در نشست خبري براي طرح گسترش «سنگلج» نادري:اداري شدن خيابان بهشت به سنگلج ضربه مي‌زند عزت‌الله انتظامي:شرايطي فراهم كنيم، «سنگلج» به سرنوشت لاله‌زار دچار نشود

مدير تماشاخانه «سنگلج» با همراهي عزت الله انتظامي از ارائه طرح گسترش تماشاخانه «سنگلج» و پيگيري اين طرح با شهرداري تهران سخن گفت.

به گزارش خبرنگار بخش تئاتر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در نشستي خبري كه امروز ـ صبح 26 ـ ارديبهشت ماه ـ در تماشاخانه «سنگلج» برگزار شد، عزت الله انتظامي با تاكيد بر جايگاه مهم تماشاخانه

«سنگلج» گفت: اينجا تنها تئاتري است كه براي دولت نيست اما هم دولتي است و هم نيست. از اين نظر شبيه لاله‌زار است، اما بايد شرايطي فراهم كرد كه اين تماشاخانه به سرنوشت لاله زار دچار نشود.

آقاي بازيگر در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به پيگيري‌هاي فراوان براي راه‌اندازي موزه تئاتر ايران ادامه داد: براي راه اندازي اين موزه خيلي وقت است كه فعاليت مي‌كنيم، اما هنوز اين تلاش‌ها به نتيجه‌اي نرسيده است. پيشنهاد من اين بود كه اگر بشود تئاتر تهران را كه نخستين تئاتر ايران است، در اختيار بگيريم. چون براي راه‌اندازي موزه مكان بسيار خوبي است كه متاسفانه اين تصميم به نتيجه نرسيد.

وي يادآور شد: از سالهاي گذشته بحثي مطرح بود كه ساختمان كناري تماشاخانه سنگلج در اختيار اين تماشاخانه قرار بگيرد، چرا كه امروزه اين تماشاخانه بسيار حقير افتاده است، البته خوشبختانه به‌عنوان يك تئاتر قديمي همچنان فعال است و تماشاگران خود را دارد، اما با توجه به اين جايگاهي كه اين تماشاخانه دارد كه محل كار و فعاليت بزرگان تئاتر ما بوده است، نيازمند اين است كه ساختمان كناري را در اختيار بگيرد و فضاي خود را گسترش دهد.

اين بازيگر باسابقه تئاتر ايران كه براي عملي شدن اين پيشنهاد مكاتباتي انجام داده است در اين باره توضيح داد: با شهردار تهران مكاتبات اداري انجام داده‌ايم، ما معتقديم بعد از غلامحسين كرباسچي، محمد باقر قاليباف تنها شهرداري است كه به كارهاي فرهنگي هنري علاقه مند است و براي اين حوزه‌ها زحمت مي‌كشد.

عزت الله انتظامي درباره ضرورت راه اندازي موزه تئاتر متذكر شد: فعاليت‌هاي بسياري در تئاتر ايران انجام شده است چرا كه سابقه تئاتر بسيار بيشتر از سينما است و با راه اندازي موزه مي‌توان دستاوردهاي يك نسل را به نسل بعدي معرفي كرد. همچنان كه اين اتفاق در موزه سينما مي‌افتد. اما متاسفانه جهش ما بر تئاتر براي راه اندازي موزه كم بوده است.

آقاي بازيگر افزود: براي شهرداري تهران كار ساده‌اي است كه ساختمان مجاور را در اختيار تماشاخانه سنگلج بگذارد، حيف است كه چنين اقدامي انجام نشود چرا كه پايه بسياري خوبي براي تئاتر و موزه تئاتر تهران خواهد بود. به ويژه اينكه شهردار تهران هم علاقه‌اش را به گسترش فضاهاي فرهنگي نشان داده‌ بنابراين بعد از راه‌ اندازي پرديس‌هاي سينمايي متفاوت، مجموعه سينمايي آزادي و تماشاخانه‌هاي ايرانشهر اين اتفاق مي‌تواند انقلاب ديگري را در زمينه گسترش فضاهاي هنري رقم بزند. ما از آقاي قاليباف كه به كارهاي هنري علاقه دارند مي‌خواهيم در اين زمينه ما را ياري برساند. ضمن اينكه خود كاركنان شهرداري علاقه مند هستند اين ساختمان را ترك كنند و به مكان ديگري نقل مكان كنند.

به گزارش ايسنا، در اين نشست اتابك نادري مدير تماشاخانه «سنگلج» ضمن خوش آمدگويي به حاضران، خطاب به آنها گفت: به تماشاخانه صميمي و مردمي سنگلج كه جز به خنده با تفكر و تعقل گام بر نداشته خوش آمديد.

وي تماشاخانه سنگلج را خاستگاه تئاتر ملي ايران توصيف كرد كه بيش از 46 سال از عمرش را در خدمت فرهنگ و هنر بوده است.

نادري درباره طرح گسترش و توسعه تماشاخانه سنگلج توضيح داد: اين طرح در راستاي سياست جديد معاونت هنري مبني بر گسترش فضاهاي نمايشي در تهران ارائه شده است.

وي يادآور شد: آذر سال گذشته اين طرح را ارائه كرديم اما پيگيري جدي از اواخر فروردين امسال آغاز شده است. در همين راستا طرح توسعه سنگلج و ايجاد موزه تئاتر تهران به شوراي عالي هنرمندان ارائه شد و بعد از اينكه اين طرح را براي استاد انتظامي توضيح دادم، ايشان به عنوان نايب رييس شوراي عالي هنرمندان طرح پيشنهادي را به شهردار تهران ارائه كردند.

مدير تماشاخانه سنگلج تصريح كرد: ساختمان كناري تماشاخانه يك ساختمان اداري است، بنا نداريم هيچ نوع ساخت و سازي انجام بدهيم بلكه تغييرات را در داخل ساختمان اعمال مي‌كنيم. با اين گسترش يك سالن به سالن‌هاي تئاتر اضافه مي‌شود، ضمن اينكه چندين پلاتوي تمرين راه اندازي خواهد شد. به ويژه در شرايط فعلي كه اداره تئاتر تعطيل است، راه اندازي اين پلاتوهاي تمرين كمك بسياري به گروه‌هاي نمايشي مي‌رساند.

به گفته او قرار است طبقه سوم اين ساختمان به موزه تئاتر تهران تبديل شود. از سوي ديگر حياط اين ساختمان هم مي‌تواند محلي براي اجراي نمايش‌هاي خياباني و معركه‌اي باشد.

نادري با اشاره به برخي اسناد مبني بر خريداري زمين مجاور توضيح داد: در مكاتبات قديمي و اسناد و سوابق مربوط به تماشاخانه، نامه‌هايي در مورد خريد زمين مجاور پيدا كردم. سال 54 وزارت فرهنگ و هنر وقت بخشي از زمين مجاور را خريداري كرده و با عنوان طرح توسعه تالار 25 شهريور100 متر زمين را خريده بودند. سال 55 آقاي نصيريان مدير وقت اداره تئاتر طرح‌ها را به شهرداري وقت تهران فرستادند و سال 56 گودبرداري انجام شد. اما دي ماه همان سال به دليل عدم تخصيص بودجه، پروژه متوقف شد و بعد از آن هم در جريان انقلاب اين پروژه مسكوت ماند.

نادري يادآور شد: سال 64 ديوار شرقي فرو ريخت و مشخص شد زمين مجاور با مبايعه‌نامه خريداري شده و سندي ندارد، بنابراين اين ساختمان به لحاظ حقوقي متعلق به ما نيست اما به هر حال تئاتر حقي از آن دارد. ما طرح را همراه با استاد انتظامي با امور فرهنگي اجتماعي شهرداري تهران و خود آقاي شهردار مطرح كرديم كه در همين رابطه آقاي قاليباف اعلام كرد ما به دنبال بهانه‌اي براي گسترش فضاهاي فرهنگي هستيم و طرح را به زير مجموعه زيربط ارجاع داد.

وي تاكيد كرد: ما نمي‌گوييم اين ساختمان متعلق به ماست بلكه به خوبي مي‌دانيم كه به شهرداري تعلق دارد، اما شهرداري بنا به وظيفه‌اي كه دارد مي‌تواند ساختمان‌هايي را خريداري كند و براي استفاده‌هاي فرهنگي در اختيار اهالي فرهنگ و هنر قرار بدهد. ما دوباره مسئله را با آقاي قاليباف پيگيري كرديم و ايشان هم به حوزه فرهنگي شهرداري ارجاع داد كه هم اكنون در حال بررسي است. البته هنوز به ما جوابي نداده‌اند. مداركي خواسته‌اند كه ارائه كرده‌ايم.

اتابك نادري درباره‌ي وجه اقتصادي اين طرح هم گفت: در كلان شهري مانند تهران كه به هفتاد سالن تئاتر نياز دارد اگر قرار باشد در هر نقطه‌اي زميني خريداري و ساخته شود، بودجه‌هاي بسيار بالايي مي‌طلبد، اما اين طرح با حداقل بودجه به نتيجه مي‌رسد و به لحاظ اقتصادي بسيار مقرون به صرفه است.

اين مدير تئاتري سپس به بيان توضيحاتي درباره‌ي رشد و ارتقاء امكانات تماشاخانه سنگلج پرداخت و گفت: سال 85 كه اينجا را تحويل گرفتم، 13 -14 پروژكتور داشت كه امروز به 44 تا رسيده است. سيستم نوري‌اش بسيار قديمي بود كه امروز به سيستم ديجيتالي كره‌اي تبديل شده كه پاسخگوي 56 خط نوري است.

نادري از تجهيز سيستم صدا و مجهز شدن مجموعه به دوربين‌هاي مداربسته به عنوان ديگر اقدامات انجام شده در راستاي ارتقاي امكانات اين تماشاخانه ياد كرد و افزود: براي حفظ امنيت تماشاگران و نيز به دليل جلوگيري از سرقت‌هاي احتمالي، دوربين مدار بسته نصب كرده‌ايم.از سوي ديگر دستگاه‌هاي رايانه تعدادش افزايش يافته و سيستم فروش بليط رايانه‌اي هم راه اندازي‌ شده است.

او همچنين با تقدير از همكاري‌هاي شهرداري منطقه 12 در تجهيز تماشاخانه سنگلج افزود: سال گذشته فضاي پشت صحنه و سرويس‌هاي بهداشتي هم با همكاري شهرداري تعمير شد. مجموعه اين اقدامات موجب شد سنگلج به جايگاه مشخصي برسد كه پيش از اين گم كرده بود. اگر قبلا حضور هنرمندان كمرنگ بود در اين سالها با افزايش تقاضا براي اجراي آثار روبرو شده‌ايم كه بسياري از متقاضيان ما دانشجويان و كارگردان‌هاي جوان تئاتر هستند و همين مسئله در بخش بين الملل هم نمود بارزي داشته است كه نمونه‌اش حضور پيتراشتاين در تماشاخانه سنگلج بود.

نادري با تاكيد بر اينكه همچنان بر به روز بودن امكانات اينجا تلاش مي‌كنيم اضافه كرد: از هر سازمان و نهادي كه بتواند به ما كمك كند ياري خواهيم گرفت چرا كه اين تماشاخانه به تاريخ و فرهنگ و هنر كل ايران تعلق دارد و متعلق به يك نهاد خاص نيست.

وي در ادامه به تشريح آمار آثار اجرا شده در اين تماشاخانه پرداخت و متذكر شد: سال 85، 10 نمايش اجرا شده است و سال 86 با وجود آنكه به دليل تعميرات تماشاخانه شش ماه تعطيل بوده است 8 نمايش در اينجا به صحنه رفته است و در سالهاي بعدي تعداد آثار اجرا شده به ترتيب به 16 نمايش در سال 87، 20 نمايش در سال 88 و 27 نمايش در سال 89 رسيده است كه اين نشان مي‌دهد امكانات ما براي پاسخگويي به نياز گروه‌هاي نمايشي متناسب بوده است.

وي در عين حال به برخي از معضلات اين تماشاخانه قديمي اشاره كرد و توضيح داد: معضلي كه هميشه گريبان گير ما بوده بحث ترافيكي اين خيابان بوده كه همچنان پابرجاست. براي حل اين مشكل از شوراي عالي ترافيك مجوز گرفتيم كه به صورت موقت مسئله حل شده است، اما به هر حال اين مشكل همچنان باقي است و اگر ادامه پيدا كند تاريخي تلخ بار ديگر تكرار مي‌شود.

به گزارش ايسنا، اتابك نادري از اداري شدن بافت خيابان بهشت به عنوان يكي ديگر از مشكلات تماشاخانه سنگلج ياد كرد و افزود: اين مسئله به نوعي يادآور اقدام بد و تلخي است كه سرنوشت لاله زار را رقم زد.

وي يادآور شد:تماشاخانه‌هاي لاله زار به اين دليل تعطيل شدند كه در كنار هر تماشاخانه پاساژي راه اندازي شد و اين پاساژ‌ها آنقدر بزرگ شدند كه تماشاخانه‌ها را بلعيدند، به طوري كه طي يك دهه كل خيابان لاله زار كه خيابان فرهنگي و تاريخي مملكت ماست متروكه شد و شاهرگ حياتي تماشاخانه‌ها مسدود شد.

نادري نسبت به ايجاد وضعيتي مشابه لاله زار در اطراف تماشاخانه سنگلج هشدار داد و تاكيد كرد: اداري شدن اين خيابان به تماشاخانه ضربه مي‌زند. در حال حاضر اين خيابان به يك خيابان اداري تبديل شده و حاكم شدن انضباط اداري باعث كمرنگي مراكز فرهنگي شده است.

وي تصريح كرد:به دليل خلوت بودن اين خيابان بعد از ساعات اداري، سارقان در اين محل تجمع مي‌كنند، البته با شهرداري صحبت كرده‌ام و قرار است پاركبان حضور داشته باشد. خود ما هم دوربين مدار بسته گذاشته‌ايم.

نادري سپس به تشريح برنامه‌هاي اين تماشاخانه در سال 90 پرداخت و گفت:‌ ميزبان جشنواره تئاتر آييني سنتي خواهيم بود و براي اجراي آثار ارزنده و تاريخي برنامه ريزي كرده‌ايم كه در همين زمينه نمايش «كچل‌ها»ي استاد عاشورپور و «اميرارسلان نامدار» به كارگرداني علي پويان اجرا مي‌شود. همچنين جشن 46 سالگي تماشاخانه با مشاركت شهرداري منطقه و خانه تئاتر برپا مي‌شود كه اين جشن، جشن تولد يك ساختمان نيست بلكه جشن تئاتر ملي است.

نادري از راه اندازي دوباره جلسات نمايشنامه خواني خبر داد و يادآور شد: دوره جديد اين جلسات با ايرانيزه شدن متون خارجي برگزار مي‌شود.

در اين نشست مهدي وجداني مدير روابط عمومي تماشاخانه سنگلج هم به ارائه توضيحاتي درباره فعاليت‌هاي اين تماشاخانه پرداخت.

به گفته او راه اندازي سايت تماشاخانه و ساخت المان‌هاي تركيبي از موسيقي و تئاتر و استفاده از اين المان‌ها در كتابخانه‌ها، تهيه مجموعه‌اي از عكس‌هاي قديمي به صورت كارت پستال، فيلم برداري شش فيلم و سريال در اين مجموعه، ميزباني جشنواره‌هاي گوناگون و ... از جمله فعاليت‌هاي انجام شده در اين تماشاخانه قديمي تهران است.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ / ۱۴:۲۶
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 9002-16423
  • خبرنگار : 71342