نمايشگاه بين‌المللي صنايع دستي در مصلاي تهران برپا شد

نمايشگاه بين‌المللي صنايع دستي 19 خردادماه در مصلاي تهران كار خود را آغاز كرد و تا 27 خردادماه ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار بخش صنايع دستي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين نمايشگاه كه به بهانه‌ي روز جهاني صنايع دستي (20 خردادماه) در مصلاي تهران برپا شده است، هنرمندان 31 استان كشور، چهار سازمان، 100 نهاد و تعدادي از بانك‌هاي پرداخت‌كننده‌ي تسهيلات حضور دارند. همچنين كشورهايي مانند تونس، قزاقستان، قرقيزستان،‌ ارمنستان، تركيه، بوسني، آذربايجان، تايلند، آلباني و سوريه نيز در اين نمايشگاه حضور دارند و غرفه‌هايي كه به كشورهاي چين و پاكستان اختصاص داده شده است، خالي هستند.

بيشتر غرفه‌هاي خارجي محصولات اندكي را براي نمايش و عرضه آورده‌اند و بين شركت‌كننده‌هاي خارجي، غرفه‌هاي قزاقستان، تايلند و آلباني بيشترين محصولات را ارائه كرده‌اند.

در اين نمايشگاه كه به نوعي گردهمايي هنرهاي سنتي و اصيل ايراني است، مي‌توان بافته‌هاي داري، رودوزي‌هاي سنتي، صنايع چوبي، فلزي و شيشه، سفال، لباس‌هاي محلي، زيورآلات سنتي، حصيربافي، هنرهاي تلفيقي، سنگ‌هاي قيمتي و تزييني، مصنوعات چرمي،‌ پاپوش‌هاي سنتي و آثار دست دانشجويان رشته‌هاي هنر را ديد.

بزرگ‌ترين گليم «شيركي پيچ» در قسمتي از اين نمايشگاه گسترده و فضايي نيز به آثار فاخر صنايع دستي و هنرهاي سنتي اختصاص داده شده است. در بخش ديگر نمايشگاه، مولاژ منشور كوروش به نمايش گذاشته شده است. در محوطه‌ي نمايشگاه نيز تعدادي سياه‌چادر عشايري برپا شده است كه شيريني‌ها و غذاهاي محلي را در آن طبخ مي‌كنند.

به گفته‌ي برخي مسؤولان صنايع دستي، مسؤولان مصلا از ورود بعضي محصولات صنايع دستي مانند شطرنج، تخته‌نرد و سازهاي سنتي جلوگيري كرده‌اند.

در اين نمايشگاه مي‌توان زنان و مرداني را ديد كه با لباس‌هاي سنتي، در حال توليد آثار خود هستند. هنرمنداني كه سال‌هاي زيادي از عمرشان را بدون آن‌كه توقعي داشته باشند، كار كرده‌اند و به اندك حمايتي كه از آن‌ها شده است، يعني دعوت به نمايشگاه، دلخوش هستند و به رضاي خدا راضي‌اند.

به گزارش ايسنا، پيش از برپايي اين نمايشگاه، مراسم افتتاحيه با حضور رييس جديد سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، نماينده‌اي از مجلس شوراي اسلامي ـ منصوري ـ و جمعي از معاونان صنايع دستي استان‌ها و هنرمندان صنايع دستي برپا شد.

در اين مراسم، تهمينه دانيالي ـ معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ اظهار كرد: نزديك دو سال است در اين سازمان حضور دارم و تأكيد همه‌ي مديران نظام، بويژه مقام معظم رهبري بر سرمايه‌گذاري روي اين حوزه بوده است، بخصوص در سالي كه نهضت اشتغال‌زايي را پيش رو داريم.

او ادامه داد: افتخار نظام، صنايع دستي است و صنايع دستي از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري جدا نيست و در كنار آن‌ها قرار دارد. ان‌شاءالله با حضور ساير حوزه‌ها، بخصوص مركز ملي فرش در اين سازمان، فصل درخشاني را داشته باشيم.

دانيالي يادآوري كرد: افتخار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اين است كه از ابتداي دولت دهم، ميزان صادرات صنايع دستي را به 25 درصد رشد و ناخالص درآمد ملي اين بخش را از 5 / 3 درصد به 5 درصد رشد رسانده است.

وي گفت: وجود دوميليون نفر هنرمند نشان‌دهنده‌ي اين است كه صنايع دستي به‌عنوان سفير و خانواده توانسته است، ارزش‌ها و باورهاي ايران اسلامي را به نسل امروز انتقال دهد و بار ديگر ثابت كند كه ايراني مي‌تواند و از عهده‌ي آن برمي‌آيد.

دانيالي افزود: اين نخستين نمايشگاه بين‌المللي صنايع دستي در ايران است كه اهميت زيادي دارد، بخصوص در دوره‌اي كه تحريم‌ها اعمال مي‌شود و به‌جز اين توليدات، هيچ حمايتي براي ارزآوري غيرنفتي بهتر نيست.

در ادامه‌ي اين مراسم، ماشاالله عظيمي ـ مديرعامل بانك توسعه‌ي تعاون ـ درباره‌ي معاني ديني و اخلاقي تعاون و اين‌كه چرا اين بانك به حوزه‌ي صنايع دستي وارد شده است، سخناني گفت.

سپس روح‌الله احمدزاده كرماني ـ رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ پرسش‌هايي را مطرح كرد مبني بر اين‌كه آيا صناعت به معني صنعت دستي است و آيا كاري كه آفرينندگان اين هنرها انجام مي‌دهند، از سنخ صنعتگران است؟ او در پاسخ به پرسش‌هايش گفت: اين‌طور نيست. هنرمندان صنايع دستي كاشف جلوه‌هاي ويژه‌ي هنرآفريني و نوزايش‌كننده‌ي هنر هستند.

وي بيان كرد: در جامعه‌ي امروز، جايگاه عميق فرهنگي كم‌رنگ و غايب است؛ اما ايران مي‌تواند سمبل و خاستگاهي براي به ظهور رساندن همه‌ي زيبايي‌ها باشد.

معاون رييس‌جمهور ادامه داد: امروز بايد ملت‌ها با هم صحبت كنند و ديپلماسي فرهنگي بايد جاي هژموني سياسي را بگيرد، چون هنر زبان تعميم‌يافته‌ي همه بشر است.

او سپس گفت: امروز همه‌ي هنرمندان در عرصه‌هاي مختلف اعم از صنايع دستي، پيغامبر هنر، خصايص، باورهاي انساني و اخلاقي هستند.

احمدزاده درباره‌ي اين‌كه هنر مي‌تواند بشر را از بن‌بست تئوري خارج كند و نردباني به سمت آسمان باشد، سخن گفت و ادامه داد: حضور جمهوري اسلامي ايران در كميته‌ي اجلاس جهاني يونسكو در آغاز ماه آينده براي ثبت جهاني يكي ديگر از پرونده‌هاي ايران، از مهم‌ترين اتفاق‌هاست كه برگ زريني را براي ملت ايران به ارمغان مي‌آورد.

او در ادامه از امضاي سند تفاهم ايجاد اشتغال بين سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و وزارت تعاون خبر داد و افزود: مذاكره‌ها با رييس كل بانك مركزي انجام شده و قرار است، براي ايجاد 100هزار فرصت شغلي، خط ويژه‌ي اعتباري از بانك مركزي گرفته شود تا اعتبارات ارزان‌قيمتي در اختيار تعاوني‌هاي صنايع دستي قرار گيرد.

احمدزاده با تأكيد بر لزوم اجرايي شدن سند ملي توسعه‌ي صادرات و تعاوني‌هاي صنايع دستي، گفت: اين سند در دستور كار است و خانم دانيالي نيز بايد سريع‌تر آن را در دستور كار خود قرار دهد.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در پايان سخنانش به حضور بيش از 15 كشور در اين نمايشگاه اشاره و اضافه كرد: حضور اين كشورها علامت بي‌اثر بودن تحريم‌هاست كه بعضي‌ها نشسته‌اند و فكر مي‌كنند، تحريم‌ها بر ما اثر مي‌گذارد.

در اين مراسم، يك قاليچه‌ي منقش به عبارت «سال جهاد اقتصادي» به رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اهدا شد.

در ادامه نيز احمدزاده همراه ديگر مسؤولان حاضر در اين مراسم، نمايشگاه بين‌المللي صنايع دستي را افتتاح و از آن ديدن كرد.

در جريان اين بازديد، بسياري از هنرمندان تلاش مي‌كردند، با رييس جديد سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ارتباط برقرار و مشكلات خود را مطرح كنند. آن‌ها انتظار داشتند، اين بازديد فرصتي باشد تا حرف‌هاي دل‌شان را بزنند؛ اما زمان ديدن نمايشگاه آن‌قدر كوتاه بود كه اين‌بار هم مانند سال‌هاي پيش، حرف‌هاي بيشتر هنرمندان در دل‌شان ماند.

يكي از هنرمندان زن در حالي كه تلاش مي‌كرد مشكلش را به رييس جديد سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بگويد و خواستار پيگيري جدي مشكلش بود، احمدزاده او را به مقيسه ـ مشاور ارشد سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ ارجاع داد؛ اما مشاور سازمان نيز فرصتي را در اختيار اين هنرمند قرار نداد.

خبرنگاراني هم كه براي پوشش اين مراسم از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري دعوت شده بودند، با وجود آن‌كه بسيار تلاش كردند، پرسش‌هاي خود را از رييس جديد سازمان بپرسند، اما فقط با سكوت و لبخند او مواجه شدند. در اين ميان، مسؤولان تشريفات و مشاور ارشد سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز مانع نزديك شدن خبرنگاران به رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مي‌شدند.

احمدزاده پيش از آغاز بازديد از نمايشگاه، به خبرنگاران گفت كه در پايان، «ميتينگي» را مي‌گذارد و به همه‌ي پرسش‌هاي آن‌ها پاسخ مي‌دهد؛ اما در پايان اين بازديد، «ميتينگي» برگزار نشد. سپس رييس جديد سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به خبرنگاراني كه در طول بازديد او را همراهي كرده بودند، گفت: آخر هفته‌ي آينده، در يك «ميتينگ» ديگر به همه‌ي پرسش‌هاي شما پاسخ مي‌دهم.

در نخستين روز، بازديد كمي از سوي مردم از اين نمايشگاه شد كه اين مسأله به تبليغات بسيار كم‌رنگ نمايشگاه بين‌المللي صنايع دستي مي‌تواند مربوط باشد؛ گله‌اي كه تقريبا بيشتر هنرمندان شركت‌كننده در نمايشگاه مطرح مي‌كردند. بيلبوردهاي تبليغاتي نمايشگاه بين‌المللي صنايع دستي فقط در محوطه‌ي مصلا ديده مي‌شد و امسال از نشست‌هاي خبري و اطلاع‌رساني‌هاي مرسوم پيش از روز جهاني صنايع دستي هر سال نيز هيچ خبري نبود.

روز گذشته و در نخستين آغاز به كار اين نمايشگاه، ورودي‌هاي مصلا به در جنوبي آن محدود شده بود و بسياري از افراد براي داخل شدن با مشكل مواجه شده بودند كه اين موضوع در تعداد بازديدكننده‌ها بي‌تأثير نبود.

نمايشگاه بين‌المللي صنايع دستي هر روز از ساعت 10 تا 21 در مصلاي تهران برپاست.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۲۰ خرداد ۱۳۹۰ / ۱۱:۴۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 9003-12015
  • خبرنگار : 71021