پيشروي روزانه‌ي سازه‌هاي جهاني شوشتر به سمت بحران بيشتر!

مدير روابط عمومي پايگاه ميراث جهاني سازه‌هاي آبي ـ تاريخي شوشتر تأكيد كرد: وضعيت سازه‌هاي شوشتر هر روز به سمت بحراني‌تر شدن پيش مي‌رود.

مجتبي نارنج‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيان كرد: حدود يك‌ماه پيش، در جلسه‌اي كه كميته‌ي فني پايگاه‌هاي جهاني كشور در شوشتر تشكيل داد، پايگاه ميراث جهاني شوشتر از نظر سازه‌ها به‌عنوان بحراني‌ترين پايگاه جهاني كشور معرفي شد؛ زيرا سازه‌هاي اين مجموعه‌ي جهاني در بدترين شرايط چند سال گذشته‌ي خود هستند.

او با اشاره به ريزش بخشي از پل گرگر در حدود دو سال پيش كه سبب شد، يكي از دهانه‌هاي ورودي آب براي انجام عمليات ترميم مسدود شود، توضيح داد: يكي از شرايط بحراني سازه‌هاي آبي ـ تاريخي شوشتر كه مطرح شد، به پل گرگر مربوط است كه بخشي از آن، باستاني است و بخش ديگر به دوره‌هاي قاجار و پهلوي تعلق دارد. سال پيش، احتمالا نشت فاضلاب سبب فروريختن خاك‌هاي تكيه‌ي ديوار شمالي به درون رودخانه شد كه اكنون اين قسمت مسدود شده است. اين امر موجب شد كه ديواره‌ي شمالي به‌تدريج به سمت رودخانه نشست كند، اكنون اين نشست از روي پل ديده مي‌شود.

وي اظهار كرد: آسفالت روي پل شكاف عميقي دارد كه نشان مي‌دهد، بخش شمالي پل در حال فروريختن به داخل رودخانه است. به همين دليل، با توجه به اين‌كه تا حدود 25 روز پيش نيز اتومبيل‌ها و ماشين‌هايي با ارتفاع سه يا چهار متر از روي اين پل عبور مي‌كردند، هفته‌ي پيش عبور و مرور از روي پل را خطرناك اعلام كرديم. فرمانداري شوشتر نيز تردد اتومبيل‌ها را از روي پل ممنوع كرد.

نارنج‌پور ياد‌آوري كرد: پل گرگر تنها پلي است كه جنوب و شمال شهر شوشتر را به يكديگر متصل مي‌كند و مسدود‌ شدن آن سبب شده است بسياري از افراد با مشكل روبه‌رو و حتا برخي كسبه بي‌كار شوند. همچنين پزشكاني به ما مراجعه كرده‌اند كه در آن سوي شهر مطب دارند و براي رفت‌وآمد به معبر نياز دارند. اين درحالي است كه ما هيچ راهي براي پيشنهاد كردن به آن‌ها نداريم، زيرا در عرصه‌ي اين اثر جهاني نمي‌توانيم پل بسازيم و اجازه‌ي عبور و مرور از روي پل گرگر را هم با توجه به خطر ريزش آن نمي‌توانيم بدهيم.

مدير روابط عمومي پايگاه جهاني سازه‌هاي آبي ـ تاريخي شوشتر با تأكيد بر اين‌كه اين پايگاه فقط ناظر پروژه است و مجري و اعتبار‌دهنده‌ي آن اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان خوزستان است، ادامه داد: در اين چند وقت، پروژه فعال بوده، ولي هر اقدامي كه انجام داديم، با توجه به شرايط آب‌وهوايي، با مشكل مواجه شده است.

او در اين‌باره توضيح داد: آب‌ رودخانه‌ي كارون وقتي به شهرستان شوشتر وارد مي‌شود، به بند ميزان مي‌رسد. اين بند، آب كارون را به دودانگه و چهاردانگه تقسيم مي‌كند. آب دودانگ به گرگر وارد مي‌شود كه ما از روي بند ميزان آن را محدوده كرده‌ايم تا آب زيادي وارد گرگر نشود؛ ولي در سه هفته‌ي گذشته، بالا ‌آمدن آب و بارش‌هاي رگباري و سيل‌آسا سبب شد، دوبار آب بالا بيايد و كارگاه پل گرگر را غرق كند. به همين دليل، مجبور بوديم منتظر شويم تا كارگاه از زير آب بيرون آيد. به همين ترتيب، در اجراي پروژه تعويق پيش مي‌آمد.

وي در پاسخ به اين پرسش كه چرا جلوي جريان آب براي انجام عمليات مرمتي گرفته نشده است، گفت: اين موضوع مشكلي بين اداره كل ميراث فرهنگي و سازمان آب و برق استان خوزستان است، حتا چندبار پيمانكار پايگاه جهاني شوشتر با ايجاد تأسيساتي قصد جلوگيري از ورود آب را داشت كه سازمان آب و برق به دادگستري شكايت كرد. در اين راستا، تواق كرديم كه اين اقدامات به‌طور موقتي باشد و پس از تكميل پروژه، احداث‌ها جمع‌آوري مي‌شوند.

نارنج‌پور هم‌چنين بيان كرد: يكي ديگر از مشكلات ما در سازه‌هاي آبي ـ تاريخي شوشتر، ديواره‌ي غربي آبشار‌هاست كه روزانه در حال حركت به سمت افتادن است. ميخ‌كوبي‌هايي كه براي اندازه‌گيري ميزان ترك‌ها انجام داده‌ايم، نشان مي‌دهد هر هفته اين ترك‌ها در حال باز ‌شدن است. همچنين بارندگي و سرد ‌شدن هوا سبب بيش‌تر ‌شدن شكاف و سقوط ديوار مي‌شود و تمام اين شرايط سازه‌ها را به سمت بحران پيش مي‌برد.

به گزارش ايسنا، اوايل بهمن‌ماه امسال، نماينده‌ي مردم شهرستان شوشتر در مجلس شوراي اسلامي نيز نسبت به ريزش پل گرگر و تخريب و نابودي آثار باستاني در شوشتر به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تذكر شفاهي داد.

سيدمحمد سادات ابراهيمي با اشاره به اقدام خوب ثبت جهاني سازه‌هاي آبي ـ تاريخي شوشتر يونسكو، گفت: پل گرگر در كنار اين آثار (جهاني) قرار دارد و 18 ماه است كه اين پل ريزش كرده، ولي متأسفانه به‌دليل اين‌كه اعتبارات لازم از سوي سازمان ميراث فرهنگي براي حفظ اين آثار داده نشده است، آثار در معرض تخريب و نابودي قرار گرفته‌اند.

او خواست كه به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تذكر داده شود تا با اعزام گروه ويژه، مسائل مربوط به تخريب و نابودي آثار باستاني در شوشتر را پيگيري و بررسي كند.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ / ۰۹:۲۳
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8911-07780
  • خبرنگار : 71219