مهري وداديان بازيگري كه بازيهاي ماندگارش در نقش مادر را خوب به ياد داريم، از دنيا رفت و ما را با نقشهاي مادرانهاش تنها گذاشت.
اين بازيگر پيشكسوت تئاتر، سينما و تلويزيون دو سال قبل در ديدار خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ميگفت: «دوست دارم با يك كار خوب به سينما برگردم. پيشنهادات زيادي دارم اما توانايي بازي در نقشهاي سنگين را ندارم. دوست دارم در نقشي سبك كه تحرك زيادي نداشته باشد، در سينما حضور داشته باشم»
بزرگترين خواسته اين مادر سينما تأسيس مكاني براي دورهم جمعشدن هنرمندان قديمي بود.
وداديان از خانه پيشكسوتان هنرمند ياد ميكرد و ادامه ميداد:«جاي خيليخوبي بود. ميتوانستيم چندساعت با دوستانمان دورهم جمع بشويم. شهره لرستاني با تأسيس اين خانه ما را به هم وصل كرده بود. حتا توانستيم يك سفر دستهجمعي به مشهد برويم، اما الآن اين خانه تعطيل شده و جايي براي باهم بودن نداريم.»
اين هنرمند آنگونه كه خودش ميگفت، خيلي زود نقش «مادر» را بازي كرد.
وداديان ميگفت:«از همان سالهاي جواني در نقش مادران گوناگون حضور داشته است، خاطرات خوشي از سالهاي فعاليتاش در سينما دارد.»
فيلم «رگبار» بهرام بيضايي را بسيار دوست داشت. فيلمي كه در آن نقش «خياط» را بازي كرده است؛«««رگبار» فيلمي به يادماندني شد و بهرام بيضايي هم هنرمند بسيارخوبي است كه كاركردن با او براي من بسيار لذتبخش است.»
با يادآوري بازي در سريال «آتش بدون دود» به ياد نادر ابراهيمي افتاده بود و به ايسنا گفته بود: «براي ساخت اين سريال ششماه در كمپي در نزديكيهاي گنبد اقامت كرديم. همهچيز مرتب بود. وقتي كه ساعت چهار صبح سر صحنه ميرفتيم، همهچيز آماده فيلمبرداري بود. برنامهريزي نادر ابراهيمي خيلي دقيق بود.»
مهري وداديان كه دوم خرداد سال 1315 متولد شده است، فعاليت هنرياش را با نمايشهاي تلويزيوني آغاز كرده بود. خودش اينگونه توضيح ميداد: «برنامه ما ضبط شده نبود. برنامه زندهاي بود كه هرشب از تلويزيون پخش ميشد و بعد از آنهم به تئاتر دعوت شدم و بعدتر به سينما رفتم. كارهاي خوبم را خيلي دوست دارم. هميشه هم فيلمهاي خوب نصيبم ميشد.»
تماشاگران سه نسل از مهري وداديان خاطرات زيادي دارند. آنها همواره او را براي بازي در سينما و تلويزيون تشويق كردهاند، اين هنرمند معتقد بود: «همين تشويقهاي مردم بود كه مرا سرپا نگهداشت. الآن هم به من محبت دارند. از من ميخواهند كه برگردم و كار كنم. مردم ما واقعا هنرشناس هستند. حتما از طرف من از مردم خوب ايران تشكر كنيد!»
تنگسير، تنگنا ،رگبار،چلچراغ ، خاطرخواه، قلندر،خداحافظ رفيق، صبح روزچهارم،زير پوست شب، شوهر آهو خانم و... از فيلمهايي است كه وداديان در آنها به ايفاي نقش پرداخته است.
وداديان بعد از انقلاب كمتر كار سينمايي انجام داده است و بيشتر در تلويزيون و سريالهاي تلويزيوني حضور داشته است.
او بعد از انقلاب علاوه بر سريالها در فيلمهاي سينمايي «گلهايداودي»،«رابطه»،«سيمرغ»،«صعود»،«دلشدگان»،«افسانه آه»، «كميته مجازات» و... به ايفاء نقش پرداخته است.
وداديان در سالهاي اخير در فيلم «عاشق» و «تاكسي» حضور داشت.
چندي قبل كه مهري وداديان در بستر بيماري بود، جمعي از اعضاي شوراي مركزي انجمن بازيگران سينماي ايران به عيادت مهري وداديان ـ بازيگر قديمي سينما،تئاتر و تلويزون ـ ايران رفتند.
داريوش اسدزاده، علي دهكردي، عليرضا خمسه، فريبا كوثري و مريلا زارعي به همراه فرامرز روشنايي مدير روابط عمومي انجمن بازيگران، كامران تفتي بازيگر حضور داشتند و از نزديك پيگير وضعيت درماني مهري وداديان شدند.
داريوش اسدزاده در اين ديدار يادآور شد:خانم وداديان در سال 37 وارد تئاتر شد و من به عنوان كارگردان افتخار همكاري با ايشان را داشتم و سالهاي سال با هم كار كرديم.
وي افزود: اين افراد خاطرات قديم و جواني ما هستند. آن زمان بازيگران يكي بودند و مثل يك خانواده با هم بودند اما متاسفانه الان صميمت گذشته نيست و همه پراكنده شدهاند.
فريبا كوثري در ادامه صحبتهاي اسدزاده گفت: الان رقابت بيشتر از رفاقت شده است.
عليرضا خمسه از اولين ديدارش با مهري وداديان ياد كرد و افزود:در اولين ديدار ايشان به من گفتند، مادر تو چرا اينقدر زشتي ولي من دوستت دارم. كه من به ايشان گفتم ولي شما زيبا هستيد.
در اين ديدار كه شهريور ماه انجام شد،حاضران در دفتر يادبودي جملاتي را براي مهري وداديان نوشتند.
علي دهكردي نوشت: نگاه و صدايت، مادرانهترين هنرهاست.
مريلا زارعي هم نوشت: مامان نازنينم، عزيز مهربانم، خوبم، دوستت داريم، از گذشته تا هميشه.
انتهاي پيام