يك كارشناس حوزهي ميراث فرهنگي: تعيين حريم آثار تاريخي اهميتي فوقالعاده دارد دادن مجوز ساخت بناي چهار طبقه در عودلاجان شهرفروشي است
يك كارشناس حوزهي ميراث فرهنگي معتقد است: دادن مجوز ساخت بنا با چهار طبقه ارتفاع در بافت تاريخي عودلاجان، شهرفروشي است. محسن منصوريفرد پس از آنكه خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) مصوبهي شوراي فني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري را دربارهي منطقهي تاريخي عودلاجان در تهران براي او خواند، گفت: جايي كه ميگويند، شهرداري اجازهي ساخت پنج تا شش طبقه را در آنجا داده است، اين كار نوعي شهرفروشي است و خارج از ضوابط اصلي شهر است. براساس مصوبهاي كه در سالهاي گذشته براي اين بافت تاريخي مطرح بود، خانهها در عودلاجان بايد با حياط مركزي و ارتفاع محدود بهشكل سنتي ساخته ميشدند. او ادامه داد: اكنون در مصوبهي بافت عودلاجان كه فروردينماه امسال به تصويب رسيده، آورده شده كه ضوابط براي ساخت و ساز چهار طبقه است. در حالي كه ضريب كنوني در بافت مركزي تهران 6 / 1 و در ديگر نقاط تهران و اطراف آن 2 / 1 است كه آن نيز به ارتفاع چهار طبقه نميرسد. وي اظهار كرد: ساخت و ساز چهار طبقه در شهري مانند تهران، مثل اين است كه بگوييم، يك حيوان را اگر با چاقو سر ببريم، گناه دارد، بايد سر آن را با شمشير از بدن جدا كرد. منصوريفرد دربارهي توضيحهاي مطرحشده در بند سوم مصوبهي شوراي فني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مبني بر اينكه «در ساير نقاط و محدودهي محلهي عودلاجان، ساخت و ساز براساس ضوابط طرح تفصيلي با حفظ كاربري اصلي حداكثر تا 4 طبقه و 12 متر ارتفاع بدون تغيير در گذرها و معابر، مشروط به اجراي نماي ساختمان با هويت ايراني اسلامي و براساس طرح نماي مصوب اداره كل ميراث فرهنگي استان تهران و همچنين سنگفرش سنتي مقابل ملك بدون مانع است» گفت: قرار بود، طراحي خانهها با حياط مركزي باشد. ضوابطي براي ساخت و ساز تا ارتفاع 12 متر وجود نداشت. منصوريفرد همچنين دربارهي اين بخش از بند سوم مصوبه كه در آن به موضوع «مشروط به اجراي نماي ساختمان با هويت ايراني و اسلامي» اشاره شده است، بيان كرد: مگر تا كنون طرح نماي مصوب داشتهايم كه بخواهيم براساس آن كاري انجام دهيم؟ وقتي هنوز در بسياري از موارد اوليه و اصلي ميراث فرهنگي ماندهايم، قضيه اين طرح چيست؟ اين كارشناس حوزهي ميراث فرهنگي دربارهي بخش ديگري از اين مصوبه كه در آن مطرح شده است «براساس طرح نماي مصوب اداره كل ميراث فرهنگي استان تهران و همچنين سنگفرش سنتي مقابل ملك ساخت و ساز بدون مانع است»، اظهار كرد: قلوهسنگهايي كه اكنون در برخي نقاط شهر كار ميشود، به دورهي رضاشاه مربوط است. او همچنين دربارهي وضعيت تعيين حريم بافت تاريخي عودلاجان، گفت: همانطور كه ثبت يك اثر مهم است، در درجهي نخست به تعيين حريم آن اثر نيز بايد توجه شود. تعيين حريم آثار تاريخي و ثبتشده در فهرست آثار ملي، اهميتي فوقالعاده دارد. به همين دليل، بايد كساني كه در اين كار، كارشناس هستند عرصه و حريم آثار تاريخي را مشخص كنند. وي تأكيد كرد: اين قضيه ميتواند تأثيري مطلوب بر بافت تاريخي عودلاجان داشته باشد، چون اين محدوده، مشخصات خاص خود را دارد و حتا در نقشههاي قديمي محلههاي تهران نيز وضعيت آن مشخص بوده است. او دربارهي ديدگاه برخي مسؤولان مبني بر لزوم بازنگري در بافتهاي تاريخي به مرور زمان نيز گفت: اين اتفاق در هيچ نقطهاي از دنيا رخ نميدهد. بايد نخست ببينيم آماري كه دربارهي بازنگري در بافتهاي تاريخي در همهي دنيا مطرح شده، از كجا آورده شده است. حتا اگر اين بازنگري انجام ميشود، تعريف آن متفاوت است و به اين معني است كه ضوابطي كه در هر مقطع يكسري عيب و ايرادهايي دارد، كاملتر شود نه اينكه بهطور كامل تغيير كند. منصوريفرد اضافه كرد: وقتي اين موضوع مطرح ميشود كه در يك طرح بايد بازنگري انجام شود، نخست بايد متوجه اين قضيه باشيم كه آن طرح وجود خارجي داشته باشد، ارزشهاي آن مشخص باشد و سپس در آن بازنگري انجام شود. انتهاي پيام