رييس‌جمهور: صنايع دستي بايد هرچه بيشتر وارد متن زندگي مردم شود عرصه فرهنگي را در آينده متعلق به فرهنگ ايران و ملت‌هاي آزاده است

رييس‌جمهور، عرصه فرهنگي را در آينده متعلق به فرهنگ ايران و ملت‌هاي آزاده دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر احمدي نژاد در مراسم تقدير از برگزيدگان صنايع دستي كشور گفت: خوشحالم كه در جمع كساني هستم كه خالق زيباترين آثار هنري مي‌باشند كه مستقيما در خدمت انسان است.

وي افزود: خداي متعال انسان را براي يك زندگي زيبا خلق كرد، زندگي انسان همه بايد در متن زيبايي باشد و براي اين‌كه يك زندگي زيبا شود، دو عنصر لازم است يكي محبت و يكي هنر، اگر محبت نباشد هيچ زيبايي در عالم خلق نخواهد شد. انسان منهاي محبت مانند چارپايان است. عنصر دوم هنر است، هنر از تجلي‌گاه‌هاي اصلي زيبايي است. انسان بدون هنر مانند ربات است. كساني كه فضاي ذهني و زندگي بشر را خالي از هنر هدايت مي‌كنند، مي‌خواهند انسان را از حقيقت خود تهي كنند.

وي افزود: از اولين اقدامات بشر ايجاد آثار هنري است، در واقع انسان در آثار هنري زندگي مي‌كند ، رشد مي كند و عظمت خود را به نمايش مي‌گذارد. زندگي بدون هنر شبيه يك زندگي حيواني است.

احمدي‌نژاد در ادامه گفت: دنياپرستان در طول تاريخ براي غلبه بر انسان‌ها سعي كردند انسان را از دو عنصري كه گفتند دور كنند، به خصوص در سده‌هاي اخير نظام سرمايه‌داري لجام‌گسيخته كه فقط به فكر منافع مادي گروهي اندك بود، همه محبت و زيبايي را زيرپاي خود له كرده است؛ چراكه مي‌خواهد به مصرف نامحدود كالاها دامن بزند و جيب‌هاي عده‌اي انسان‌نما را پر كند، جنگ و بحران‌هاي اقتصادي و سياسي راه مي‌اندازد و هجمه‌هاي فرهنگي ايجاد مي‌كند تا همه را تبديل به كارگراني كنند كه توليدات را مصرف مي‌كنند و اتفاقا عامل ايستادگي در مقابل اين هجمه بي‌فرهنگي نظام سرمايه‌داري همان دو عنصر هنر و مهرورزي است. آنها هرجا كه رفتند اين دو عنصر را از مردم گرفتند.

رييس‌جمهور كشورمان در ادامه با اشاره به ارزش صنايع دستي گفت: صنايع دستي از آن پديده‌هايي است كه در آن محبت و زيبايي وجود دارد . زيبايي اثر هنري به اين است كه لحظه‌ لحظه‌هاي خلق آن با عشق و محبت بوده است.

احمدي‌نژاد درباره صنايع دستي كشورمان گفت: تا جايي كه من مي‌دانم ما در 250 رشته مختلف صنايع دستي داريم كه در دنيا كم‌نظير است. بيشتر اين صنايع دستي تزييني و دكوري نيست، بلكه در متن زندگي مردم است. بايد تلاش كنيم صنايع دستي هرچه بيشتر وارد متن زندگي مردم شود، در اين صورت جاودانه خواهد شد. من از هنرمندان صنايع دستي تشكر مي‌كنم كه همه سختي‌ها را تحمل كردند و ايستادند و امروز مي‌بينيم كه صنايع دستي در اوج جوشش و بالندگي است. اگر وقت داشتم از صبح تا غروب با تك تك هنرمندان اين صنعت صحبت مي‌كردم.

احمدي‌نژاد در بخش ديگري از سخنان خود به مسوولان صنايع دستي توصيه كرد كه روح انساني را در صنايع دستي حفظ كنند و نگاه صرفا اقتصادي به اين صنعت نداشته باشند.

وي همچنين بر آموزش اين صنعت تاكيد كرد و گفت: بايد يك برنامه مدون در اين زمينه ايجاد كنيم كه همه در تبليغ و معرفي و زيرساخت و برنامه‌ريزي با هم همكاري كنند تا اين صنعت به مرور وارد زندگي مردم شود.

احمدي‌نژاد همچنين بر صادرات صنايع دستي تاكيد كرد و گفت:‌هميشه در طول تاريخ تبادل فرهنگي وجود داشته و آينده فرهنگي را فرهنگ برتر خواهد ساخت . بر همگان روشن است كه ايران از كانون‌هاي اصلي توليد فرهنگ انساني بوده است و تقريبا همه ملت‌ها از فرهنگ ما بهره بردند و ما بايد به سمت صادرات كالاهاي فرهنگي خود برويم. هنرمندان ما اين صنايع را به جهان عرضه كنند و شك ندارم كه عرصه فرهنگي در آينده متعلق به فرهنگ ايران و ملت‌هاي آزاده خواهد بود.

وي همچنين از مسوولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خواست كه قيمت تمام شده صنايع دستي را پايين بياورند تا بهره‌گيري از آن براي خانواده‌ها مقرون به صرفه باشد.

وي گفت: دلم به حال فرش ايران مي‌سوزد چون جايگزين براي آن آمده است و مردم نمي‌توانند از اين صنعت براي زندگي خود استفاده كنند.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۲۱ خرداد ۱۳۹۰ / ۱۳:۱۰
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 9003-12776
  • خبرنگار :