مديركل دامپزشكي استان تهران: ببر سيبري قبل از ورود به كشور بيمار نبوده است

مديركل دامپزشكي استان تهران، درباره احتمال بيمار بودن ببر سيبري تلف شده در باغ وحش ارم قبل از ورود به ايران، تصريح كرد: حتي اگر فرض كنيم كه اين ببر بر اثر بيماري مشمشه تلف شده است ولي با توجه به اينكه مدت هشت ماه از ورود اين ببر به كشور مي‌گذرد نمي‌توانيم بگوييم كه اين بيماري را در كشور ديگر گرفته است.

دكتر علي اكبر فرجي در گفت‌وگو با خبرنگار دامپروري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، گفت: گزارشاتي كه درباره مرگ ببر روسي از آزمايش‌هاي داخلي آمده مبني بر اين است كه اين حيوان مشمشه داشته است ولي همين آزمايش‌ها نشان داده كه حيوانات ديگر در باغ وحش به اين بيماري آلوده نيستند ولي نمونه‌برداري‌هاي لازم انجام شده و نمونه‌هاي خود را به آزمايشگاه‌ مرجع خارج از كشور فرستاده‌ايم و در حال حاضر منتظر پاسخ تكميلي اين آزمايشگاه از خارج كشور هستيم.

وي افزود: پس از گزارش ظن به بيماري مشمشه به دليل علائم مشكوك به بيماري كه در نهم دي ماه 89 به ما ارسال شد، ما تمامي اقدامات كنترلي و قرنطينه‌اي خود را در محل باغ وحش ارم به مرحله اجرا گذاشتيم و با توجه به اينكه مخزن اصلي بيماري تك سمي‌ها هستند براي تمامي تك سمي‌هاي باغ وحش ارم تست آلرژيك مالئين كه از حساسيت بالايي برخوردار است را انجام داده‌ايم كه پاسخ اين تست‌ها از نظر بيماري مشمشمه منفي است.

فرجي با تاكيد بر اينكه تاكنون پس از تلف شدن ببر سيبري تلفاتي از جهات بيماري مشمشه در باغ وحش ارم نداشته‌ايم، تاكيد كرد: هيچ يك از گوشت‌خواران و گربه ساناني كه در باغ وحش هستند آلوده نيستند ولي ما اقدامات خود را به طور كامل و بر فرض اينكه آنجا مشمشه وجود دارد، انجام مي‌دهيم.

مديركل دامپزشكي استان تهران با بيان اينكه براي انجام اقدامات قرنطينه‌اي همچنان باغ وحش ارم تعطيل و قرنطينه‌ است، ‌افزود: اقدامات قرنطينه‌اي ما شامل قرنطينه تمامي تك سمي‌ها و جمعيت گوشتخواران و گربه‌سانان بوده است به طوري كه هيچ گونه تماس يا بازديد از قسمت‌هاي مذكور صورت نگيرد و همين طور رعايت دقيق ضوابط بهداشتي و ايجاد محدوديت براي افراد تيمار كننده نيز برخي ديگر از اين اقدامات محسوب مي شوند ضمن اينكه به مديران و پرسنل باغ وحش نيز توصيه‌ها و دستورالعمل‌هايي را داده‌ايم كه تا جاي ممكن نسبت به رعايت ضوابط بهداشتي و محدوديت‌هاي لازم اقدام كنند.

وي ادامه داد: همچنين تمامي افرادي را كه در تماس با باغ وحش بودند به مراكز بهداشتي معرفي كرده و اماكن نگهداري وحوش و تك سمي‌ها را نيز ضدعفوني كرده‌ايم ضمن اينكه معابر عمومي باغ وحش و مانژ سواركاري نيز ضد عفوني شده‌اند و در واقع تمام اقدامات كنترلي و قرنطينه‌اي را از ساعات ابتدايي دريافت گزارش انجام داده‌ايم و اين اقدامات قبل از تاييد شدن بيماري آغاز شد.

او ادامه داد: ما معمولا سعي مي‌كنيم اقدامات خود را به شكل كامل اجرا كنيم به خصوص وقتي بحث بيماري مشترك پيش مي‌آيد سعي مي‌كنيم آن ضوابط و مقررات خود را به شكل موكد اجرايي كنيم.

فرجي با تاكيد بر اينكه اقدامات قرنطينه‌اي براي ورود ببر در زمان ورود به كشور ما كاملا مناسب بوده است، ادامه داد: از اين جهت كه سلامتي ببر مورد تاييد دامپزشكي بوده، مشكلي نداشته و گواهي بهداشتي و سلامت داشته است.

مديركل دامپزشكي استان تهران در ادامه خاطرنشان كرد: اگر فرض كنيم ببر سيبري بر اثر بيماري مشمشه از بين رفته است هر چند كه اين بيماري يك بيماري قابل انتقال از حيوان به انسان بوده و انسان به اين بيماري حساس است اما اين حساسيت بسيار پايين بوده و به ندرت در انسان مشاهده مي‌شود و به همين دليل اين بيماري در انسان به عنوان يك بيماري شغلي مطرح است و معمولا در بين دامپزشكان، اسبداران و كاركنان آزمايشگاه اتفاق مي‌افتد و جاي نگراني نيست.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۲۶ دی ۱۳۸۹ / ۱۲:۳۹
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8910-17363
  • خبرنگار :