حميد بقايي: سرپرست سازمان ميراث فرهنگي هستم اين سازمان را به مجموعه‌اي چابك تبديل كرديم

حميد بقايي در نشستي رسانه‌يي كه در موزه‌ي ملي ايران برگزار شد، گفت: من در حال حاضر رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيستم و فقط سرپرستم. رييس اين سازمان مشخص شده و معرفي آن برعهده‌ي رييس‌جمهور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين نشست كه امروز (سه‌شنبه، 20 ارديبهشت‌ماه) برگزار شد، معاونان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گزارشي را از عملكرد خود ارائه كردند.

بقايي در اين نشست، با بيان اين‌كه اين آخرين نشست و ديدار من با خبرنگاران حوزه‌هاي ميراث فرهنگي و گردشگري است و بيشتر قصدم ديدار و مرور بر يكي دو سال گذشته و صحبت درباره‌ي نقش رسانه‌ها در اين حوزه است، اظهار كرد: سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كه شامل سه مجموعه‌ي مستقل است، در زمان ورود ما يك سازمان تأزه‌تاسيس بود و طبيعتا مشكلات ساختاري و سازماني خود را داشت. در زمان ادغام، خيلي بخش‌ها موافق اين كار نبودند و پس از آن، چالش‌هاي مختلفي وجود داشت.

معاون اجرايي رييس‌جمهور ادامه داد: مسأله‌ي مهم‌تر، مقوله‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري بود كه در كشور آنچنان كه بايد به آن‌ها توجه نمي‌شد، اما اكنون كه سازمان را ترك مي‌كنم، اين را قاطعانه مي‌گويم كه دست كم ميراث فرهنگي و گردشگري به‌عنوان دو موضوع بسيار مهم اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي در كشور شناخته شده و مورد توجه‌اند.

سازمان ميراث فرهنگي را در دو سال به يك مجموعه‌ي چابك تبديل كرديم

بقايي بيان كرد: در دو سال گذشته، سازمان ميراث فرهنگي را به‌لحاظ ساختاري به يك مجموعه‌ي كوچك و چابك توانستيم تبديل كنيم. همچنين توانستيم تفويض اختيارات را افزايش دهيم و اكنون سازمان ميراث فرهنگي توان عملياتي و اجرايي خوبي را بويژه در استان‌ها دارد.

وي با بيان اين‌كه رسانه‌ها در اين بخش بسيار مي‌توانند به ما كمك كنند، گفت: تقاضا دارم، رسانه‌ها با نگاه فرهنگي جلو بيايند، نگاه سياسي، نگاه عميقي نيست، ولي نگاه فرهنگي پايدار است. البته خدا را شاكرم كه در يك‌ونيم سال گذشته، با همكاري روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، فضايي سياسي را كه برخي به دنبال ايجاد كردن آن در اطراف سازمان بودند، كاهش داديم.

بقايي افزود: از خبرنگاران اين حوزه مي‌خواهم كه ميراث فرهنگي را از خودشان بدانند. اگر در جامعه‌ي امروز، بي‌اخلاقي مي‌بينيم يا اين‌كه به افراد تهمت زده مي‌شود، به اين برمي‌گردد كه اخلاق اسلامي ما دچار خدشه شده است و بايد تلاش كنيم تا آن را حفظ كنيم.

وام چهار درصدي در اختيار مالكان آثار تاريخي قرار مي‌گيرد

به گزارش ايسنا، معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در ادامه‌ي اين نشست، گزارش كوتاهي را از فعاليت‌هاي اين معاونت ارائه كرد.

مسعود علويان‌صدر اظهار كرد: نخستين و مهم‌ترين بخشي كه در اين فضاي كاري در آن ايفاي نقش كرديم، بحث ثبت آثار بود. از سال 1384 تا كنون، با 720 درصد رشد، 25هزار و 986 اثر در فهرست آثار ملي ثبت شده است. همچنين در سطح ميراث جهاني، رويكرد مهمي را آغاز و از سال 1384 تا امروز پنج اثر را در فهرست ميراث جهاني ثبت كرده‌ايم.

او با اشاره به اين‌كه تا سال 1384 موضوعي به نام ميراث معنوي و ناملموس وجود نداشت، گفت: در اين حوزه، گام نخست را با معرفي گسترده‌ي‌ ايران فرهنگي در چارچوب پرونده‌ي چند مليتي نوروز به‌درستي برداشتيم. علاوه بر نوروز، شش اثر ديگر را نيز در اين فهرست ثبت كرديم.

وي همچنين بيان كرد: تا سال 1384، هشت‌هزار و 628 اثر مرمت شده بودند و پس از آن، با 80 درصد رشد، هفت‌هزار و 261 اثر مرمت شدند.

علويان‌صدر با تأكيد بر اين‌كه مرمت بايد در كنار احيا تعريف شود، به اعطاي 50 درصد هزينه‌هاي مرمتي خانه‌هاي تاريخي اشاره و اظهار كرد: قرار است وام چهار درصدي با حمايت سازمان ميراث فرهنگي در اختيار دارندگان آثار تاريخي و فرهنگي قرار گيرد.

او با بيان اين‌كه در اين مدت زمينه‌ي حضور مجموعه‌داران بخش خصوصي را فراهم كرده‌ايم، افزود: در بخش موزه‌ها تا سال 1384، 97 موزه داشتيم و اكنون اين تعداد به رقم 411 موزه رسيده است.

موافقت مجلس با بيمه‌ي 380 هنرمند در سال 90

به گزارش ايسنا، در بخش ديگري از اين نشست معاون صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گزارش كوتاهي را از فعاليت‌هاي خود ارائه كرد.

تهمينه دانيالي در اين‌باره بيان كرد: حوزه‌ي صنايع دستي به‌دليل تغيير و تحولاتي كه در سال‌هاي گذشته داشت، جاي اصلي خود را توانست پيدا كند. شايد تحت پوشش بيمه قرار دادن هنرمندان يكي از بحث‌هاي اصلي بود كه آذرماه 1388 مصوب شد. در اين راستا، مجلس شوراي اسلامي نيز با تحت پوشش قرار دادن 380هزار نفر براي سال 1390 موافقت كرده است.

وي ادامه داد: در بحث ايجاد بازارچه‌هاي صنايع دستي، رديف خاصي را براي سال 1390 در نظر گرفته‌ايم كه قرار است، در پنج استان كشور به‌صورت پايلوت اجرا شود.

دانيالي درباره‌ي صادرات انجام‌شده در حوزه‌ي صنايع دستي نيز بيان كرد: كل صادراتي كه در چهار سال دولت نهم انجام شد، 320ميليون دلار بود. البته اين آمار رسمي گمرك است و آمار چمداني را در اختيار نداريم. در حالي كه اين رقم در مدت كمتر از دو سال، در دولت دهم از مرز 500ميليون دلار گذشت، يعني در سال 1389 با رشد 15 برابري مواجه بوديم.

او به تفاهم‌نامه‌ي 10ميليارد توماني با صندوق مهر امام رضا (ع) اشاره كرد و گفت: در دولت نهم، 15هزار كارت شناسايي براي هنرمندان اين حوزه صادر شد. در دولت دهم اين تعداد به 35هزار عدد افزايش يافت. همچنين در دولت نهم تعداد كارگاه‌هاي تأسيس‌شده 340 مورد بود كه سال گذشته، به 749 كارگاه افزايش يافت.

به گفته‌ي دانيالي، در سال 1390 براي نخستين‌بار دبيرخانه‌ي استاندارد‌سازي رشته‌هاي صنايع دستي در ايران مستقر مي‌شود. همچنين در بازار ويژه‌ي‌ نوروزي امسال، 5 / 4 ميليون نفر از بازارچه‌هاي صنايع دستي ديدن كردند و بيش از شش‌ميليارد تومان فروش در بازارچه‌هاي صنايع ايجادشده داشتيم.

به گزارش ايسنا، در ادامه‌ي اين نشست، معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اشاره به اين‌كه در اين مدت، گزارش‌هاي مختلفي از آمار سفرها ارائه شده است، آماري را درباره‌ي دو موضوع گردشگري مذهبي و جنگ ارائه كرد.

شهباز يزداني گفت: بحث توسعه‌ي زيرساخت‌ها در دولت‌هاي نهم و دهم شتاب گرفت و توسعه‌ي گردشگري داخلي همواره يكي از دغدغه‌هاي رييس‌جمهور بوده است؛ اما دو بحث گردشگري جنگ و گردشگري مذهبي كمتر مورد توجه قرار گرفتند، در حالي كه اقدامات بسياري در اين مدت انجام شده است.

او در اين‌باره فهرست بلندبالايي را از سال 1385 شامل اقدامات انجام‌شده در حوزه‌ي گردشگري جنگ مانند همكاري با بسيج مساجد، تشكيل ستاد گردشگري جنگ، تدوين اساسنامه و طرح جامع گردشگري جنگ و تخصيص 10 درصد از اعتبارات بخش گردشگري به اين موضوع خواند.

براي چابك شدن سازمان ميراث فرهنگي حدود 300 پست حذف شد

پس از ارائه‌ي آمار توسط يزداني، ملك‌محمد نجفي درباره‌ي آمار و بودجه‌هاي بخش‌هاي مختلف سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري سخن گفت.

معاون توسعه‌ي مديريت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بيان كرد: بودجه‌ي اين سازمان در سال 1390، 201ميليارد تومان است.

او به بودجه‌ي سال‌هاي گذشته نيز اشاره و اظهار كرد: در سال 1383، بودجه‌ي عمراني در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري حدود 5 / 31 ميليارد تومان بود كه حدود 14ميليارد تومان آن تخصيص پيدا كرد و حدود شش‌ميليارد تومان عملكرد داشتيم. در سال 1383، 20 درصد عملكرد كاري ثبت شد. در سال 1389 نيز 123ميليارد تومان تخصيص داشتيم كه تمام مبلغ را جذب كرديم.

بقايي در اين‌باره تأكيد كرد كه دليل جذب بودجه اين بود كه بودجه به استان‌ها ابلاغ مي‌شد.

نجفي ادامه داد: در بخش تشكيلات، يك اصلاح ساختار جدي انجام شد و در اين چند سال، دو سه بار تشكيلات سازمان را كوچك كرديم و در آخرين‌بار كه 899 پست سازماني داشتيم، تعداد آن به حدود 613 پست رسيد، يعني حدود 300 پست حذف شد تا سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري چابك شود.

او اضافه كرد: اعتبارات عمراني در سال 1390، 320ميليارد تومان است و 1196 پروژه را دنبال مي‌كند. در بخش زيرساخت‌هاي گردشگري نيز 10 درصد از بودجه به راهيان نور اختصاص مي‌يابد.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ / ۱۵:۲۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 9002-12599
  • خبرنگار : 71219