تحليل تورم 12.4 درصدي اسفندماه

شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران (شاخص تورم) در اسفند ماه 1389 به عدد 254 رسيد كه نسبت به ماه قبل 3.4 درصد افزايش داشت. اين تغيير از 2.5 درصد افزايش مربوط به بهمن ماه، بيشتر بوده است. شاخص مذكور نسبت به ماه مشابه سال قبل 19.9 درصد افزايش يافت. به گزارش ايسنا تحليل‌هاي اداره آمار اقتصادي بانك مركزي نشان مي‌دهد كه ميزان تورم در 12 ماه منتهي به اسفند ماه 1389 نسبت به 12 ماه منتهي به اسفند ماه 1388 (تورم سال 1389) معادل 12.4 درصد است و شاخص كل بهاي كالاها و خدمات مصرفي در اسفند ماه 1389 پس از حذف نوسانات فصلي نسبت به ماه قبل سه درصد افزايش يافت. شاخص كل بهاي كالاها و خدمات مصرفي در اسفند ماه 1389 در تمام استان‌هاي كشور با افزايش همراه بود. بيشترين ميزان افزايش متعلق به استان زنجان معادل 5.2 درصد و كمترين آن مربوط به استان آذربايجان غربي معادل 2.4 درصد بود. شاخص مذكور در استان تهران معادل سه درصد افزايش داشته است. 1- خوراكي‌ها و آشاميدني‌ها در اسفند ماه 1389 شاخص بهاي گروه خوراكي‌ها و آشاميدني‌ها در مقايسه با ماه قبل معادل 2.8 درصد افزايش يافت. اين افزايش بيشتر ناشي از بالا رفتن شاخص بهاي تخم مرغ معادل 37 درصد و سيب درختي 16.4 درصد بود. همچنين شاخص بهاي گوشت مرغ معادل 3.5 درصد، برنج ايراني درجه يك 2.9 درصد، موز 15.9 درصد، پرتقال 2.6 درصد، انگور 6.4 درصد، برنج ايراني درجه دو 2.8 درصد‌، نارنگي 7.2 درصد، ليمو شيريني 8.5 درصد، حبوب 2.7 درصد، انواع ماهي آب‌هاي جنوب 3.2 درصد، بادنجان 3.9 درصد، گوشت گوسفند 0.2 درصد، پنير غير پاستوريزه 1.6 درصد، سيب زميني 0.9 درصد، قند و شكر 0.6 درصد، روغن نباتي جامد 0.4 درصد، رب گوجه فرنگي 0.7 درصد، مغز گردو 1.6 درصد، كيوي 4.2 درصد، شيريني تر و شيريني خشك هر يك 1.2 درصد، كدو سبز 2.7 درصد، انواع ماهي آب‌هاي شمال 1.2 درصد و پسته خشكبار شده 1.1 درصد افزايش يافت. در اين ماه شاخص بهاي برخي از اقلام مانند انواع خيار معادل 3.2 درصد، انواع سبزي‌هاي برگي 2.4 درصد، گوجه فرنگي 0.9 درصد، زعفران 3.4 درصد، پياز 1.1 درصد، هويج 5.2 درصد، انواع خرما 1.3 درصد، كله و پاچه خام 1.2 درصد، ماكاروني 0.8 درصد و روغن نباتي مايع 1.3 درصد كاهش داشت. در مقايسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهاي گروه خوراكي‌ها و آشاميدني ها معادل 25.6 درصد افزايش نشان مي‌دهد. در گروه مذكور شاخص بهاي خوراكي‌ها 26.1 درصد و آشاميدني‌ها 12.2 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزايش داشته است. شاخص‌ بهاي گروه مذكور پس از حذف نوسانات فصلي نسبت به ماه قبل 1.6 درصد افزايش داشت. 2- دخانيات در ماه مورد بررسيف شاخص بهاي گروه دخانيات نسبت به ماه قبل معادل 0.2 درصد كاهش يافت. اين كاهش بيشتر ناشي از پايين آمدن شاخص‌هاي انواع سيگار ايراني از توتون خارجي معادل 0.7 درصد بود. در مقايسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهاي گروه دخانيات معادل 0.6 درصد كاهش داشته است. 3- پوشاك و كفش در اسفند ماه 1389، شاخص بهاي گروه پوشاك و كفش نسبت به ماه قبل 2.2 درصد افزايش يافت اين افزايش بيشتر ناشي از بالا رفتن شاخص بهاي گروه پوشاك آماده معادل 2.5 درصد بود. همچنين در اين ماه شاخص بهاي گروه‌هاي اجرت دوخت و شستشوي لباس معادل 3.4 درصد، انواع كفش 1.1 درصد و پارچه براي تهيه پوشاك 1.4 درصد افزايش يافت. در مقايسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهاي گروه پوشاك و كفش معادل 15.4 درصد افزايش داشته است. شاخص بهاي گروه مذكور پس از حذف نوسانات فصلي نسبت به ماه قبل 2 درصد افزايش يافت. 4- مسكن، آب، برق و گاز و ساير سوخت‌ها در اسفند ماه 1389، شاخص بهاي گروه مسكن، آب، برق و گاز و ساير سوخت‌ها نسبت به ماه قبل با افزايشي معادل 6.5 درصد همراه بود. افزايش فوق عمدتا ناشي از بالا رفتن شاخص بهاي گروه آب، برق و گاز انشعاب شهري مصرف خانگي معادل 201.3 درصد بوده است. همچنين شاخص بهاي ارزش اجاري مسكن شخصي و اجاره بهاي مسكن غير شخصي هر يك معادل 0.7 درصد و تعميرات وخدمات ساختماني 0.8 درصد افزايش يافت. در مقايسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهاي گروه مسكن، آب، برق و گاز و ساير سوخت‌ها 16.2 درصد افزايش داشته است. 5- اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه در ماه مورد بررسي، شاخص بهاي گروه اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه نسبت به ماه قبل معادل 2.7 درصد افزايش يافت. اين افزايش بيشتر ناشي از بالا رفتن شاخص بهاي گروه مبلمان، اثاث، فرش و انواع كف‌پوش معادل 6.3 درصد بوده است. همچنين شاخص‌ بهاي گروه‌هاي منسوجات مورد استفاده در خانه معادل 2.5 درصد، كالاها و خدمات مورد استفاده در خانه و خدمات خانگي 0.8 درصد، ظروف و لوازم آشپزخانه 1 درصد، وسايل خانگي 0.5 درصد و ابزار و وسايل براي خانه 0.7 درصد افزايش يافت. در مقايسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهاي گروه اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه معادل 13.5 درصد افزايش داشته است. 6- بهداشت و درمان در اسفند ماه 1389، شاخص بهاي گروه بهداشت و درمان نسبت به ماه قبل با افزايشي معادل 1.1 درصد مواجه شد. افزايش فوق بيشتر در اثر بالا رفتن شاخص بهاي گروه‌هاي خدمات پزشكي، دندانپزشكي و پيراپزشكي معادل 1.4 درصد و هزينه‌هاي بيمارستاني 0.8 درصد بود. در مقايسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهاي گروه بهداشت و درمان 17.1 درصد افزايش داشته است. شاخص بهاي گروه مذكور پس از حذف نوسانات فصلي نسبت به ماه قبل 1.3 درصد افزايش نشان مي‌دهد. 7- حمل و نقل در ماه مورد گزارش، شاخص بهاي گروه حمل ونقل نسبت به ماه قبل 0.8 درصد افزايش يافت. اين افزايش بيشتر ناشي از بالا رفتن شاخص بهاي كرايه مسافرت زميني معادل 1.6 درصد، اتومبيل سواري پژو 206، 3.1 درصد و پرايد 0.9 درصد بود. شاخص بهاي اتومبيل سواري پژو 405 و سمند به ترتيب 0.7 درصد و 0.9 درصد كاهش يافت. در مقايسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهاي گروه حمل ونقل 30.2 درصد افزايش داشته است. شاخص بهاي گروه مذكور پس از حذف نوسانات فصلي نسبت به ماه قبل 0.2 درصد افزايش نشان داد. 8- ارتباطات در اسفند ماه 1389، شاخص بهاي گروه ارتباطات نسبت به ماه قبل ثابت بود. در مقايسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهاي گروه ارتباطات بدون تغيير بود. 9- تفريح و امور فرهنگي در ماه مورد بررسي، شاخص‌ بهاي گروه تفريح و امور فرهنگي نسبت به ماه قبل 5.7 درصد افزايش داشت. افزايش فوق بيشتر در اثر بالا رفتن شاخص بهاي گروه هزينه مسافرت با تور معادل 18.7 درصد و انوع گل‌هاي طبيعي 10.7 درصد بوده است. در مقايسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهاي گروه تفريح و امور فرهنگي 13.7 درصد افزايش داشته است. 10- تحصيل در اسفند ماه 1389، شاخص بهاي گروه تحصيل نسبت به ماه قبل 0.1 درصد افزايش يافت. در مقايسه با مشابه سال قبل شاخص بهاي گروه تحصيل 11.8 درصد افزايش داشته است. 11- رستورا‌ن‌ و هتل در ماه مورد گزارش، شاخص بهاي گروه رستوران و هتل نسبت به ماه قبل 1 درصد افزايش يافت افزايش فوق بيشتر ناشي از بالا رفتن شاخص بهاي گروه هزينه غذاي آماده در خارج از خانه معادل 1 درصد بود. در مقايسه با ماه مشابه سال قبل شاخص‌ بهاي گروه رستوران و هتل 15.9 درصد افزايش داشته است. 12- كالاها و خدمات متفرقه در اسفند ماه 1389، شاخص بهاي گروه كالاها و خدمات متفرقه نسبت به ماه قبل با افزايشي معادل 1.6 درصد مواجه شد. افزايش فوق بيشتر تحت تاثير بالا رفتن شاخص بهاي خدمات بهداشتي و آرايشي شخصي معادل 3.7 درصد واجرت ساخت طلاي 18 عيار و 2.3 درصد بوده است. در مقايسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهاي گروه كالاها و خدمات متفرقه 14.4 درصد افزايش داشته است. انتهاي پيام
  • یکشنبه/ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ / ۱۴:۴۸
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 9002-10775
  • خبرنگار :