نماينده‌ شيراز: استيضاح بهبهاني سياسي و از روي بغض نبود

احمدرضا دستيغب(فخرالدين) در جلسه استيضاح وزير راه و ترابري به تشريح دلايل امضاء اين طرح پرداخت. به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، نماينده‌ي مردم شيراز استيضاح بهبهاني را از هر سياسي كاري و بغضي دور دانست و افزود: هيچ تحريمي در بخش راه آهن وجود ندارد، اما ضعف مديريتي و بي‌توجهي مديران، فرسودگي ناوگان ريلي كشور و افزايش هزينه‌هاي نگهداري و تعمير قطارها شده است. علاوه بر آن امكانات و خدمات داخل قطارها در قياس با قطارهاي دنيا با شرايط تاسف‌باري روبروست. وي ادامه داد: تعداد و حجم طرح‌هاي در دست اقدام راه آهن بسيار بيشتر از اعتبارات مربوطه است كه نتيجه‌اي جز طولاني شدن دوره اجراي اين طرح‌ها ندارد. اين عضو كميسيون فرهنگي با اشاره به برخي از سوانح حمل و نقل ريلي گفت: دلايل خروج قطار تهران - كرمان از ريل در مسير بلاك شوراب در حوالي روستاي شيرين آباد كاشان در مهرماه 1388 كه موجب مجروح شدن 19 نفر از مسافران شد، در دست بررسي است. يكي از واگن‌هاي قطار مسافربري تهران - اهواز به علت نامعلومي در بهمن ماه 1388 آتش گرفت، علت اين حادثه نيز از سوي كميسيون عالي سوانح در دست بررسي است. نماينده شيراز گفت: علت خروج مرگبار قطار اتوبوسي مشهد - تهران از ريل در بهمن ماه سال گذشته كه شش زن و يك پسربچه چهارساله را به كام مرگ كشاند و 22 نفر را مجروح كرد نيز از سوي كميسيون عالي سوانح در دست بررسي است. وي افزود: دليل خروج قطارباري از ريل در استان لرستان از محور تهران - جنوب در محدود ايستگاه تنگ پنج در شهريور ماه سال جاري از سوي كميسيون عالي سوانح در دست بررسي است. علت خروج دو قطار مسافربري تهران - مشهد و بلعكس در مهرماه سال 1389 در ايستگاه دامغان كه به فاصله چند ساعت از ريل خارج شدند از سوي كميسيون عالي سوانح در دست بررسي است. دليل خروج لوكوموتيو منفرد از ريل در مسير راه آهن جنوب غرب كشور بين استگاه شهبازان و شهيد چراغي در منطقه‌ي لرستان در آذرماه سال جاري نيز از سوي كميسيون عالي سوانح در دست بررسي است. دستغيب سوانح سال‌هاي 1388 و 1389 خطوط ريلي را تنها بخشي از سوانح ريلي دانست و متذكر شد: اگر زن و فرزندان هر يك از ما مسافران اين قطارها بودند، آيا هم‌چنان با سكوت از كنار آن مي‌گذشتيم؟ محور خط آهن شيراز - اصفهان به طول 506 كيلومتر از ايستگاه سيدآباد اصفهان منشعب و به ايستگاه شيراز ختم مي‌شود و در آينده به بوشهر و عسلويه متصل مي‌شود. عمليات زيرسازي آن در هفت قطعه انجام شد اما اين خط پس از سه روز از افتتاح، تعطيل شد تا عمليات بلاست ريزي و ترازوها، تكميل و ارتباط ايستگاه‌ها برقرار شود. نماينده‌ي مردم شيراز با تاكيد بر اين كه مشت نشانه خروار است، گفت: اين تعطيلي به دليل آن بود كه عمليات خاك كوبي 98 درصد براي مسير راه به صورت كارشناسي انجام نشده بود و در برخي قطعات، ريل بر روي خاك كوبيده نشده قرار داده شده بود. عمليات بلاست ريزي كه بايد بين ريل و خاك كوبيده شده جهت جلوگيري از فشار مستقيم وزن قطار به خاك انجام شود به علت رعايت نشدن اصول فني و استاندارد به صورت ناقص انجام شد و يا اصلا انجام نشده است. اين عضو كميسيون فرهنگي نتيجه افتتاح زودهنگام را شكسته شدن بلوك‌هاي سيماني و ترازوها، از بين رفتن بسياري از ريل‌ها و بهم خوردن بالانس خاك و به وجود آمدن مشكلات فراوان فني و اجتماعي دانست. وي با اشاره به گزارش شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل وزارت راه و ترابري، گفت: پس از 15 ماه از افتتاح راه آهن طبق نامه شماره 1/77165 مورخ 31 شهريور ماه سال جاري شركت ساخت و توسعه زيربناهاي وزارت راه و ترابري، پيشرفت فيزيكي ايستگاه‌هاي صفاشهر را 73 درصد، سعادت شهر 82 درصد و شيراز با 70 درصد و قطعه هفتم راه آهن شيراز - اصفهان را با 93 درصد پيشرفت در زيرسازي‌ها اعلام كرد ولي اين گزارش با مشاهدات عيني تفاوت فاحشي دارد كه متاسفانه تا اين تاريخ پيشرفت قابل ملاحظه‌اي انجام نشده است. دستغيب افزود: خط آهن اصفهان - شيراز براي سرعت 160 كيلومتر در ساعت طراحي شده است و سرعت قطارهاي عادي 120 كيلومتر در ساعت است، اما به دليل رعايت نشدن مسائل فني و استانداردهاي لازم، امكان سرعت بيش از 30 كيلومتر را نداشت و مسير سه ساعته شيراز تا آباده در حدود هفت ساعت طول كشيد و مسير تهران - شيراز كه 11 ساعت به طول مي‌كشد با حدود 17 ساعت زمان انجام شد. چرا تا اين لحظه كميته ارزيابي سرعت، سرعت مطمئنه خط را تعيين نكرده است. پر واضح است كه دليلي غير از ايمن نبودن اين خط نداشته است. نماينده‌ي مردم شيراز خطاب به وزير راه و ترابري، يادآور شد: وجود دو مورد گردنه ناامن در منطقه نقش رستم كه در طراحي اوليه پيش بيني نشده بود و امكان ارزيابي سرعت براي كميته ارزيابي را ناممكن كرد، انجام خاكريزي‌هاي غيرفني پشت پل‌ها موجب ايجاد دست‌انداز و كاهش سرعت شده، چرا و بر چه اساسي ايستگاه اصلي شيراز از شرق به غرب منتقل شده؟ اين اقدام در حالي انجام شد كه ادامه راه آهن به بوشهر، فرودگاه بين‌المللي، منطقه‌ي آزاد تجاري و شهرك صنعتي كه جملگي در شرق شيراز قرار دارد با 45 كيلومتر فاصله به غرب شيراز منتقل شد. اين اقدام از سوي وزير راه، اشتباه در مكان‌يابي با 120 ميليارد تومان هزينه تعبير شد. عضو كميسيون فرهنگي انداختن مسئوليت اشتباهات و سوء مديريت وزير راه و ترابري به گردن مديران سابق را كاري هنرمندانه ولي غيراخلاقي دانست و افزود: ميلياردها تومان بودجه مكان يابي اشتباه وزارت راه و ترابري از جيب چه كساني هزينه شد؟ كدام افرادي از اين جا به جايي ايستگاه سود بردند؟ در همه جاي دنيا براي افتتاح آزمايشي خطوط آهن از بار و ... استفاده مي‌كنند، ولي آقاي بهبهاني از خانواده شهدا استفاده كرد. گويا آنچه براي آقاي وزير اهميت ندارد جان مردم به ويژه جان خانواده محترم شهداست. آيا اين اقدام توهين بزرگ به خانواده شهدا و مردم شريف و نجيب استان فارس نيست؟ وي با اشاره به طرح سوال چند نفر از نمايندگان مجلس از وزير راه و ترابري در كميسيون عمران، گفت: كميسيون عمران وزارت راه و ترابري را از جهت اجراي غيرفني پروژه‌ي خط آهن اصفهان - شيراز و افتتاح قبل از اطمينان و كنترل نكردن نهايي، پاسخگو دانست. عضو مجمع نمايندگان استان فارس با ابراز تاسف از حضور نيافتن بهبهاني در جلسه استيضاح مدعي شد: فشار رواني شديد از سوي معاونان وزير راه و ترابري، دولتمردان و مديران محلي و پيمانكاران بر اينجانب تحميل شده است. اگر بنده براي استفاده از حق قانوني‌ام، گناهكارم، روستاييان و كشاورزان عزيز شيرازي چه گناهي دارند كه تحت فشار روحي و رواني مديران وزارت راه و ترابري قرار گيرند و به آنان گفته شود اگر دستغيب از امضاي استيضاحش منصرف شود، ما جاده‌هاي شما را آسفالت مي‌كنيم. جاده‌هاي كه قول و وعده‌هاي وزير راه بوده است. دستيغب اين اقدام را توهين به فهم و شعور استان پنج ميليون نفري فارس دانست و ابراز اميدواري كرد تا نمايندگان مجلس به وظيفه نظارتي و كنترلي خود عمل كنند. انتهاي پيام
  • سه‌شنبه/ ۱۲ بهمن ۱۳۸۹ / ۱۳:۳۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8911-07579
  • خبرنگار : 90089