رييس كل بانك مركزي به ايسنا خبر داد: ارائه گزارش به شوراي پول و اعتبار براي افزايش نرخ سود سپرده‌ها

رييس‌كل بانك مركزي از آماده شدن گزارش اين بانك به شوراي پول و اعتبار با هدف افزايش نرخ سود سپرده‌ها خبر داد.

محمود بهمني در گفت‌وگو با خبرنگار بانك و بيمه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به حركت نقدينگي به سمت بازار ارز اظهار كرد:‌ در حال نهايي كردن گزارشي به شوراي پول و اعتبار هستيم كه براساس آن نرخ سپرده‌هاي سرمايه‌گذاري مدت‌دار افزايش بيابد.

وي گفت: وقتي نرخ سپرده‌ها افزايش بيابد، مردم ترجيح مي‌دهد نقدينگي را در بانك‌ها نگهداري كنند و منابع مردم به سمت بانك‌ها هدايت مي‌شود. چون نقدينگي سرگردان به سمت سفته‌بازي مي‌رود و موضوعاتي كه امروز در بازار ارز شاهد هستيم، به همين دليل بوده است.

رييس‌كل بانك مركزي تاكيد كرد: فكر مي‌كنم با تصويب افزايش نرخ سود سپرده‌هاي بانكي در شوراي پول و اعتبار نقدينگي به سمت بانك‌ها مي‌آيد و در صورت لزوم اوراق مشاركت هم منتشر خواهيم كرد.

بهمني گفت: بازار در شرايطي است كه اگر سپرده‌ها با نرخ‌هاي بالاتري در بانك‌ها جذب شود، بخش عمده نقدينگي 300 هزار ميليارد توماني به سمت بخش‌هاي مختلف اقتصادي، صنايع و كشاورزي هدايت خواهد شد و با رشد تورمي مواجه نخواهيم بود.

وي درباره تغيير در نرخ سود تسهيلات گفت: در مورد تسهيلات عقود مبادله‌اي كه نرخ آن مشخص و غير قابل تغيير است اما بانك‌ها در تسهيلات عقود مشاركتي اگر پيش‌بيني سود بيش از 17 درصد دارند مي‌توانند آن را پس از مشخص شدن سود پروژه دريافت كنند و محدوديتي در اين زمينه وجود ندارد.

 به گزارش ايسنا در بسته سياستي ـ نظارتي سال 90، نرخ سود علي‌الحساب سپرده‌ها تا سه ماه معادل‌ شش درصد، سه تا 9 ماه روي هشت درصد،‌ بالاي 9 ماه و کمتر از يک سال روي 10 درصد تعيين شد.  سود علي‌الحساب سپرده‌هاي يک ساله 12.5 درصد، دوساله 13 درصد، ‌سه‌ساله 13.5 درصد، چهارساله 14 و پنج‌ساله به ميزان 15 درصد تصويب شده است.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۸ خرداد ۱۳۹۰ / ۱۲:۲۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 9003-04599
  • خبرنگار :