خانه‌ي صداقت؛ بنايي قاجاري در انتظار ثبت ملي

خانه‌ي صداقت واقع در محدوده‌ي تاريخي سنگلج تهران به دوره‌ي قاجار متعلق است، ولي با وجود ارزش‌هاي منحصربه‌فردي كه دارد، هنوز در فهرست آثار ملي ثبت نشده است.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بر يكي از ديوارهاي خانه‌اي كه مشرف به كوچه‌ي صداقت است، نام «كوچه فربودي» روي كاشي ديده مي‌شود. خانه‌اي قاجاري كه به گفته‌ي همسايه‌هاي آن، روزبه‌روز به قسمت‌هاي تخريب‌شده‌اش افزوده مي‌شود. البته اكنون در اين خانه كسي زندگي نمي‌كند.

سرپرست معاونت ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي و گرشگري استان تهران درباره‌ي وضعيت كنوني اين خانه كه در ميراث فرهنگي به نام «خانه‌ي صداقت» معروف است، به خبرنگار ايسنا گفت: اين خانه از جمله بناهاي باارزش منطقه‌ي منيريه و در محدوده‌ي تاريخي سنگلج تهران است كه در اواخر دوره‌ي قاجار ساخته شده و از جمله آثار نادر شهر تهران به‌لحاظ معماري و تزيينات آجري منحصربه‌فرد است.

بهروز جلالي درباره‌ي وضعيت ثبت اين خانه‌ي تاريخي در فهرست آثار ملي، توضيح داد: اگرچه پرونده‌ي ثبتي اين بنا در سال 1380 تهيه شد، ولي به‌دليل مخالفت‌ها و دست‌اندازي‌هاي مالك كنوني، در فهرست آثار ملي به ثبت نرسيده است؛ اما با توجه به ارزشمندي اين خانه، بناهاي اطراف ملك و املاكي كه متقاضي ساخت‌وساز بودند، با محدوديت‌هاي ارتفاعي روبه‌رو شده‌اند.

او درباره‌ي وضعيت معماري اين خانه‌ي تاريخي، اظهار كرد: فضاهاي معماري اين بنا به‌شكل ساختمان‌هاي دوره‌ي تحول معماري به‌صورت كلاسيك طراحي شده و ساختمان آن در دو طبقه و در راستاي محور شرقي ـ غربي بنا شده است، به‌گونه‌اي كه بنا در بخش غربي و حياط آن در ضلع شرقي قرار دارد. اين ملك در نبش كوچه‌اي بن‌بست به‌شكل دوبر ساخته شده و پنجره‌هاي چوبي بزرگي به سمت خيابان شرقي دارد و كوچه در ضلع شمالي بناست.

وي اضافه كرد: ساختمان در دو طبقه ساخته شده است و پلكان مركزي دارد. سقف بنا نيز به‌صورت شيرواني با ورق گالوانيزه و خرپاي چوبي است. نماي بنا در تمام وجوه با آجر قزاقي ساخته شده است.

به گزارش ايسنا، خانه‌ي صداقت بين چهارراه لشگر و ميدان منيريه، در خيابان معيري، كوچه‌ي صداقت قرار دارد.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۲۳ اسفند ۱۳۸۹ / ۱۰:۱۶
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8912-09576
  • خبرنگار : 71191