فروش لاله‌هاي واژگون در گل‌فروشي‌ها! روزي كه گردشگران شقايق‌ها را نچينند به درجه‌اي از فرهنگ رسيده‌ايم

يك كارشناس حوزه‌ي گردشگري گفت: دو سه سالي است لاله‌هاي واژگون در گل‌فروشي‌ها فروخته مي‌شود. اين كار اشتباه است، چون روستايي‌ها تشويق مي‌شوند پياز اين گل را جمع كنند و بفروشند. با اين وضع، ديگر اثري از لاله‌هاي واژگون باقي نمي‌ماند. هومن نجفي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيان كرد: در حال حاضر گل «سوسن چلچراغ» در يك محدوده‌ي خيلي كوچك و حصاربندي‌شده نگهداري مي‌شود، چون سفرهاي متعدد به اين منطقه‌، اين گل را دچار آفت كرده است. در چند بازديدي كه از اين منطقه داشتم، ديدم كه تعداد گل‌هايي كه در حياط مردم روستا است، بيشتر از تعداد گل‌هاي موجود در آن محدوده است. اين فعال حوزه‌ي طبيعت‌گردي تأكيد كرد: با محصور كردن و بستن، نمي‌توان از اين گياهان و جانوران حفاظت كرد، چون با اين كار فقط آن‌ها را منزوي مي‌كنيم، فقط با فرهنگ‌سازي مي‌توانيم از اين گياهان حفاظت كنيم. او ادامه داد: اگر روزي مردم و گردشگران به نقاط گل‌خيز كشور مانند دشت لار رفتند و شقايق‌ها را نچيدند و فقط از آن‌ها عكس گرفتند و گل‌ها را تماشا كردند، مي‌توان گفت به درجه‌اي از فرهنگ رسيده‌ايم. وي گفت: اگر پرورش و تحقيقات گياهان در كنار محل رويش گونه‌هاي خاص گياهي به‌شكل موازي اتفاق بيافتد، علاوه بر اين‌كه خطر نابودي از گياهان دور مي‌شود، صادرات گل هم اتفاق مي‌افتد و شكل طبيعي منطقه نيز حفظ مي‌شود. نجفي اظهار كرد: وقتي مردم گلي مانند شقايق را مي‌چينند، يعني اجازه نمي‌دهند اين گل بذرافشاني طبيعي داشته باشد. هر سال به‌خاطر اين موضوع، تعداد شقايق‌ها كمتر مي‌شود و ما نمي‌دانيم مردم را چطور بايد متوجه اين موضوع كنيم. وقتي به آن‌ها تذكر مي‌دهيم، رفتار خوبي با ما ندارند و برخورد‌هاي تندي مي‌كنند. او با اشاره به تأثير تبليغات و برنامه‌هاي تلويزيوني براي فرهنگ‌سازي، گفت: زماني در تلويزيون برنامه‌اي درباره‌ي نقاط بكر و جذاب ايران پخش مي‌شد. در يكي از برنامه‌ها به روستايي رفتند و بچه‌اي را نشان دادند كه يك بغل گل وحشي داشت. مجري اين برنامه به جاي تذكر دادن، به تشويق اين بچه پرداخت، اين يعني ما آگاهي و دانش نداريم. وي با بيان اين‌كه تور‌هاي گياه‌شناسي يكي از شاخه‌هاي گردشگري است كه درآمد زيادي دارد، ادامه داد: 70 درصد صادرات كشوري مانند هلند به گل اختصاص دارد. در واقع، اين كشور يك صادرات مجدد انجام مي‌دهد، چون خودش بيشتر گل‌ها را نمي‌تواند توليد كند؛ ولي به‌خاطر اين‌كه گل‌هايش مشهور است، بيشتر آن‌ها را از ديگر نقاط جهان وارد مي‌كند. نجفي اضافه كرد: هلند هر سال به مدت دوماه نمايشگاه دائمي گل و گياه را با محوريت «لاله» برپا مي‌كند و هر سال توسط يك شخصيت جهاني افتتاح مي‌شود. درآمد گردشگري هلند از اين نمايشگاه بسيار قابل توجه است. هلند با اين كار، جذابيتي را ايجاد كرده است و ما هم از آن‌ها مي‌توانيم الگوبرداري كنيم. انتهاي پيام
  • چهارشنبه/ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ / ۱۰:۱۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 9002-11613
  • خبرنگار : 71021