نمايشگاه گردشگري «برلين» پايان يافت

روز گذشته نمايشگاه بين‌المللي گردشگري «برلين» به كار خود پايان داد. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، روز چهل و پنجمين دور نمايشگاه بين‌المللي گردشگري «برلين» موسوم به IBT در «آلمان» در شرايطي به كار خود پايان داد كه مسوولان برگزاركننده از ثبت يك ركورد جديد در جذب بازديدكننده خبر داده‌اند. امسال 188 كشور در قالب 1163 موسسه در نمايشگاه گردشگري برلين حضور داشتند كه در پنج روز برگزاري اين نمايشگاه در 26 سالن، جاذبه‌هاي گردشگري و آخرين دستاوردهاي خود در زمينه استفاده از فناوري اطلاعات در توسعه صنعت گردشگري را عرضه كردند. شريك نمايشگاه امسال IBT كشور «لهستان» بود كه در سالهاي اخير عملكرد بسيار خوبي در جذب گردشگري داشته و در روزهاي اخير با جذب گردشگران دو كشور «تونس» و «مصر» ميزبان هزاران گردشگر است كه «لهستان» را به عنوان يك مقصد گردشگري ارزان براي گذراندن تعطيلات خود انتخاب كرده‌اند. كشور «تركيه» نيز كه سال گذشته شريك نمايشگاه برلين بود، با 110 موسسه گردشگري در اين نمايشگاه حضور يافت. از مجموع 110 موسسه گردشگري شرکت کننده از تركيه در نمايشگاه گردشگري ITB امسال، 51 موسسه از صنعت هتلداري، 29 موسسه از اتحاديه‌ها،‌ 22 موسسه از آژانسهاي مسافرتي و هشت موسسه از سازمان‌هاي دولتي بودند. «تونس» نيز كه صنعت گردشگري آن به تازگي از بحران خارج شده، با 100 موسسه گردشگري و غرفه‌اي به مساحت 300 متر مربع در اين نمايشگاه حضور يافت. بحران سياسي در تونس كه به فرار رئيس جمهور اين كشور به عربستان، اعلام وضعيت فوق‌العاده، سرگرداني هزاران گردشگر و بسته شدن فرودگاه‌هاي تونس انجاميد، كاهش چشمگير گردشگران اين كشور را در پي داشت، اما از روزهاي نخستين فوريه، ورود گردشگران به تونس در قالب تورهاي مسافرتي آغاز شده و وزارت گردشگري اين كشور نيز برنامه‌هاي ويژه اي براي جذب گردشگر در فصل تابستان تدارك ديده است. كشور تونس در سال‌هاي اخير به يكي از مقاصد برتر گردشگران اروپايي تبديل شده و تلاشهاي ويژه‌اي نيز براي گسترش گونه‌هاي مختلف صنعت گردشگري از جمله گردشگري سواحل، گردشگري بيابان، گردشگري سلامت، گردشگري فرهنگي و گردشگري گلف براي جذب گردشگران آمريكائي و اروپائي انجام شده است. «مصر» نيز با وجود آنكه هنوز به دليل بحران سياسي اخير، ميزبان گردشگران كمي است در نمايشگاه امسال سه غرفه‌ به مساحت 300 متر مربع جاذبه‌هاي گردشگري را به نمايش گذاشت. در حال حاضر تمامي محوطه‌هاي تاريخي ميزبان گردشگران بوده و اكنون گردشگران به بازديد از محوطه‌هاي تاريخي اين كشور ازجمله «اهرام ثلاثه» و مجموعه‌ي معابد تاريخي «كارناك» مشغولند، اين در حالي است كه يكي از كارشناسان سازمان جهاني جهانگردي اعلام كرده كه بحران سياسي اخير سه ميليارد دلار به صنعت گردشگري مصر زيان وارد كرده است. بخش اعظم زيان حاصل از كاهش چشمگير گردشگران مصر به خطوط هوايي و هتل‌ها در شهرهاي «قاهره»، «شرم الشيخ» و «سوئز» وارد شده است. در غرفه «مغولستان» نيز جاذبه‌هاي گردشگري اين كشور به عنوان يك منطقه گردشگري فرهنگي با انجام اقداماتي شامل سخنراني، اعطاي جايزه، نمايش فيلم و اسلايد و ارائه بورشور به بازيدكنندگان معرفي شدند. مسوولان اميرنشين «شارجه» در « امارات متحده عربي» نيز كه در سالهاي گذشته حضور پررنگي در نمايشگاه ITB داشته‌اند، در نمايشگاه امسال نيز به معرفي جاذبه‌هاي گردشگري اين اميرنشين پرداخته و قصد دارند تا شارجه را به قطب دوم گردشگري امارات متحده عربي پس از دبي تبديل كنند. «جمهوري دومنيكن» نيز حضور پررنگي در نمايشگاه امسال داشت و بر طبق گفته يكي از مقامات صنعت گردشگري اين كشور، دولت جمهوري دومينكن قصد دارد تا تعداد گردشگران اين كشور را از رقم فعلي چهارميليون گردشگر در سال به رقم شش ميليون گردشگر در سال در قالب برنامه‌هاي پنج‌ساله برساند كه در اين مسير حساب ويژه‌اي روي نمايشگاه معتبر صنعت گردشگري از جمله نمايش IBT باز كرده است. از سوي ديگر دولت «سريلانكا» پس از پايان سال‌ها جنگ داخلي در اين كشور، حساب ويژه‌اي روي جذب گردشگران باز كرده و به همين دليل، در نمايشگاه امسال ITB، حضوري پررنگ داشت.اين در حالي است كه سريلانكا در سال 2010 نيز رشد 46 درصدي گردشگرانش در مقايسه با سال 2009 را تجربه كرد. دولت سريلانكا همچنين قصد دارد در راستاي تبديل كردن اين كشور به يكي از قطب‌هاي گردشگري آسيا، 10 جزيره سريلانكا به مقاصد جهاني گردشگري لوكس تبديل كند. اين 10 جزيره در سواحل شمال غربي سريلانكا و در منطقه‌ي «كالپيتيا» اين كشور واقع شده و توسط 11 سرمايه‌گذار خارجي با سرمايه‌اي بالغ بر نيم ميليارد دلار كه صرف احداث چندين هتل، اسكله قايق‌هاي تفريحي و زمين‌هاي گلف خواهد شد، به مقاصد جديد گردشگري سريلانكا تبديل مي‌شوند. در آينده‌ي نزديك و در قالب طرح جديد دولت اين كشور براي جذب بيشتر گردشگران، صدور ويزاي گردشگري براي گردشگران سريلانكا نيز از طريق شبكه‌ي جهاني اينترنت صورت مي‌گيرد. در قالب اين طرح جديد، صدور ويزاي گردشگري به‌صورت شبانه‌روزي از طريق شبكه‌ي جهاني اينترنت صورت گرفته و گردشگران سريلانكا هيچ نيازي به مراجعه به سفارتخانه‌هاي اين كشور در كشور‌هايشان ندارند، هرچند هنوز تاريخ دقيق اجراي اين طرح و نحوه‌ي اجراي آن‌ كه مي‌تواند صنعت گردشگري سريلانكا را متحول كند، اعلام نشده است. راه‌اندازي سايت ويژه‌ي صدور ويزا براي گردشگران سريلانكا در شرايطي صورت مي‌گيرد كه اين كشور با ثبت يك ركورد جهاني، رشد 39 درصدي گردشگرانش در سال 2010 با ميزباني از 600 هزار گردشگر تجربه كرد. تلاش‌هاي جدي دولت سريلانكا براي توسعه صنعت گردشگري از نيمه سال 2009 با پايان چند دهه جنگ داخلي در اين كشور آغاز شد و در همان زمان وزير گردشگري سريلانكا با سفر به كشورهاي مختلف جهان خواستار حضور فعال سرمايه‌گذاران ايراني در توسعه زيرساخت‌هاي صنعت گردشگري اين كشور شد. «پاكستان» نيز روي نمايشگاه امسال ITB حساب خاصي باز كرد و در غرفه‌ي خود به معرفي بسته‌هاي متنوع گردشگري اين كشور پرداخت. پاكستان از جاذبه‌هاي متنوع گردشگري بهره مي‌برد، ولي در سال‌هاي گذشته، بخش اعظم گردشگران اين كشور، گردشگران زمستاني بودند كه براي اسكي و صعود به مرتفع‌ترين كوه‌هاي جهان به اين كشور سفر كرده‌اند. اين در حالي است كه از بين 14 كوهي كه در جهان ارتفاع آنها بيش از 8000 متر است،‌ 5 كوه در پاكستان‌ واقع شده‌اند. در سال‌هاي گذشته و در تعطيلات سال نو ميلادي، دره‌ي «سوآت» كه بين گردشگران به «سوييس پاكستان» شهرت داشت، ميزبان هزاران گردشگر زمستاني بود كه براي ورزش اسكي به اين منطقه سفر مي‌كردند. اين درحالي است كه يكي از مقامات صنعت گردشگري پاكستان يكي از دلايل تعداد كم گردشگران پاكستان را اطلاعات كم مردم جهان از جاذبه‌هاي گردشگري اين كشور و ارائه‌ي تصوير نادرست از پاكستان به‌عنوان يك كشور ناامن مي‌داند. «اندونزي» نيز براي جذب بيش‌تر گردشگران اروپايي، حضور فعالي در نمايشگاه امسال ITB شهر برلين داشت. اين در حالي است كه اين كشور در سال 2010 ميزبان بيش از هفت ميليون گردشگر از كشور‌هاي مختلف جهان بوده كه حاصل آن درآمد هفت ميليارد دلاري براي اقتصاد «اندونزي» بوده است. تعداد گردشگران اندونزي هم‌چنين در سال 2010، 13 درصدي را نسبت به سال 2009 رشد داشته كه اين امر مي‌تواند نويد‌بخش سالي خوب براي اقتصاد اين كشور باشد. اندونزي در جنوب شرق آسيا از اجتماع چندهزار جزيره‌ي كوچك و بزرگ تشكيل شده است كه بخش اعظم آن‌ها غيرمسكوني‌اند. اقتصاد اين كشور بر پايه‌ي گردشگري، صادرات محصولات كشاورزي، نفت، ذغال‌ سنگ و مس است. اين كشور به‌دليل آب‌وهواي گرم و استوايي در ماه‌هاي پاياني سال ميزبان گردشگران اروپايي است كه اين تعداد در زمان تعطيلات سال نو ميلادي به بيشترين ميزان خود مي‌رسد. ازسوي ديگر، آب‌وهواي استوايي و باران‌هاي موسمي موجب تبديل شدن اين كشور به يكي از قطب‌هاي صادرات محصولات كشاورزي قاره‌ي آسيا شده است. «آفريقاي جنوبي» هم كه سال گذشته با برگزاري مسابقه‌هاي جام جهاني فوتبال، ميزبان هزاران گردشگر بود، حساب ويژه‌اي روي نمايشگاه ITB امسال باز كرده بود. در جريان برگزاري مسابقات جام جهاني فوتبال در آفريقاي جنوبي، 309 هزار گردشگر به اين كشور سفر كردند، كه در اين ميان 62 درصد آنها از دو قاره‌ي «آفريقا» و «اروپا» به آفريقاي جنوبي سفر كرده بودند. اين درحالي است كه بخش اعظم اين گردشگران اولين سفر خود به آفريقاي جنوبي را تجربه كرده و پيش‌بيني مي‌شود كه بين 20 تا 25 درصد آنها در طي سال‌هاي آتي دوباره به اين كشور سفر كنند. آفريقاي جنوبي در سال گذشته با رشد يك ميليوني گردشگرانش نسبت به سال 2009، ميزبان هشت ميليون گردشگر بود كه 75 درصد آنها از خارج از اين قاره بويژه كشور‌هاي آمريكا، آلمان، انگلستان و فرانسه، برزيل و چين بودند. «پرو» نيز كه در سال 2010 رشد 27 درصدي گردشگرانش در مقايسه با سال 2009 تجربه كرده حضور پررنگي در نمايشگاه گردشگري برلين داشت. دولت پرو همچنين در سال گذشته ميلادي 340 ميليون دلاري سرمايه‌گذاري خارجي با هدف توسعه‌ي زيرساخت‌هاي صنعت گردشگري اين كشور جذب كرده است. بخش اعظم اين مبلغ توسط سرمايه‌گذاران خارجي تأمين شده و صرف توسعه‌ي فرودگاه‌هاي پرو، ساخت هتل‌هاي جديد، استاندارد‌سازي هتل‌ها، معرفي جاذبه‌هاي گردشگري و توسعه‌ي زيرساخت‌هاي فن‌آوري اطلاعات، بويژه در زمينه‌ي خدمات بانكي خواهد شد. اين در حالي است كه پرو از جاذبه‌هاي گردشگري متنوعي ازجمله محوطه‌هاي باقي‌مانده از سه تمدن «مايا»، «آزتك» و «اينكا» از جمله شهر تاريخي «ماچوپيچو» بهره مي‌برد. پرو در ماه مي نيز براساس يك نظرسنجي اينترنتي و با درنظر گرفتن معيارهايي مانند داشتن جاذبه‌هاي گردشگري تاريخي و طبيعي و سرويس‌دهي مطلوب، به‌عنوان يكي از 10 مقصد برتر گردشگري جهان انتخاب شد. هم‌چنين «چين» در نمايشگاه امسال ITB حضوري پررنگ داشت و جاذبه‌هاي گردشگري خود را به بازديدكنندگان معرفي كرد. دولت چين قصد دارد، با فراهم كردن شرايط لازم، اين كشور را به ميزبان 100 ميليون گردشگر در سال ‌2020 تبديل كند. در نهايت، كشور آفريقايي «كنيا» نيز با معرفي جاذبه‌هاي طبيعي خود از جمله پارك‌هاي محلي، براي جذب طبيعت‌گردان به اين كشور تلاش كرد، اين در حالي است كه درآمدهاي اين كشور از محل صنعت گردشگري در سال 2010 در مقايسه با سال 2009، 18 درصد رشد داشته است. كارشناسان صنعت گردشگري علت اصلي رشد چشمگير درآمدهاي كنيا از محل صنعت گردشگري را سرمايه‌گذاري‌هاي انجام شده در زيرساختها و حضور پررنگ اين كشور در نمايشگاههاي جهاني معتبر صنعت گردشگري مي‌دانند. كشور آفريقايي كنيا از جاذبه‌هاي گردشگري بسياري بهره مي‌برد كه در اين ميان پارك‌هاي ملي اين كشور شهرت جهاني داشته و هرساله ميزبان هزاران طبيعت‌گرد است. در اين شرايط مقامات صنعت گردشگري كنيا قصد دارد با جذب سرمايه‌گذاري خارجي، اين كشور را به قطب نخست گردشگري گلف قاره آفريقا تبديل كند. نمايشگاه گردشگري برلين يكي از قديمي‌ترين نمايشگاه‌هاي صنعت گردشگري در سطح جهان است كه تاريخچه‌ي برگزاري آن به سال 1966 ميلادي بازمي‌گردد. در آن سال، اين نمايشگاه براي نخستين‌بار تحت عنوان «نمايش راه‌هاي بازرگاني ويژه‌ي سفر» در شهر برلين برپا شد و در سال‌هاي بعد به‌طور چشمگيري توسعه يافت و به ITB تغيير نام داد. از آنجا كه نمايشگاه ITB يكي از 10 نمايشگاه برتر جهان در زمينه‌ي صنعت گردشگري است، تمام كشورهاي جهان تلاش خود را براي حضور پررنگ در اين نمايشگاه به كار مي‌بندند. از سوي ديگر، مشخصات اين نمايشگاه براي تمام ساكنان شهر برلين به‌صورت پيامك فرستاده شد و در زمان ورود بازديد‌كنندگان به نمايشگاه، اطلاعات جامعي از طريق بلوتوث در اختيار آن‌ها قرار گرفت. نمايشگاه امسال به مدت پنج روز از تاريخ نهم تا 13 مارس ميزبان علاقه‌مندان بود كه سه روز نخست برگزاري نمايشگاه ويژه‌ي كارشناسان صنعت گردشگري و دو روز ديگر ويژه‌ي بازديد عموم بوده است. انتهاي پيام
  • دوشنبه/ ۲۳ اسفند ۱۳۸۹ / ۱۲:۳۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8912-15373
  • خبرنگار :