استاد دانشگاه هنر اصفهان: اصل هماهنگي ميان مسؤولان براي حراست از ميراث فرهنگي بايد دنبال شود
استاد دانشگاه هنر اصفهان گفت: اصفهان ميتواند از زيباترين شهرهاي تاريخي دنيا باشد، چنانچه اکنون زيباترين خانههاي تاريخي دنيا در اصفهان است و هريک از آنها ارزش زيادي دارد. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، احمد منتظر در نشست تخصصي «مقايسهي تطبيقي مرمت شهرهاي تاريخي جهان با شهرهاي تاريخي اسلامي» اظهار كرد: بايد شهرداري ارزشهاي خاص استان اصفهان را شناسايي كند و به رسميت بشناسد. او توضيح داد: اكنون در شهرهاي تاريخي دنيا ايجاد حمل و نقل عمومي، ايجاد فضاهايي براي بازار روز، برگزاري آيينهاي محلي و رسوم، ايجاد تسهيلات براي مرمت شهري و تشويق مردم با دادن تسهيلات و مرمت رايگان، ايجاد فضاي سبز و فضاي طبيعي، تأمين پارکينگ، توليد اتومبيلهاي کوچک، ايجاد مينيمترو در شهرهاي تاريخي، کنترل تابلوهاي مغازهها از نظر سازگاري با محيط، بويژه از نظر رنگ، سازگاري معماري جديد با بافت تاريخي بويژه در رم، نورپردازي زيبا براي شب، احياي حصارهاي شهر و ايجاد موزه دنبال ميشود. نياز است تا اين اصول را در ايران نيز دنبال کنيم. اين استاد دانشگاه با اشاره به اينکه شهرداري در ايران در نقطهي مقابل سازمان ميراث فرهنگي است، بيان كرد: اين در حالي است که در ديگر کشورهاي اروپايي موضوع اينگونه نيست. از جمله نکات قابل توجه در شهرهاي تاريخي کشورهاي اروپايي اين است که در آن کشورها، خيابانها تعريض نشدهاند. وي گفت: اصل هماهنگي ميان مسؤولان براي حراست از ميراث فرهنگي موضوعي است که بايد با شدت آن را دنبال کنيم. در اين موضوع ميتوان به آثار تاريخي شاخص در اصفهان اشاره كرد و گفت كه چرا کسي ميدان نقش جهان را خراب نميکند. دليل آن اين است که همهي سازمانها دربارهي آن هماهنگ هستند و بايد اين مهم براي ديگر آثار تاريخي اصفهان نيز دنبال شود. منتظر با اشاره به اينکه حتا ميراث فرهنگي نيز در طول سالهاي گذشته نتوانست براي مترو اصفهان تخصصي فکر کند، اظهار كرد: در زمان تعيين مسير مترو اصفهان براي اين امر، تخصصي تدبير نشد و وقتي من رييس سازمان ميراث فرهنگي شدم، به اين امر اعتراض شد و نزديک 1700 نفر از سازمانهاي مردمنهاد در اين زمينه شکايت کردند. در هر صورت، مترو اصفهان بدون مجوز فعاليت خود را آغاز کرد. او در پاسخ به پرسش يکي از حضار مبني بر اينکه دليل نشستهاي اخير زمين در حاشيهي سيوسه پل را در چه ميدانيد؟ گفت: وقتي قرار بود سيوسه پل در دورهي صفوي ساخته شود، مسير اصلي رودخانه مستقيم بود و دقيقاً همين مکاني بود که اکنون نشست کرده است. در حال حاضر، گودترين قسمت زايندهرود در همين قسمتي است که مترو از آن گذر کرده و بيشترين شن زايندهرود نيز در اين نقطه است و نشست ميتواند به اين سبب باشد. اين استاد دانشگاه با اشاره به اينکه اکنون رودخانهي زايندهرود در سطح آب تغيير مسير داده است، ادامه داد: در عمق 50 متري که قابل ديدن نيست، نميتوان مسير رودخانه را عوض کرد و شايد اين نشستها به همين سبب باشد. منتظر با اشاره به اينکه دو تونل مترو اصفهان هر کدام به قطر شش متر از عمق 11 متري زمين گذر ميکنند، بيان کرد: در نهايت، عبور مترو ميتواند سبب فشار زمين و شن در يک طرف دو تونل و خلأ شن در طرف ديگر باشد، اين خلأ شن دقيقاً در نقطهاي است که شاهد نشست زمين هستيم. اين موضوع ميتواند نشست سيوسه پل را بهدنبال داشته باشد. اين استاد دانشگاه اضافه کرد: شن نيز مانند آب در جريان است و اين تونلها حالت يک سد را ايجاد کردهاند. انتهاي پيام