گزارشي از برگزاري نمايشگاه گردشگري ميلان «گردشگران كشورهاي بحران‌زده را با برنامه‌ريزي مي‌توان جذب كرد»

گردشگران ايتاليايي با وجود علاقه‌ي بسياري كه براي سفر به ايران به‌عنوان كشوري متمدن و باستاني دارند، اما هنوز نسبت به امنيت ايران نگران‌اند؛ نگراني‌هايي كه سرمنشأ آن‌ها تبليغات و اخبار رسانه‌هاي آن‌هاست.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ايتاليا حدود 50ميليون گردشگر خارجي دارد و هر سال، جمعيت قابل توجهي به قصد گردشگري از اين كشور خارج مي‌شوند. براي همين بازار بسيار جذابي براي كشورهاي ديگر است و خيلي‌ها تلاش مي‌كنند در نمايشگاه بين‌المللي اين كشور (BIT) به‌عنوان يكي از مهم‌ترين نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري جهان كه هر سال در اواخر دهه‌ي دوم ماه فوريه در ميلان برگزار مي‌شود، شركت كنند تا در رقابت با ديگر كشورها، از اين فرصت استفاده كنند.

حفظ بازارهايي مانند ايتاليا براي كشورهاي مختلف آن‌قدر اهميت دارد كه حتا اگر با شرايط بحراني مواجه باشند، تلاش مي‌كنند در نمايشگاه گردشگري ميلان، خود را مقتدر نشان دهند، همان روندي كه كشورهايي مانند تونس و مصر در پيش گرفتند. با اين وجود، كشورهايي مانند سوريه براي گردشگران سرگرداني كه ديگر تمايلي به سفر به مصر و تونس ندارند، برنامه‌ريزي كرده‌اند و حضور مقتدرانه‌اي را در نمايشگاه گردشگري ايتاليا به‌نمايش گذاشتند، به‌طوري كه ديگر رقبا را مطمئن كردند كه حتما مي‌توانند گردشگران سرگردان را جذب و صنعت گردشگري خود را متحول كنند.

ايران نيز تجربه‌ي كمي از حضور در نمايشگاه گردشگري ايتاليا ندارد، بويژه اين‌كه اين كشور بازار قديمي ايران نيز به‌شمار مي‌آيد. حتا زماني كه شرايط صنعت گردشگري ايران پس از واقعه‌ي 11 سپتامبر وخيم شده بود، شركت‌هاي گردشگري ايراني تلاش كردند با حضور در نمايشگاه BIT جاي ايران را خالي نگذارند؛ اما با اين حال، هنوز تبليغات سياه رسانه‌هاي غربي سايه‌ي سنگيني بر اين فعاليت‌ها انداخته است. اگرچه شركت‌كنندگان ايراني كه امسال در اين نمايشگاه حضور يافتند، وضعيت مراجعه‌كنندگان را بهتر از سال پيش ارزيابي كردند، ولي با اين حال، حركت سريع و برنامه‌ريزي‌هاي جدي رقبا، از چشم آن‌ها نيز پنهان نمانده بود.

افشين عزيزي ـ عضو جامعه‌ي توگردانان و يكي از شركت‌كنندگان ايراني در نمايشگاه گردشگري ايتاليا ـ درباره‌ي اهميت اين نمايشگاه به خبرنگار ايسنا گفت: BIT ميلان پس از نمايشگاه‌هاي گردشگري آلمان و انگليس در جايگاه سوم قرار دارد. اگرچه امسال فضاي نمايشگاه محدود و تعداد شركت‌كنندگان و بازديد‌كنندگان كمتر شده بود، ولي اين مسائل از اهميت اين نمايشگاه قديمي در صنعت گردشگري كم نكرد.

او با اشاره به وضعيت غرفه‌ي ايران در نمايشگاه گردشگري ايتاليا، اظهار كرد: ما تجربه‌ي نمايشگاه اسپانيا را داشتيم. به همين دليل، از نظر ما غرفه‌ي ايران در نمايشگاه ايتاليا شرايط خوبي داشت.

وي در ادامه گفت: در حال حاضر شرايط و تحولات منطقه به‌گونه‌اي شده است كه اگر خوب كار كنيم، به نفع صنعت گردشگري كشور تمام مي‌شود. ما بايد از اين فرصت استفاده كنيم؛ ولي تا كنون هيچ نشاني از اين‌كه از اين فرصت درست استفاده كرده‌ايم، نديده‌ام.

اين تورگردان افزود: ما در حالي كه بايد ورود گردشگران خارجي را به كشور آسان كنيم، براي دادن رواديد به آن‌ها بسيار سخت‌گيري مي‌كنيم.

او با اشاره به حضور كشور‌هاي عربي كه با بحران مواجه شده‌اند در اين نمايشگاه، اظهار كرد: اين كشور‌ها دچار مشكل هستند؛ ولي با اين حال نمي‌خواهند بازار گردشگري خود را در اين رقابت از دست بدهند و خيلي مقتدر در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي شركت مي‌كنند. كشور‌هايي كه شرايط بهتري نسبت به آن‌ها دارند، مانند سوريه نيز از اين موضوع درست استفاده مي‌كنند و قوي‌تر از هر سال در نمايشگاه حضور مي‌يابند. ايران هم بايد از اين فرصت‌ها استفاده كند.

وي بيان كرد: پس از بحران در كشور‌هايي مانند مصر، تونس و ليبي ما با مسافران سرگرداني مواجهيم كه ديگر نمي‌خواهند به اين كشور‌ها سفر كنند. بنابراين ناخودآگاه بازار رقابتي ايجاد شده است كه بايد سريع براي آن برنامه‌ريزي كنيم و در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري خود را بهتر نشان دهيم.

عزيزي ادامه داد: ما نمايشگاه‌هاي گردشگري دبي و پكن را پيش رو داريم و بايد خود را جدي‌تر در اين نمايشگاه‌ها نشان دهيم. اطلاع‌رساني خوب به دنيا سبب مي‌شود، علاوه بر استفاده‌ي درست از فرصت موجود، گردشگران بيشتري را نيز جذب كنيم.

اين تورگردان اضافه كرد: زماني كه ما در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري شركت مي‌كنيم، از ابتدا تا انتهاي روز فقط كارمان اطلاع‌رساني به آژانس‌ها، شركت‌هاي گردشگري و بازديدكنندگان درباره‌ي اوضاع امنيتي، جاذبه‌ها و امكانات گردشگري ايران است. ما تلاش مي‌كنيم واقعيت را نشان دهيم؛ ولي اين كار وظيفه‌ي اصلي ما نيست، بايد حتما بخشي اين وظيفه را برعهده بگيرد تا تصاوير منفي كه از ايران وجود دارد، به نوعي خنثا شود، چون روندي كه رسانه‌هاي غربي در پيش گرفته‌اند، كم‌كم به حذف تورهاي ايران منجر مي‌شود.

اكبر غمخوار ـ رييس انجمن صنفي دفاتر سفر و گردشگري استان تهران و يكي ديگر از شركت‌كنندگان در نمايشگاه گردشگري ايتاليا ـ‌ نيز به خبرنگار ايسنا گفت: ما با عزمت و شكوه در اين نمايشگاه حضور يافتيم و استقبال خارجي‌ها نيز از غرفه‌ي ايران خوب بود. پذيرايي خوبي هم در اين غرفه داشتيم. به‌طور كلي در نمايشگاه گردشگري ايتاليا مشكل خاصي نداشتيم، فقط بزرگ‌نمايي‌ها و سياه‌نمايي‌هاي رسانه‌هاي بين‌المللي به نوعي در كار ما تأثير گذاشته بود.

او ادامه داد: مراجعه‌كنندگان مدام درباره‌ي وضعيت امنيتي ايران سؤال مي‌پرسيدند و نگران بودند؛ ولي با اين حال، تمايل زيادي براي سفر به ايران داشتند.

وي بيان كرد: رسانه‌هاي غربي خيلي قوي عمل مي‌كنند و سياه‌نمايي زيادي درباره‌ي ايران دارند. تبليغات محدود ما نيز تأثير خاصي روي فعاليت آن‌ها نداشته است و بايد بيشتر به اين موضوع توجه كنيم.

او نيز به نحوه‌ي حضور كشور‌هاي بحران‌زده‌ي عربي و شمال آفريقا در اين نمايشگاه اشاره و اظهار كرد: با اين‌كه كشور‌هايي مانند مصر و تونس با مشكل مواجه‌اند، اما آژانس‌ها و شركت‌هاي گردشگري آن‌ها حضور مقتدري در اين نمايشگاه‌ها‌ داشتند. استقبال از غرفه‌ي اين كشور‌ها بسيار كم بود و اگر ما برنامه‌ريزي خوبي داشته باشيم، مي‌توانيم گردشگران اين كشورها را به‌راحتي جذب كنيم.

غمخوار افزود: سوريه با برنامه‌ريزي درستي كه دارد، بسيار خوب و قوي در نمايشگاه گردشگري ايتاليا و همچنين اسپانيا شركت كرد و فكر مي‌كنم گردشگران زيادي را توانست جذب كند. ما هم بايد با نگاهي به اين كشور‌ها در نمايشگاه‌هاي پيش رو (دبي و چين) مقتدرانه‌تر شركت كنيم.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۲۴ اسفند ۱۳۸۹ / ۰۹:۳۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8912-15508
  • خبرنگار : 71021