اجبار نصب كيسه هوا در انتظار قانون جديد همه چيز به فردا موكول شد
ابتداي برنامه پنجم توسعه براي خودروسازان، آغاز اجباري نصب دو كيسه ايمني هوا (ايربگ) روي همه خودروهاي سواري توليد داخل است. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در سال گذشته (1388) شوراي عالي استاندارد به عنوان يكي از مراجع قانونگذار در حوزه استاندارد، اعلام كرد كه نصب كيسه ايمني هواي راننده براي تمامي خودروهاي سواري از ابتداي برنامه پنجم توسعه يعني از اول فروردين سال 1390 اجباري خواهد بود. اين درحالي است كه چندي بعد شوراي سياستگذاري خودرو كه متشكل از انجمنهاي خودروسازان و قطعه سازان، مديران شركتهاي بزرگ خودروسازي، موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي و وزارت صنايع است، اعلام كرد كه خودروسازان موظف هستند از ابتداي برنامه پنجم توسعه تمام خودروهاي خود را مجهز به دو كيسه ايمني هوا توليد كنند. به گزارش ايسنا، با وجود تاكيد مصوبه شوراي عالي استاندارد بر لزوم نصب تنها يك كيسه ايمني هوا (ايربگ) براي راننده در حال حاضر، با توجه به مصوبه شوراي سياست گذاري خودرو در وزارت صنايع ومعادن، خودروسازان بايد سواريهاي با دو كيسه ايمني هوا روانه بازار كنند. محمد رضا نورافكن- رييس بخش مكانيك و خودرو موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران، در اين مورد ميگويد: "با وجود اين كه ما در شوراي سياست گذاري خودرو حاضر بوديم و اعلام كرديم كه به نظر ما امكان نصب دو كيسه هوا روي همه محصولات سواري داخلي در مدت محدود وجود ندارد، مصوبه شورا نصب دو كيسه ايمني هوا را اجباري كرده است، بنا براين تا امروز (سه شنبه 3 اسفند 1389) كه هنوز قانون جديدي در اين زمينه وجود ندارد، ميتوان گفت كه موسسه استاندارد در ابتداي برنامه پنجم توسعه يعني از اول فروردين سال آينده (1390) اجازه شمارهگذاري خودروهاي بدون دو كيسه ايمني هوا را نخواهد داد." با اين وجود برخي از كارشناسان، نصب تنها يك كيسه ايمني هوا از ابتداي سال آينده را هم غير ممكن ميدانند، چه برسد به اجراي مصوبه شوراي سياست گذاري خودرو! در اين باره يك كارشناس كه خواست نامش فاش نشود، ميگويد: "با وجود توليد كيسه ايمني هوا در داخل، توليد آن هنوز با تيراژ توليد خودروهاي سواري همخواني ندارد؛ ضمن اين كه تنها دو دستگاه آزمايش داخلي براي تست آن وجود دارد كه در اين زمينه هم با محدوديتهاي فراواني رو به رو هستيم." اين كارشناس در ادامه با اشاره به اين كه محدوديتهاي وارداتي هم در حال حاضر وجود دارد كه باعث ميشود تهيه كيسه ايمني هوا به تعداد لازم امكان پذير نباشد، گفت: "با اين اوصاف تصور من اين است كه دستگاههاي اجرايي مجبور خواهند شد فرصت خودروسازان براي تجهيز خودروهاي سواري به كيسه ايمني هوا را تمديد كنند." با اين وجود، مرتضي شفيعي - معاون مهندسي و كيفيت سايپا، هر نوع اظهار نظر در مورد امكان خودروسازان براي اجراي اين قانون را به بعد از جلسه شوراي سياست گذاري خودرو در بعد از ظهر فردا (چهارشنبه 4 اسفند 1389) موكول كرده است. موسسه استاندارد هم در اين مورد ميگويد كه اگر فردا مصوبه جديدي در اين خصوص منتشر شود، اجراي آن را در دستور كار قرار خواهد داد؛ بنابراين به نظر ميرسد تكليف اجبار خودروسازان براي نصب كيسه ايمني هوا فردا مشخص خواهد شد. انتهاي پيام