در روزهاي نيمه تعطيل سپري شده همچنان اخبار سينماي ايران با توجه به برگزاري جشنوارهي فيلم فجر داغ بود؛ از بازار انصرافها گرفته تا تشكيل جلسهي شوراي عالي سينما و خبرهايي از حاشيه و متن جشنوارهي فيلم فجر همچنان مخابره ميشد.
دولت 20 تا 30 درصد ظرفيت بليتهاي سينماها را خريداري ميكند
به گزارش بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،ـ12 بهمن ماه ـ دومين جلسه شوراي عالي سينما با حضور رئيسجمهور تشكيل جلسه داد.
احمد نجفي يكي از اعضاي اين شورا پس از برگزاري اين جلسه در گفتوگو با خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اعلام اين خبر گفت: در جلسه گذشته به جز عزت الله ضرغامي، بقيه اعضا حاضر بودند و به بحث درباره مسائل كلان سينماي ايران پرداختند.
وي افزود: يكي از مواردي كه در اين جلسه مطرح شد، حمايت دولت از فيلمهاي در حال اكران بود قرار شد بعضي از فيلمهاي در حال اكران كه نياز به حمايت دارند بليت 20يا 30 درصد ظرفيت سالنهايش توسط دولت خريده شود تا براي تشويق كار فرهنگي و حمايت از سينما در قالب بن به كارمندان داده شود كه ضمن حمايت از فيلمهاي در حال اكران، سينما به سبد خانواده خواهد رفت.
نجفي ادامه داد: قرار شد شوراي فني و تخصصي اين موضوع را بررسي كند و در نهايت اجرا شود.
وي همچنين از اضافه شدن سه سينماگر به جمع اعضاي شوراي عالي سينماي ايران خبر داد و گفت: جهت وسيعتر شدن اين شورا قرار شد جمع شورا، سه سينماگر ديگر را انتخاب كند تا پس از تاييد هيات دولت به جمع اعضاء اضافه شوند.
انصراف شاهحسيني به دليل سفر
انسيه شاهحسيني به دليل سفر خارج از كشور، از حضور در جمع هيات داوران بخش فيلمهاي اول جشنوارهي فيلم فجر انصراف داد.
اين كارگردان سينما با بيان اينكه به خاطر گرفتاري از سعادت همكاري با جشنواره محروم شده است به ايسنا تصريح كرد: حدود 20 روز پيش آقاي مسعودشاهي در رابطه با داوري با من صحبت كردند و قرار بود ديدن آثار زودتر شروع شود و ظاهرا به دليل آماده نبودن فيلمها به تعويق افتاد. از همان موقع هم سفرم به اندونزي را براي نمايش فيلمهايم اعلام كرده بودم و نميتوانستم آن را به تعويق بيندازم.
وي ادامه داد: آقاي مسعودشاهي بسيار در تلاش است كه جشنواره آبرومند برپا شود و اگر اين سفر در پيش نبود دوست داشتم به ايشان كمك كنم.
شاهحسيني در كنار پروانه معصومي، فريدن جيراني، وحيد جليلي و سعيد سهيلي قرار بود داوري فيلمهاي بخش اول جشنواره فيلم فجر را بر عهده داشته باشد.
اولين جشن رسانههاي سينماي ايران
با تقدير از پرويز نوري، سعيد رجبي فروتن، عليرضا سربخش و محمد تاجيك اولين جشن رسانههاي سينمايي ايران برگزار شد.
در اين مراسم كه شامگاه دوشنبه 11 بهمن ماه ـ در خانه هنرمندان برگزار شد، در ابتدا پس از اهدا لوح به خانواده مرحوم آقابالايي خبرنگار فقيد هنري توسط داوود رشيدي، اين بازيگر پيشكسوت در خصوص ارتباطش با اهالي رسانه گفت: من خودم سابقهي ترجمه در نشريات را داشتهام اما ارتباطم با خبرنگاران بيشتر از طريق گفتگو و مصاحبه با من بوده است.
امير قادري و محمود گبرلو دو منتقد سينما از محمد تاجيك به عنوان چهرهي جوان اولين دوره اين جشن تقدير كردند.
گبرلو گفت: من و پسرم هميشه با افتخار وبلاگ تاجيك را نگاه ميكنيم و خبرهاي خوبي از آن ميگيريم.
قادري هم از تاجيك به عنوان پديدهاي هم در رسانههاي آنلاين ياد كرد و گفت: او يك نفره كاري ميكند كه شايد گروهي از انجام آن ناتوان باشند.
تاجيك در سخنان كوتاهي با بيان اينكه من حرفهايم را در مطالبي كه مينويسم ميزنم، اظهار كرد: من در حال حاضر تنها نگران عليرضا داودنژاد و رسول صدرعاملي هستم كه فيلمشان در جشنواره غايب است.
در ادامه مراسم جوايز منتخبين نقد و يادداشت توسط پرويز نوري و حبيب ايلبيگي اهداء و از احمد شاهوند به عنوان بنيانگذار اولين سايت سينماي ايران تقدير به عمل آمد.
بخش ديگر اين مراسم تقدير از سعيد رجبي فروتن به عنوان يكي از مديران دستبه قلم و موفق بود كه در غياب او كه در سفر كربلا به سر ميبرد تصاويري در قالب گفتگو پخش شد و سپس حميدرضا ديبايي مدير روابط عمومي معاونت سينمايي درباره فروتن گفت: ايشان در كنار آقاي سجادپور بيشترين تعامل را با رسانهها دارد كه وبلاگ آقاي فروتن هم پل ارتباطي بين ايشان و رسانهها هست.
پسر مدير كل اداره نمايش خانگي و سمعي و بصري ارشاد به نمايندگي از پدرش لوح تقدير او را دريافت كرد.
عليرضا سجادپور در ادامه مراسم در سخنان كوتاهي گفت: من ارادتمند همه شما اصحاب رسانه هستم و از همين جا از همه دعوت ميكنم تا در بزرگترين جشن سينماي ايران حضور داشته باشيد.
براي بزرگداشت پرويز نوري مسعود كيميايي به روي سن آمد و درباره او گفت: موضوع نقد در اين سرزمين بسيار مهم است كه نوري، پرويز دوايي و كيومرث وجداني از اولين كساني بودند كه از طريق نقد سينما راه به نقد اجتماعي بردند. در زماني كه نقد اجتماعي نوشتن مشكل بود.
وي افزود: وقتي سوال فراموش ميشود نقد ميميرد و آن زمان سوال كردن مشكل بود، اما نوري سوال ميكرد. نقد كردن هم سخت بود و نوري از شيوه خودش استفاده ميكرد و نقد ميكرد. او را ميتوان پايهگذار نقد مدرن در سينما به همراه پرويز دوايي دانست.
پرويز نوري هم با بيان اينكه مسعود كيميايي عشق ما بوده، هست و خواهد بود، اظهار كرد: سينمايش، قيصر و گوزنها، عصاره سينماي ايران و شايد كل سينماي ايران است.
وي افزود: اين جور مراسمها معمولا براي كساني است كه رفتني هستند. اما من از اين دنيا و از نوشتن نرفتني هستم.
نوري با اشاره به سالهاي حضورش در عرصهي نقد گفت: در سال 1331 در پيك سينما مينوشتم و مطلبي دربارهي آلفرد هيچكاك اولين يادداشت من بود كه به چاپ رسيد. بعد به ستاره سينما آمدم و در سال 1338 دبير آن شدم و توانستيم فيلمسازان مستقل را معرفي كنيم.
وي ادامه داد: من معتقدم فيلم را نبايد فراموش كرد و بايد آن را ديد و ما سعي كرديم فراموش نكنيم و امروز همچنان به عشق سينماي گذشته مينويسم.
در اين مراسم بابك برزويه به عنوان عكاس منتخب معرفي شد و جايزهاش را از سيد جواد هاشمي دريافت كرد.
او گفت: من هم جزوي از مطبوعات و هم جزوي از سينماي كشور هستم و معتقدم سينما مديون رسانهها است و خوشحالم كه اين جايزه را از خانواده خودم ميگيرم و در حالي كه از بخش مسابقهي جشنواره فيلم فجر حذف شدم اين جايزه براي من حكم سيمرغ دارد و آن حذف شدن اصلا برايم مهم نيست.
اميد روحاني ديگر برگزيده اين مراسم بود كه جواد طوسي دربارهاش صحبت كرد.
وي گفت: روحاني صرفا خودش را محدود به علاقه شخصياش كه سينما است نميكند و كسي كه يك دكتر بيهوشي است هميشه سعي كرده حقوق اجتماعياش را حفظ كند.
در بخش ديگر اين مراسم پس از اجراي موسيقي توسط شهرام اميري، مهدي كلهر و محمدتقي فهيم از عليرضا سربخش، جمشيد صداقتنژاد، ابوالقاسم طالبي و حسين سلطان محمدي تقدير كردند.
سربخش جريان نقد را در اعتلاي سينماي ايران بسيار مهم خواند و صداقتنژاد هم اعلام كرد: از عمري كه در مطبوعات طي كرده رضايت دارد و اگر بار ديگر متولد شود باز همين حرفه را ادامه خواهد داد.
تقديراز محمد اسماعيلپور(سردبير برنامههاي سينمايي راديو) توسط چيستا يثربي از ديگر برنامههاي اولين جشن رسانههاي سينمايي ايران بود.
در پايان اين مراسم مسعود نجفي، احمد دانش و علي افشار به نمايندگي از رسانهها از داود رشيدي، شهلا رياحي، سيد جواد هاشمي، مريم سعادت، هوشنگ توكلي و ثريا قاسمي تقدير كردند.
ثريا قاسمي هم در سخناني گفت:اين دو همديگر را كامل ميكنند و خوب است كه همديگر را به خوبي ببينند، قلم و نوشتن حرمت دارد و ندانسته چيزي ننويسيد و لطف كنيد با دقت مطلب بنويسيد.
اجراي برنامه توسط «گلريز» پايان بخش اين مراسم بود.
در ابتداي اين مراسم هم دانش دبير جشن بيانيهي شوراي برگزاري را درباره تغييرها قرائت كرد.
از ديگر هنرمندان حاضر در اين مراسم كه رضا استادي اجراي آن را بر عهده داشت، ميتوان به عزت الله انتظامي، محمدعلي كشاورز، محمدحسن پزشك، ميكائيل شهرستاني و ... اشاره كرد.
افراد زيادي در سالن «بتهوون» خانه هنرمندان حضور داشتند كه به صورت ايستاده مراسم را دنبال ميكردند.
شمقدري: اعتراضها زيبا و مقدس است
معاون امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: اعتراضهاي فيلمسازان مختلف نسبت به عدم حضور فيلمشان در جشنوارهي فيلم فجر يا عدم پذيرش در بخش مسابقه، زيبا و مقدس است، چراکه نشانهي يک شور جشنوارهيي و تمايل آنها براي حضور در اين رويداد است.
در آستانهي برگزاري بيستونهمين دورهي جشنوارهي فيلم فجر، جواد شمقدري ـ معاون امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ـ مهمان بخش گفتوگوي ويژهي خبري شبکهي دوم سيما بود و به پرسشهايي دربارهي جشنوارهي فيلم فجر و مسائل روز سينماي ايران پاسخ گفت.
در اين برنامه، مهدي مسعودشاهي ـ دبير جشنواره ـ و جمال شورجه ـ کارگردان سينما ـ نيز بهعنوان مهمان تلفني صحبت کردند.
در ابتداي اين برنامه، شمقدري در پاسخ به مرتضي حيدري دربارهي تفاوت دورهي بيستونهم جشنواره با دورههاي گذشته، گفت: معتقدم جشنوارهي امسال در تاريح ادوار اين رويداد سينمايي يک نقطهي عطف محسوب ميشود، زيرا بسياري از سينماگران تمايل به شرکت در آن را داشتند و به همين دليل، ظرفيت فيلمهاي بخش مسابقه افزايش پيدا کرده و به 33 فيلم رسيده است.
وي با بيان اينکه در جشنوارهي امسال مضامين مختلف سينمايي در فيلمها گنجانده شده است، بيان کرد: حدود سه يا چهار اثر با مضامين سياسي در جشنواره حضور دارند، موضوعات بينالمللي نيز به شيوهي مناسبي پردازش شدهاند. همچنين فيلمهايي در گونهي خانوادگي وجود دارند که تمام اعضاي خانواده ميتوانند با يکديگر به تماشاي آن بنشينند. اين در حالي است که در گذشته، فيلمهايي بر پردهي سينما نمايش داده ميشد که خانوادهها نميتوانستند با يکديگر آنها را ببينند.
معاون سينمايي وزارت ارشاد ادامه داد: سينمايي ديني نيز گونهاي ديگر از سينماي کشور ماست که در گذشته مفهوم درستي مبني بر اينکه چه تفکر و انديشهي ديني پشت آثار بوده، وجود نداشت، اما در دورهي بيستونهم جشنوارهي فيلم فجر، سينماي ديني بهخوبي مورد توجه واقع شده است.
شمقدري همچنين به حضور نسلهاي مختلف در بيستونهمين دورهي جشنواره فيلم فجر اشاره کرد و افزود: تجميع نسلهاي مختلف از فيلمسازان در اين دوره از جشنواره قابل توجه است، زيرا آقاي قريب با 80 سال سن در اين دورهي جشنواره حضور دارند و البته کارگردانهاي جوان فيلم اولي بسياري نيز اين دوره از جشنوارهي فيلم فجر را تجربه خواهند کرد.
وي به چگونگي شيوهي انتخاب آثار از سوي هيأت انتخاب اشاره کرد و افزود: امسال 95 اثر به دبيرخانهي جشنواره رسيد که با اين وجود، هيأت انتخاب با شرايط بسيار مناسبتري فيلمها تماشا کردند که از ميان اين تعداد فيلم، 70 اثر نيز در جشنواره به نمايش گذاشته خواهد شد.
معاون سينمايي وزارت ارشاد دربارهي ايجاد بخش «نوعي نگاه» در جشنواره بيستونهم، گفت: فيلمهاي اين بخش با وجود آنکه داوري نميشوند، اما با نمايش در جشنواره ميتوانند از نقد مردمي و منتقدان برخوردار شوند.
شمقدري با اشاره به انتقادها، ضمن بيان اينکه بخش فيلم کوتاه و مستند 18 سال از جشنواره حذف شده بود، عنوان کرد: با توجه به جمعبنديهاي که داشتيم و مشورتهايي که با بزرگان سينما انجام داديم، بر آن شديم تا اين بخش بهدليل مهجوريت از جشنواره حذف شود تا بهصورت مستقل در قالب جشنوارههاي ديگر برگزار شود.
در ادامهي اين گفتوگو، حيدري با بيان اينکه شمقدري سال گذشته در مصاحبهاي اعلام کرد كه «ديگر فيلمي بهعنوان ممنوع نخواهيم داشت» و اينکه آيا امسال چنين فيلمهايي در جشنواره وجود خواهد داشت يا خير؟ اظهار كرد: بهطور حتم ما با فيلمسازاني که دغدغه ملي دارند و منافع ملت ايران را ميشناسند، مشکلي نخواهيم داشت، اما ممکن است فيلمسازي در يک مرحله دچار اشتباه شود. به همين دليل، نگاه مميزي که يکي از مأموريتهاي اصلي ادارهي نظارت و ارزشيابي آثار سينمايي است، سبب ميشود تا آثار با آسيب کمتري نمايش داده شوند؛ اما اگر اصلاحيهاي به فيلم تعلق گيرد، فيلمساز در جريان قرار خواهد گرفت.
معاون سينمايي وزارت ارشاد دربارهي چگونگي نمايش آثار در جشنوارهي فيلم فجر و مجوز نمايش آنها، بيان کرد: از آنجا که مأموريت صدور مجور پروانهي نمايش بسيار سنگين است، نميتوان در دو تا سه هفته آن را به انجام رساند. به همين دليل، براي نمايش فيلمها در جشنواره، پروانهي نمايش موقت صادر ميشود.
شمقدري با بيان اينکه فقط چند فيلمساز نسبت به عدم حضور آثارشان در بخش مسابقه معترض بودند، گفت: بهجز چند نفر از دوستان که کمي دلخور شدند، بقيهي سينماگران از شرايط حاکم بر جشنواره راضي بودند.
وي اضافه کرد: به نظرم اينکه سينماگران از عدم حضور فيلمشان در جشنواره شکايت ميکنند، بسيار زيبا است، چراکه نشان ميدهد آنها تمايل بسياري براي همراه شدن با اين رويداد بزرگ سينمايي دارند.
وي در اين برنامه اظهار كرد: اين اعتراضها مقدس است و نشانهي شور و نشاط جشنواره است.
معاون سينمايي با بيان اينکه فيلمهاي جشنوارهي فيلم فجر براي اولينبار در سالهاي جنگ تحميلي در شهر اهواز بهنمايش درآمد، عنوان کرد: در سالهاي دفاع مقدس، مديران جشنواره به احترام رزمندگان و البته براي اولينبار فيلمهاي اين رويداد را در شهري بهجز تهران بهنمايش درآوردند و اين اقدام سبب شد تا در سالهاي آينده، فيلمهاي جشنواره در ديگر شهرها نيز نمايش داده شوند.
شمقدري ادامه داد: اوج نمايش فيلمها در شهرستانها به سال گذشته مربوط ميشود، زيرا 13 شهرستان و 10 مرکز استان فيلمهاي اين جشنوارهي سينمايي را در سينماهاي خود بهنمايش گذاشتند. البته امسال نيز با توجه به هزينهي فرهنگي که به هر استان تعلق گرفته، قرار است خود براي حضور در جشنواره فيلم اقدام خواهند کرد.
به گفتهي او، مديران جشنواره بهدنبال اين هستند که جشنواره را در هشت منطقه سينمايي تعريفشده برگزار شود که تا کنون دو شهر قطعي شدهاند.
شمقدري دربارهي امکاناتي که بنا به گفتههاي قبلي او قرار بود به آثار برتر جشنواره داده شود، توضيح داد: در دفترچهي سياستگذاريهاي سينمايي ذکر شده است که به اثري که عنوان برتر را بهدست ميآورد، امکاناتي داده شود و به همين منظور، کارگردان آن ميتواند سال آينده اثر جديد خود را بدون رفتن در شوراي پروانه نمايش بسازد.
وي گفت: تا کنون 95 فيلم به توليد رسيدهاند و اگر جشنواره يک ماه ديرتر برگزار ميشود، 120 اثر متقاضي حضور در آن ميشدند و اين به معناي افزايش توليدات سينمايي است. در حالي که در سالهاي گذشته، فيلمسازان در صف توليد فيلم براي دريافت امکانات و تجهيزات سينمايي ميايستادند.
معاون سينمايي در پاسخ به پرسش حيدري مبني بر اينکه که «اگر توليدات سينمايي بالاست چرا فروش آنها چندان چشمگير نيست؟» گفت: مخاطب سينما نسبت به سال گذشته کمي افزايش پيدا کرده است، اما سينماگران مورد حمايت دولت هستند. به همين دليل، بودجهاي را که متقبل ميشوند به آنها بازگردانده خواهد شد و حتا اگر در هاليوود نيز يک تحقيق درست انجام شود، خواهيم ديد که سينماي آنها نيز چندان مستقل نيست.
شمقدري دربارهي تشکيل شوراي عالي سينما، اظهار کرد: يکي از دستورات اين شورا، تشکيل سازمان سينماست، زيرا سينما جايگاه ويژهاي دارد و ايجاد چنين سازماني براي آن الزامي است.
وي در ادامه دربارهي جايگاه و نمايش فيلمهاي ايراني در خارج از کشور، عنوان کرد: معتقدم در اين زمينه در گذشته بسيار غفلت شده است. ما تلاش ميکنيم با توجه به تجربههاي گذشته، سينماي ايران را به جهان معرفي کنيم.
شمقدري در اينباره افزود: يکي از مؤسسهها را نيز مأمور فعاليت در اين زمينه کردهايم و تا کنون براي 16 فيلم وارد مذاکره با ديگر کشورها شدهايم.
معاون امور سينمايي در پايان صحبتهاي خود گفت: ميتوانم نويد بدهم که سينمادوستان امسال ميتوانند فيلمهاي خوبي را ببينند. اميدوارم مخاطبان جشنوارهي بيستونهم، پشت درهاي سينما نمانند.
در ادامهي اين گفتوگوي تلويزيوني، مهدي مسعودشاهي ـ دبير بيستونهمين دورهي جشنواره ـ بهشكل تلفني با برنامه ارتباط پيدا کرد و گفت: جشنوارهي سال جاري با توجه به رونقي که به کمک عوامل سينما گرفته است، بهطور حتم يکي از بينظيرترين دوران خود را پشت سر خواهد گذاشت. اميدوارم تجربهي خوبي براي اقدامات بعدي در سينما محسوب شود.
وي با اشاره به افزايش فروش بليتهاي جشنواره در اين دوره از جشنواره فيلم فجر، گفت: بيش از دو برابر سال گذشته افزايش فروش بليت داشتهايم. اين در حالي است که از تمام ارگانها و سازمانها براي خريد بليتهاي جشنواره دعوت ميکنيم.
در ادامهي اين برنامه، جمال شورجه ـ کارگردان سينما ـ در يک ارتباط تلفني، با اشاره به حضور تازهاش در جشنواره بيان کرد: اميدوارم با توجه به زحماتي که براي فيلم «33 روز» کشيده شده، نتيجه خوبي را در جشنواره امسال بهدست آورد، هرچند رقابت اين دوره از فيلم فجر بسيار تنگاتنگ است.
وي ادامه داد: حدود يکميليارد تومان هرينهي ساخت اين فيلم شد. البته اين در حالي است که هزينهي يک فيلم تنها از طريق پرده سينما بارنميگردد، بلکه رايتهاي خارجي، شبکه نمايش خانگي و... نيز در اين امر دخيل هستند.
شورجه در پاسخ به اين پرسش مجري برنامه که از توليدات فيلم چند درصد آن به فيلمنامهنويس بازميگردد، توضيح داد: نسبت پولي که به فيلمنامه تعلق ميگيرد، بسيار محدود است و معتقدم اين نسبت بايد در سينما اصلاح شود، زيرا در حق فيلمنامهنويس جفا ميشود.
سينما «بهمن» 16 بهمن ميزبان مردم
سينما بهمن روز چهارشنبه 13 بهمن ماه دچار آتشسوزي شد و اين آتشسوزي خوشبختانه به سينما آسيبي نرد.
غلامرضا فرجي هم گفت: به مناسبت جشنوارهي فيلم فجر سينماها در حال بازسازي هستند و حوادثي امثال حادثهي سينما «بهمن» جشنواره را تهديد نميكند.
مدير سينماهاي حوزه هنري با ابراز تاسف از اطفاء حريق كه در سينما بهمن رخ داد به خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: آتشسوزي كه در سينما بهمن اتفاق افتاد جاي نگراني باقي نميگذارد. اين سينما 16 بهمن ميزبان مردم خواهد بود.
فرجي ادامه داد: يكي از سياستهاي حوزهي هنري در جهت بهتر برگزار شدن جشنوارهي فيلم فجر بازسازي سينماها قبل از حضور مردم در محل برگزاري جشنوارههاست.
مدير سينماي حوزهي هنري همچنين بيان كرد: يكي از اقدامات ما بازسازي سينما «استقلال» بود كه به بهترين وجه انجام شد و امروز صبح با نصب صندليها به پايان رسيد.
فرجي تاكيد كرد كه حادثه صبح امروز در سينما بهمن تنها يك اتفاق بوده و تا عصر فردا اقدامات لازم دراين زمينه انجام خواهد شد و جاي نگراني براي تكرار اين اتفاق وجود ندارد.
وي در پايان سخنانش عنوان كرد: هماهنگي ارگانها ونهادها جهت برگزاري فيلم فجر انجام شده است.
كنارهگيري اسدالله نيكنژاد از داوري جشنوارهي فيلم فجر
در پي مطرح شدن برخي اظهارنظرها و شايعات، «اسدالله نيکنژاد» از داوري جشنواره فيلم فجر کنارهگيري کرد.
«اسدالله نيکنژاد» گفت: عليرغم ميل باطنيام، از داوري کنارهگيري ميکنم و مايل نيستم عدهاي مرا دستاويز آسيبرساندن به جشنواره کنند.
در نامهاي که وي به دفتر جشنواره بيستونهم فيلم فجر ارسال کرده، آمده است:«با توجه به دريافت پيشنهاد شما و مطرح کردن آن با خانواده و در نظر گرفتن کليه جوانب، به اين نتيجه رسيدهام که عليرغم ميل قلبي در داوري جشنواره امسال حضور نيابم.»
«نيکنژاد» در ادامه در توضيح اين کنارهگيري متذکر شده است:«افرادي در تلاشاند تا چهرهام را خراب و مخدوش کنند و از من خواستهاند تا در اين جشنواره شرکت نکنم و افرادي نيز قصد دارند با تجارب گذشته من بازي کنند تا چهره جشنواره فيلم فجر را مخدوش نمايند. من که هنگام شروع جنگ مستند «درد همسنگرم» را ساختم و تلاش نمودم تا مردم را اميدوار کنم تا تسليم دشمن نشوند.»
نيکنژاد در بخش ديگري از اين نامه نوشته است: «افراد داراي مواضع سياسي به انسانيت رحم نميکنند. هميشه در پي قدرتاند و زندگي مردم براي آنها مهم نيست. آنچه که ميدانم، بعضيها تلاش ميکنند اين جشنواره موفق نباشد و در واقع ميخواهند کشورشان راه به سوي موفقيت نبرد که اينها نه تنها فيلمساز نيستند، بلکه انسان خوشبختي هم نيستند...»
وي در پايان نامه، موفقيت جشنواره بيستونهم فيلم فجر را مهمترين موضوع سينمايي کشور خوانده و برگزاري مناسب و به دور از مواضع و اغراض سياسي اين دوره جشنواره فيلم فجر را از صميم قلب آرزو کرده است.
عسگرپور آييننامهي شوراي صنفي نمايش را ابلاغ كرد
مدير عامل جامعه اصناف سينمايي آييننامه سال 1390 شوراي صنفي نمايش را براي ابلاغ ِاجرا به مدير كل ارزشيابي و نظارت سينماي حرفهاي ارسال كرد.
روابط عمومي خانه سينما اعلام كرد؛اين آييننامه در كارگروهي متشكل از منوچهر شاهسواري، اميرحسين علم الهدي، محمد درمنش، مصطفي شايسته، غلامرضا فرجي و از دي ماه سالجاري طي جلسات متعدد و پس از بحث و گفتگوي اقناعي و نيز لحاظ تجارب پيشين، تنظيم و نسخه نهايي آن روز يكشنبه مورخ 10 بهمن ماه به مدير عامل خانه سينما ارائه شده بود.
تدوين آييننامه سالانه و اداره شوراي صنفي نمايش در راستاي سياستهاي واگذاري امور به اصناف و كاهش تصديگري دولت از سوي معاونت سينمايي در سال 1377 (مرحوم سيف الله داد) به خانه سينما تفويض شد.
حاشيههاي دنبالهدار برنامه «هفت»
شوراي عالي تهيهكنندگان سينماي ايران اعلام كرد كه با برنامهي تلويزيوني «هفت» همكاري نميكند و از هنرمندان سينماي ايران نيز خواست تا از همراهي و حضور در اين برنامه تا اصلاح سياستها و روشهاي جاري آن خودداري كنند.
شوراي عالي تهيهكنندگان سينماي ايران در نوشتاري آورده است: سينماي ملي ايران مولود انقلاب اسلامي ايران است، وامداري اين سينما به ارزشهاي آرماني، ملي و فرهنگي كشور آحاد سينماگران كشور را بر آن داشته است، با وجود همهي مضايق و سختيها، پايمردانه بر استمرار در توليد آثار خود ايستادگي كند.
صداوسيماي جمهوري اسلامي در سالهاي پس از انقلاب اسلامي هميشه و بالاخص در زمان رياست آقاي مهندس ضرغامي، ياور و پشتيبان آثار ارزشمند اين سينما بوده كه جاي تقدير و تشكر دارد، ولي چند ماهي است كه برنامهاي اختصاصي براي سينماي ايران به نام «هفت» با وجود همهي اميدها و آرزوهايي كه به آن بسته شده بود تا يار خاطري براي اين سينما باشد، با شيوه و روشي كه در پيش گرفته، اين مولود شايستهي فرهنگ و هنر كشور را زير شديدترين حملات و هجمههاي غيرمعقول و نامنصفانه قرار داده است.
رفتار توهينآميز توأم با تحقير فيلمهاي ايراني، نمايش دردناك چهرههاي سرشناس سينما، به سخره گرفتن دفاع فيلمسازان از آثارشان، كوبيدن چماق سينماي فربه از زر و زور و تزوير سينماي آمريكا بر پيكر نحيف سينماي ايران، امواج آشكار برنامهي «هفت» را كه در نگاه اول حتي با سياستهاي صداوسيما همخواني ندارد، سينماگران كشور را به جد نگران ساخته است.
برنامهي «هفت» كه بنا بود برنامهي «نود» سينما باشد، متوجه اين نكتهي بنياني نيست كه فرهنگ و هنر با ورزش دو مقولهي متفاوت است. اگر پرداختن به حاشيهها و ايجاد حاشيهها در ورزش جذابيت دارد، در سينما به مثابه سم مهلكي است كه سينماي ايران را به ورطهي خطرناكي سوق خواهد داد كه با هيچ تدبير و درايتي همخواني ندارد. برخورد ژورناليستي و سطحي گردانندگان اين برنامه با مقولهاي بهغايت عميق و فرهنگي همچون سينما، نشان از عدم اشراف آنها به اين حوزهي پيچيده و دشوار دارد.
نارضايتي جمعي از سينماگران بعد از همكاري و حضور در اين برنامه، آزردهخاطر از رفتار و گفتار تحقيرآميز، اين روزها در محافل سينمايي و حتي رسانهها بازتاب زيادي داشته است. بنابراين شوراي عالي تهيهكنندگان سينماي ايران در راستاي وظايف ذاتي خود در حراست و حفاظت از كيان سينماي ايران اعلام ميكند از همراهي و همكاري با برنامهي «هفت» خودداري كرده، از هنرمندان نجيب و ارزشمند سينماي ايران نيز ميخواهد كه از همراهي و حضور در اين برنامه تا اصلاح سياستها و روشهاي حاوي آن خودداري كنند.»
انتهاي پيام