لاريجاني دربارهي نمايشگاه گردشگري برلين به خبرنگار ايسنا گزارش داد «نميتوان چگونگي حضور غرفهها را با يكديگر مقايسه كرد»
دفاتر خدمات مسافرتي حاضر در نمايشگاه بينالمللي گردشگري ITB برلين، با شركاي خارجي خود مذاكره كردهاند و اطلاعات تورها را با يكديگر رد و بدل ميكنند. مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران كه اكنون در اين نمايشگاه در شهر برلين آلمان حضور دارد، در گفتوگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب اظهار كرد: در سه روز نخست اين نمايشگاه كه بهصورت تخصصي برگزار شد، مذاكرههايي بين دفاتر خدمات مسافرتي با شركاي خارجي آنها انجام شد و هر كدام در بيش از 15 تا 20 نشستي كه با يكديگر داشتند، اطلاعات تورهاي خود را رد و بدل كردند. برخي از اين نشستها نيز به بستن قراردادهايي منجر شده است. محمدابراهيم لاريجاني با اشاره به طراحي مناسب غرفهي ايران در اين نمايشگاه با استفاده از نمادهاي ايراني، بخصوص طراحي و كاشيكاري برگرفته از دورهي هخامنشي و تخت جمشيد، ادامه داد: بيشتر نشستهاي انجامشده، با طرف قراردادهاي قبلي دفاتر خدمات مسافرتي بود، آنها دوباره قرارهاي خود را چك و زمان سفرهاي خود را با يكديگر بازبيني كردند. او با اشاره به حضور همهي كشورهاي جهان، بيشتر كمپانيها و دفاتر خدمات مسافرتي و توراپراتورهاي بينالمللي در اين نمايشگاه، گفت: ايران در سالن شمارهي 7 نمايشگاه ITB در دو بخش شامل 15 دفتر خدمات مسافرتي، آژانس و پكيجهاي تور و تورگرداني از تهران و چند دفتر از توراپراتورهاي ساير نقاط كشور همراه غرفهي ايراناير و بخش فرهنگي كه استانهاي تهران، گلستان و فارس محصولات فرهنگي و صنايع دستي و موسيقي سنتي خود را در آن عرضه كردهاند، حضور دارد. وي بيان كرد: در بخش فرهنگي اين نمايشگاه، ايران به توليد و عرضهي صنايع دستي خود با حضور هنرمندان پرداخته است و در سفرهخانهي سنتي از مردم با روش ايراني پذيرايي ميكند. همچنين يك گروه موسيقي ايراني به اجراي موسيقيهاي سنتي ميپردازد و با توجه به حضور بيش از 200هزار نفر ايراني مقيم برلين سفرههاي هفتسين براي هموطنان ايراني در اين نمايشگاه عرضه ميشود. لاريجاني با اشاره به معرفي مسيرهاي خوب و قيمتهاي مناسبي كه در پكيجهايي در غرفهي ايران به مردم عرضه شد، گفت: انصافاً مسيرهاي خوب و قيمتهاي مناسبي در مقايسه با پكيجهاي كشورهاي ديگر توسط ايرانيان در نمايشگاه برلين پخش شد. در بستههاي ايران، شهرهاي تاريخي، مذهبي و توريستي معرفي و در واقع، تلفيقي از يك توريسم تفريحي و فرهنگي در كشور توسط دفاتر و كمپانيها ارائه شده است. او همچنين به برگزاري «شب ايراني» در نخستين روز از نمايشگاه برلين با حضور رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ حميد بقايي ـ و سفير ايران در آلمان ـ شيخ عطار ـ اشاره و بيان كرد: در اين مراسم كه با حضور تعداد زيادي از مهمانان خارجي شامل دفاتر خدمات مسافرتي برگزار شد، برنامههاي فرهنگي و ضيافت شام نيز برپا شد. لاريجاني حضور نمايندگان 190 كشور دنيا در نمايشگاه ITB برلين را خوب ارزيابي كرد و گفت: هر كشوري براساس ظرفيتها، پتانسيلها، شرايط جغرافيايي و مرزهاي فرهنگي خود در اين نمايشگاه شركت كرده و داشتههاي فرهنگي، بستهها و تورهاي خود را عرضه كرده است. ظاهر برخي غرفهها بسيار شكيل و ظاهر برخي ديگر مدرن بود؛ ولي غرفهي ايران براساس معماري ايراني ساخته شده است و در آن، اقوام و تنوعهاي فرهنگي و قومي ايران بهدرستي معرفي شدهاند. مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران ادامه داد: نميتوان چگونگي حضور غرفهها در اين نمايشگاه را با يكديگر مقايسه كرد. در غرفهي كشورهايي مانند اروپا و آمريكا به هيچوجه نشانهاي از حضور صنايع دستي يا تنوع قومي ديده نميشد. در اين غرفهها فقط بروشور، سيدي و مولتيمديا ارائه شده بود. نميتوان گفت آنها در بحث معرفي كشورشان ضعيف بودند. در واقع، مدل تبليغي اين كشورها اينگونه است. در غرفهي انگليس نيز دفاتر خدمات مسافرتي فعاليت ميكردند و هيچ چيزي بهجز كاغذ، قلم و بروشور در آنجا ديده نميشد، ولي در غرفهي كشورهاي خاورميانه و آسيايي، بخصوص ايران، لباسها و غذاهاي محلي ارائه ميشد كه اين نشاندهندهي عرضهي پتانسيلهاي فرهنگي ايران در اين نمايشگاه است. آنها به اين دليل كه يك گام از ما در اين موضوع جلوتر هستند و گردشگر و جهانگرد متقاضي خود را دارند، زياد بهدنبال تبليغ در اين زمينه نيستند و بهشكل مستقيم تورهاي خود را در نمايشگاهها ميفروشند. لاريجاني اظهار كرد: ايران نيز علاوه بر اينكه تور خود را در نمايشگاه ميفروشد، در اقدامي جديتر، كشور و پتانسيلهاي خود را نيز به همه معرفي ميكند. بهجرأت ميتوان گفت كشورهاي اروپايي و آمريكايي در غرفههاي خود، كشورشان را معرفي نميكردند و فقط فروش تور و دفاتر خدمات مسافرتي داشتند و بهدنبال عقد قرارداد بودند؛ ولي در غرفههاي خاورميانه، هر دو كار يعني معرفي كشور و جاذبههاي گردشگري و فروش تور با هم انجام ميشد. او دربارهي تعاملات انجامشده توسط ايران در اين نمايشگاه، بيان كرد: بخش عمدهي كار در نمايشگاه بهدست بخش خصوصي است. جامعهي تخصصي تورگردانان، دفاتر خدمات مسافرتي و اتحاديهي دفاتر خدمات مسافرتي استان تهران در نمايشگاه برلين حضور دارند و با توجه به حضور شركاي قبليشان، هدفمند با طرفهاي خارجي كار ميكنند. وي حضور ايران را در اين رويداد گردشگري بينالمللي بسيار مهم ارزيابي كرد و گفت: اين حضور، اثربخش است. زماني كه ايران در فهرست كشورهاي شركتكننده در نمايشگاه ITB قرار ميگيرد و اين نمايشگاه نيز در تيم جهاني به ثبت رسيده، نام ايران نيز در همهي نقشهها و بروشورها درج ميشود، اين يك رويداد بسيار مهم است. لاريجاني حضور دفاتر خدمات مسافرتي، بخش خصوصي، هنرمندان سنتي و گروههاي موسيقي سنتي و برپايي شب ايراني در نمايشگاه برلين را از مهمترين دستاوردهاي اين نمايشگاه براي ايران دانست و افزود: همهي اين حضورها حال و هواي خوب را به نمايشگاه گردشگري ITB داده بود و بايد ببينيم در درازمدت چه اثرهايي براي ايران خواهد داشت. وي تأكيد كرد: مطمئنم دستاوردهاي خوبي از اين نمايشگاه براي ايران به ارمغان آورده ميشود. بايد چند سالي به معرفي ايران بپردازيم و سپس بگوييم كه دفاتر خدمات مسافرتي چقدر قرارداد سفر داشتهاند. مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران با اشاره به اينكه چهلوپنجمين دورهي نمايشگاه بينالمللي ITB برلين به مدت پنج روز از نهم تا سيزدهم ماه مارس مصادف با (18 تا 22 اسفندماه) در محل دائمي نمايشگاههاي برلين در 26 سالن در حال برگزاري است، اضافه كرد: سه روز نخست اين نمايشگاه بهصورت تخصصي براي دفاتر خدمات مسافرتي و تورگردانها و دو روز آخر بهصورت عمومي برگزار شده است. انتهاي پيام