمايه‌اي و واسطه‌اي هستند كه تبديل به كالا مي‌شود بنابراين با اين نگاه نرخ ارز مي‌تواند در قيمت تمام شده محصولات صادراتي ما اثر بگذارد. مدلي كه درباره‌ نرخ ارز در كشورمان وجود دارد، مدل مديريت شناور است كه در سال‌هاي اخير ميزان نرخ ارز پلكاني تغيير كرده است.

وي برخلاف امروز كه بيشتر تاكيدش بر موثر بودن افزايش نرخ دلار بر توسعه صادرات بود، پيش از اين تصريح كرده بود: هرچند افزايش نرخ ارز مي‌تواند در كوتاه‌مدت باعث رونق صادرات كشور شود، اما ممكن است در واردات مواد واسطه‌اي نيز قيمت‌ها زياد‌تر شود.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۲۲ خرداد ۱۳۹۰ / ۱۲:۱۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 9003-13427
  • خبرنگار :