آيا چين سرانجام گردشگرانش را به ايران مي‌فرستد؟

«COTTM» پكن، نمايشگاه جواني است كه فقط هفت سال از عمر آن مي‌گذرد؛ اما به‌خاطر اين‌كه چين بازار گردشگري ارزشمندي براي كشورها به‌شمار مي‌آيد، همه تلاش مي‌كنند خود را به اين نمايشگاه برسانند؛ ولي حضور در اين بازار زماني نتيجه‌ي خوبي خواهد داشت كه نام كشور شما در فهرست مقاصد چين (ADS) باشد، فهرستي كه نامي از ايران در آن نيست!

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايرن (ايسنا)، براي اين‌كه نام ايران در اين فهرست كه گردشگران چيني مقصد سفر خود را معمولا با توجه به آن انتخاب مي‌كنند، وارد شود، لازم است كه مقامات بلندپايه‌ي گردشگري دو كشور به‌شكل رسمي تفاهم‌نامه‌اي را امضا كنند. تفاهم‌نامه‌اي كه پيش‌نويس آن سال 1385 امضا و سبب شد، نام ايران براي مقطعي به اين فهرست وارد شود؛ اما تثبيت اين نام به اصلاح تفاهم‌نامه و امضاي رسمي نياز دارد كه هنوز اتفاق نيافتاده است.

اگرچه مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بارها تلاش كردند تا اين تفاهم‌نامه را به سر منزل مقصود برسانند، اما هر بار به‌خاطر تغيير مديران سازمان، امضاي اين تفاهم‌نامه به تعويق افتاد. البته معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفته كه اكنون اين تفاهم‌نامه اصلاح شده است، يعني چين درخواست كرده بود، بخش‌هايي از اين تفاهم‌نامه اصلاح شود تا بتوان آن را اجرايي كرد كه حالا اين اتفاق افتاده است.

شهباز يزداني ـ معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ در اين‌باره به خبرنگار ايسنا گفت: آخرين مرحله‌ي حقوقي اين يادداشت تفاهم در وزارت امور خارجه در حال طي شدن است و پس از تأييد آن، تا پايان خردادماه اين يادداشت تفاهم نهايي مي‌شود. سفير ايران در چين نيز اين موضوع را پيگيري مي‌كند.

افشين عزيزي ـ‌ عضو جامعه‌ي تورگردانان ايران ـ نيز به خبرنگار ايسنا گفت: تا وقتي ايران جزو كشورهاي مقصد چين يا در فهرست ADS نباشد، هيچ آژانسي اجازه‌ي تبليغ براي تورهاي ايران را ندارد.

اين تورگردان ادامه داد: حتا اگر اين تفاهم‌نامه امضا شود، هنوز زيرساخت‌هاي لازم را شامل رستوران‌هاي چيني، هتل، راهنماي چيني‌زبان و شرايط تسهيل صدور رواديد نداريم.

عزيزي كه در نمايشگاه گردشگري امسال پكن (COTTM) حضور داشت، اظهار كرد: نماينده‌ي جامعه‌ي تورگردانان زماني كه ‌در چين حضور داشت، با مسؤولان سازمان جهانگردي چين درباره‌ي تسهيل روند ورود نام ايران در فهرست ADS به صراحت صحبت و درخواست كرد كه با توجه به سفر جمعيت زياد ايراني‌ها به چين، ترتيبي داده شود تا هر چه سريع‌تر اتباع چيني نيز به ايران سفر كنند. مسؤول سازمان جهانگردي چين نيز در اين‌باره قول همكاري داد و اعلام آمادگي كرد تا تعدادي از مديران آژانس‌هاي چيني و خبرنگاران و مسؤولان گردشگري اين كشور در قالب تور آشنايي به ايران سفر كنند.

محمدعلي واقفي ـ عضو هيأت مديره‌ي جامعه‌ي تورگردانان ايران ـ نيز به خبرنگار ايسنا گفت: تا وقتي نام ايران در اين فهرست نباشد، بسياري از چيني‌ها فكر مي‌كنند، ايران شرايط سفر را ندارد و آن را انتخاب نمي‌كنند. در حالي كه خيلي از آن‌ها تمايل دارند به ايران بيايند.

او تأكيد كرد: چين بازار مهمي است و اگر درست براي آن برنامه‌ريزي شود، مي‌تواند جايگزين خوبي براي بازارهاي از دست رفته باشد.

آگاهي نسبت به مهم بودن بازار گردشگري چين وجود دارد، اما ايران امسال نمايشگاه گردشگري (COTTM) پكن را از دست داد و فقط دو آژانس به‌شكل شخصي براي حضور در اين نمايشگاه اقدام كردند. البته يزداني گفته كه قرار است، نمايشگاه ديگري را در چين جايگزين كند!

معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره‌ي دليل حضور نداشتن رسمي ايران در نمايشگاه گردشگري چين كه اواخر فروردين‌ماه در پكن برگزار شد، توضيح داد: شركت در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي يكي از ابزارهايي است كه در راستاي تبليغات و بازاريابي استفاده مي‌شود. هر سال، كميته‌اي تشكيل مي‌شود كه بازارهاي هدف را براساس شرايط گردشگري ايران و كشورهاي هدف انتخاب مي‌كند و ما در نمايشگاه‌هاي گردشگري اين بازارها با توجه به بودجه و حمايت‌هاي بخش خصوصي شركت مي‌كنيم. شركت نمايشگاه‌هاي ميراث فرهنگي و گردشگري نيز كه مجري است، براساس تعيين اين اولويت‌ها در اين نمايشگاه‌ها حضور مي‌يابد.

يزداني ادامه داد: مسؤولان شركت نمايشگاه‌ها به‌خاطر جابه‌جايي موقعيت دفتر شركت و محدوديت زماني كه تا برپايي نمايشگاه‌ گردشگري چين داشتند و پايان مهلت ثبت نام، دير متوجه اين موضوع شدند و نتوانستند بلافاصله براي نمايشگاه چين (COTTM) اقدام كند؛ ولي در نمايشگاه ديگري كه در شهر گوانجو برگزار مي‌شود، حضور مي‌يابيم.

او اظهار كرد: نمايشگاه گوانگجو به «گردشگري حلال» مربوط است كه آن را جايگزين نمايشگاه گردشگري پكن كرديم و با توجه به اين‌كه چين بازار هدف گردشگري ماست، شركت در آن نمايشگاه مي‌تواند اهداف ما را پوشش دهد.

معاون گردشگري در پاسخ به اين پرسش كه آيا جايگزين كردن اين نمايشگاه ما را مي‌تواند به اهداف‌مان در جذب گردشگران چيني برساند، در حالي كه بيشتر فعالان و آژانس‌هاي گردشگري در نمايشگاه پكن (COTTM) حضور داشتند؟ گفت: شركت‌هاي قدرتمند معمولا در تمام نمايشگاه‌ها حضور دارند و ما جامعه‌ي مخاطب خود را از دست نداده‌ايم و اين ارتباط حتما در گوانگجو برقرار مي‌شود.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ / ۰۹:۱۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 9002-15817
  • خبرنگار : 71021