پايان جشنواره‌ي شعر فجر با خداحافظي علي معلم از شعر

مراسم پاياني پنجمين دوره‌ي جشنواره‌ي بين‌المللي شعر فجر صبح امروز (سه‌شنبه، دهم اسفند‌ماه) در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، يحيي طالبيان - قائم‌مقام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در امور شعر و ادب - در اين مراسم گفت: در اين دوره از جشنواره‌ي شعر فجر، 40هزار اثر از 1283 شاعر به دبيرخانه ارسال شد و همچنين 160 كتاب دريافت شد كه در بخش‌هاي شعر سنتي، نيمايي و سپيد، كودك و نوجوان و ترانه و تصنيف مورد بررسي قرار گرفتند.

او در ادامه متذكر شد: در اين دوره از رقابت استقبال خوبي از جشنواره‌ي شعر فجر شد و قريب به هزار جلسه‌ي شعرخواني در شهرستان‌هاي كشور برگزار شد و 150 شاعر برگزيده‌ي استاني براي شعرخواني به تهران دعوت شدند. همچنين در بخش بين‌الملل، 20 شاعر پارسي‌گوي از 15 كشور دنيا در جشنواره حضور داشتند.

طالبيان در ادامه به اهميت جايگاه شعر در نزد ايرانيان اشاره كرد و با استناد به سخن مقام معظم رهبري مبني بر اين‌كه شعر ثروت ملي است، يادآور شد: شعر همواره در عرصه‌ي جنبش‌هاي اجتماعي ايران تأثير بسزايي داشته و در دوران انقلاب مشروطه، انقلاب اسلامي و همچنين دفاع مقدس باعث خيزش‌هاي جدي شده است.

در اين مراسم مشفق كاشاني و علي معلم دامغاني شعرخواني كردند و علي معلم كه رياست فرهنگستان هنر را بر عهده دارد، با بيان اين‌كه طي سال‌هاي متمادي در سلسله‌ي شاعران بوده است و هم‌اكنون شاعران جوان و خلاق در اين عرصه فعال هستند، گفت: همين‌جا از عرصه‌ي شعر خداحافظي مي‌كنم؛ اما در زمينه‌هاي ديگر در خدمت شما هستم.

همچنين حجت‌الاسلام والمسلمين محمد محمدي گلپايگاني - رييس دفتر مقام معظم رهبري - با بيان اين‌كه شاعر نيستم و گاهي چيز‌هايي تراوش مي‌كند، گفت: در عين حال از حسن ظن شما براي دعوت به شعرخواني در جشنواره‌ي شعر فجر تشكر مي‌كنم.

او سپس يكي از سروده‌هايش درباره‌ي غزه را خواند و در سخناني كوتاه اظهار كرد: اين روزها شاهد برافراشته ‌شدن پرچم عدالت‌خواهي در كشور‌هاي اسلامي و عربي هستيم. هم‌اكنون حامي اسراييل در منطقه سرنگون شده است و به دنبالش اين راه و روش ادامه پيدا خواهد كرد تا جايي كه اثري از ظلم نباشد.

گلپايگاني با استناد به قرآن و رواياتي، اين حركت‌ها را در راستاي زمينه‌سازي براي ظهور حضرت ولي‌ عصر (عج) ارزيابي كرد.

پرويز بيگي‌ حبيب‌آبادي - دبير پنجمين جشنواره‌ي بين‌المللي شعر فجر - نيز به استقبال گسترده‌ي شاعران جوان و همچنين شاعران زن در اين دوره از رقابت اشاره و ابراز اميدواري كرد: همان‌طور كه بخش ترانه و تصنيف در اين دوره به شعر فجر افزوده شد، در سال آينده نيز شاهد افزوده ‌شدن بخش نقد و پژوهش شعر و همچنين شعر ترجمه باشيم.

او در ادامه با ارائه‌ي گزارشي از روند داوري، بيانيه‌ي هيات داوران را خواند كه در بخشي از آن آمده بود: «در سه دهه‌ي اخير، شعر به عنوان هنر ملي ايرانيان، رساترين هنر بوده است. شعر فارسي همواره تجلي‌گاه حماسه‌ها، رشادت‌ها و زلالي انديشه‌هاي ايرانيان پاك‌انديش بوده است. شعر علاوه بر اين‌كه همواره رسالت فرهنگ‌سازي را بر دوش كشيده، از مهم‌ترين ابزارها و امكانات براي انتقال فرهنگ بوده است و از همين‌رو مقام معظم رهبري از شعر به عنوان ثروت ملي ايرانيان ياد مي‌كنند.»

همچنين سيدمحمد حسيني - وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي - در سخناني اظهار كرد: شعر پارسي تأثير عميقي از قرآن و روايات اسلامي گرفته است و ايرانيان مسلمان همواره از اين ثروت ملي در اعصار و قرون مختلف بهره‌ برده‌اند.

او يادآور شد: در گذشته دست‌هايي بود كه در جهت تخريب برج و باروي شعر فارسي گام بر مي‌داشت و هرچند ناكام بودند؛ اما همواره زحمت اهل ادب بودند. شعر فارسي پس از انقلاب اسلامي از هواي نفساني آزاد شد و به اصل خويش بازگشت كه همانا توجه به توحيد بوده است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خاطرنشان كرد: معمار انقلاب اسلامي، لسان شعر را بالاترين لسان مي‌دانند و يك ديوان شعر را به يادگار گذاشته‌اند و خلف ايشان نيز طي اين سال‌ها بيش‌ترين توجه را به شعر داشته و هرساله در ماه مبارك رمضان، مخاطب شعر و سروده‌هاي شاعران متعهد بوده‌اند.

حسيني با بيان اين‌كه جشنواره‌ي شعر فجر پاسدار امين شعر فارسي بوده است، گفت: هرچند عمر جشنواره‌ي شعر فجر از ديگر رقابت‌هاي فرهنگي - هنري فجر كم‌تر است؛ اما جا دارد از ديگر جشنواره‌ها بالاتر بايستد؛ زيرا مقام سخن بالاتر است. شعر فجر در دوره‌هاي گذشته از نواقص تهي نبوده است و بايد در دوره‌هاي آتي در جهت بهتر‌ شدن آن گام برداشت.

او در پايان بر ضرورت توجه بيش‌تر به شعر انقلاب، دفاع مقدس و شعر جوان تأكيد كرد و با اشاره به تحولات اخير و اعتراض مردم منطقه، متذكر شد: هم‌اكنون خيزش مسلمان‌هاي جهان زمينه‌ساز ظهور انقلاب‌هاي بزرگي شده است كه شاعر نمي‌تواند نسبت به اين مسائل بي‌تفاوت باشد و ضرورت دارد كه شاعران به اين موضوعات بپردازند. در واقع اصالت شعر اداي رسالت است. اميدواريم با توجه به عنايتي كه رييس‌جمهور دارند، بيش از گذشته شاهد رونق شعر و شاعري باشيم.

در پايان مراسم، برگزيدگان جوايزشان را با حضور محمود احمدي‌نژاد - رييس‌جمهور - كه در اين مراسم سخنراني كرد، حجت‌الاسلام والمسلمين محمد محمدي ‌گلپايگاني - رييس دفتر مقام معظم رهبري -، سيدمحمد حسيني وزير ارشاد -، يحيي طالبيان - قائم‌مقام وزير در امور شعر و ادب -، پرويز بيگي ‌حبيب‌آبادي - دبير جشنواره شعر فجر - و مصطفي اميدي - دبير اجرايي جشنواره - دريافت كردند، كه در ميانه‌ي اهداي جوايز، مصطفي اميدي جايش را به حجت‌الاسلام محمدرضا ميرتاج‌الديني - معاون پارلماني رييس‌جمهور - داد.

برگزيدگان جشنواره شعر فجر به اين شرح معرفي شدند:

بخش كلاسيك:

هيأت داوران در اين بخش اثري را حائز رتبه اول ندانست.

نفر دوم: مريم آريان قره‌بلاغ (از استان البرز شهر كرج) و محمدجواد شاهمرادي (آسمان) (از استان تهران، شهر تهران) مشتركاً حائز رتبه دوم شدند.

نفر سوم: اميرحسين نيكزاد (از استان البرز، شهر كرج)

بخش سپيد و نيمايي:

در اين بخش نيز هيأت داوران اثري را حائز رتبه اول ندانست.

نفر دوم: علي هوشمند (از استان بوشهر، شهر بوشهر)

نفر سوم: مشتركاً مجيد نظافت يزدي (از استان خراسان رضوي، شهر مشهد) و صديقه مرادزاده (از استان تهران، شهر ورامين)

بخش كودك و نوجوان:

نفر اول: بابك نيك‌طلب (از استان تهران، شهر تهران)

نفر دوم: عصمت (مريم) اسلامي (از استان تهران، شهر تهران)

نفر سوم: حسين تولايي (از استان تهران، شهر تهران)

بخش ترانه و تصنيف:

در اين بخش كه براي نخستين‌بار به جشنواره اضافه شده، از چهار نفر از شاعران تقدير شد.

- ساميه سليمي (از استان هرمزگان، شهر بندرعباس)

- سيدحسين متوليان

- اسماعيل فرزانه

- مهدي ايوبي (از استان تهران، شهر تهران)

مراسم پاياني جشنواره‌ي شعر فجر در حال برگزاري است.

همچنين اجراي موسيقي‌هايي با موضوع «ايران» از ديگر برنامه‌هاي مراسم پاياني جشنواره‌ي شعر فجر بود.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۱۰ اسفند ۱۳۸۹ / ۱۳:۲۲
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8912-06775
  • خبرنگار :