يك تصميم و دو برداشت؛ قشنگ‌ترين اتفاق براي موزه‌ي هنرهاي ملي يا گرفتن نام موزه از تفرجگاه قاجاري؟

حوض‌خانه‌ي باغ نگارستان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اين روزها شاهد انتقال اشياي موزه‌ي هنرهاي ملي است. اين اشيا با هدف آنچه «افزايش تعداد بازديدكنندگان» دانسته شده است، به ارگ آزادي ـ ساختمان پيشين سازمان ميراث فرهنگي كشور ـ منتقل مي‌شوند.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري 18 دي‌ماه در هشتمين نشست رسانه‌يي خود با اعلام خبر انتقال اشياي اين موزه، گفت: ما موظف هستيم طبق قانون، موزه‌هاي تخصصي را گسترش دهيم. مكان موزه‌هايي مانند قرآن و هنرهاي ملي در جاي خوبي نيست و هر دو مشكل مراجعه‌كننده دارند. آن‌ها در محيط اداري قرار دارند و امكان ورود مردم به آن‌ها به‌راحتي فراهم نيست. به همين دليل، تصميم گرفتيم ساختمان مركزي ارگ آزادي به موزه‌ي هنرهاي ملي ايران اختصاص يابد.

به گزارش ايسنا، حوض‌خانه‌ي باغ نگارستان در جنوبي‌ترين قسمت قصر و باغ نگارستان واقع شده است و اكنون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در آنجا قرار دارد. اين مجموعه در سال‌هاي 1222 تا 1232هجري قمري توسط دو معمار زبده ـ عبدالله‌خان و آقاجاني اصفهاني ـ ساخته شده و جزو بناهاي متعلق به دوره‌ي قاجار است كه به‌عنوان تفرجگاه شاه‌هاي قاجار از آن استفاده مي‌شد و در سال 1309 هجري شمسي توسط مرحوم «حسين طاهرزاده بهزاد» به موزه‌ي هنرهاي ملي ايران تغيير شكل يافت.

درباره‌ي انتقال اين اشيا، مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران به خبرنگار ايسنا گفت: فضاي موزه‌ي هنرهاي ملي ايران، فضاي نامناسبي است. اين موزه در حياط پشتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و بين خودروهاي اين وزارتخانه قرار دارد.

محمدابراهيم لاريجاني با اشاره به قرار گرفتن اين موزه جزو صنايع مستظرفه در زمان‌هاي گذشته، ادامه داد: جابه‌جايي اشياي موجود در موزه به ارگ آزادي بزرگ‌ترين كمك را به صنايع مستظرفه و موزه‌ي هنرهاي ملي مي‌كند، چون يك فضاي مستقل،‌ فرهنگي و ساختماني با معماري مناسب است كه به اين موزه و چند موزه‌ي ديگر اختصاص داده مي‌شود.

براساس اين گزارش، برخي اشياي موزه‌ي هنرهاي ملي به دوران پادشاه‌هاي قاجار متعلق است و در صورت اطلاع‌رساني مناسب، گردشگران و علاقه‌مندان را مي‌تواند جذب كند.

در اين‌باره، لاريجاني معتقد است كه جابه‌جايي اشياي اين موزه در كاركرد فرهنگي موزه تأثير نخواهد داشت.

او جابه‌جايي اين اشيا را با نمايش اشياي تاريخي ايران در كشورهاي ديگر مقايسه كرد و گفت: اقلام زيادي از آثار ايراني در موزه‌هاي دنيا به‌نمايش درمي‌آيد. اكنون نيز اشياي موزه‌ي هنرهاي ملي از بهارستان به خيابان آزادي و در فضايي بهتر برده مي‌شود كه به اعتقاد من، بهترين كمك به موزه‌ي هنرهاي ملي است.

وي در پاسخ به اين پرسش كه چرا اشياي اين موزه كه متناسب با فضاي حوض‌خانه‌ي باغ نگارستان است و هركدام مانند اشياي موجود در كاخ‌هاي سعدآباد و نياوران با فضا ارتباط دارد، بايد به جاي ديگري منتقل شود؟ اظهار كرد: فضاي كنوني موزه‌ي هنرهاي ملي، در كل يك سالن 700 متري است كه اگر انبار و دفتر موزه را از آن جدا كنيم، مساحت كم‌تري دارد و آثار تفرجگاهي در آن نيست. ما موقعيت تاريخي موزه‌ي هنرهاي ملي را قبول داريم، ولي اكنون پتانسيل موزه بيش‌تر از آن است كه بخواهيم آن را در پاركينگ وزارت ارشاد محصور كنيم.

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران بيان كرد: فضايي مانند ارگ آزادي كه اكنون پارتيشن‌ها و فضاهاي اداري آن جمع و تخليه شده است، آمادگي دارد جايگاه واقعي اين موزه را نشان دهد.

لاريجاني اعتقاد دارد: جابه‌جايي موزه‌ي هنرهاي ملي قشنگ‌ترين تصميمي است كه براي اين موزه مي‌توان گرفت، يك ساختمان بهتر و مرتب‌تر با موقعيت مكاني بهتر براي اين موزه در نظر گرفته شده است.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۲۸ دی ۱۳۸۹ / ۱۰:۲۸
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8910-18496
  • خبرنگار : 71191